Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

natuur

 Reageer Reageer Pagina  <1 5678>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 13:19
Ja, het groene blad is bitter, maar als je een stoeptegel op een plantje legt, dan krijg je bleke bladeren die veel minder bitter zijn. De bloemblaadjes smaak lijkt een beetje zoetig. Je kunt het over een salade strooien. Dat ziet er dan heel vrolijk uit.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 15:31
vroeger werden er bleekpotten in de tuinen gebruikt om over bijvoorbeeld de andijvie te zetten tegen het bitter worden.

ik was gewoon nieuwsgierig want ik hoor de laatste jaren niet anders dan dat mensen lopen te roepen dat je 'het' kunt eten en als ik dan vraag heb je het weleens gedaan zeggen ze, op jou na, allemaal nee.
ik heb wel eens zevenblad gegeten en brandnetel...ik zou het niet op mijn tuin willen hebben omdat ik het niet lekker genoeg vind. ik weet dat paardenbloemblad (het groen) gegeten wordt als sla (molsla) en mijn broer heeft wel eens wijn gemaakt van de bloemblad; een heerlijk zachte wijn die hij daarna nooit meer maakte omdat mijn schoonzus allergisch bleek voor het stuifmeel wat vrij kwam terwijl zij de blaadjes van de bloem haalde Smile
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 15:51
Ik moet ook vaak niezen als ik in de tuin bezig ben. Maar dat nam ik op de koop toe en nu hebben we mondkapjes. Wink
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 21:16
Die mannetjes mogen bij ons in de buurt eens langskomen. De gemeente doet zelf niks. Onkruid bij ons achter de poort grasveld en groen word niet gedaan moeten we eerst heel vaak voor bellen en dan komen ze het maar half doen. In de tuinen mogen ze ook eens komen gluren. Wij zitten tussen twee buren aan beide kanten die echt niks aan de voor en achter tuin doen. Wij hebben daar dus ook veel last van. Zelf hebben we veel planten en bloemen staan en nog een klein grasveldje. 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 21:45
Ja er zijn mensen die graag een huis met een tuin hebben ,maar dan merken ze dat het tijd kost .
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2021 om 00:12
Originally posted by petraco petraco wrote:

Die mannetjes mogen bij ons in de buurt eens langskomen. De gemeente doet zelf niks.
Vóór en achter mijn tuin loopt een voetpad waar een stukje openbaar groen aan ligt. Aan de achterkant is dat een strook met om de paar meter een boompje en daar tussenin struikjes die niet zo heel best groeien, waardoor de kale grond er tussenin vol staat met ongewild groeisel. Het soort dat de mannetjes onkruid noemen als het in de tuinen groeit.

In mijn tuin staat daar weinig van omdat de tuingrond al begroeid is en er dus geen plaats is voor die andere groeisels. Gek genoeg heb ik eigenlijk geen onkruid. Af en toe trek ik een ongewenste grasspriet weg. Paardenbloemen vind ik leuk, dus die laat ik. Maar dat wordt dan in zo´n brief geschreven, dat "alle onkruid" weg moet. En dan lijkt het uit die tekst alsof het hier vol staat met onkruid.

Ik ga dus maar foto´s maken. Want het lijkt erop dat ze problemen voor me gaan maken en dan kan ik maar beter bewijs hebben hoe het er hier uitziet. En dan ook een foto waarop het openbaar groen te zien is.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2021 om 08:26
Hiephoi, de tuinman en zijn dochter zijn in onze achtertuin bezig. De enorme vuurdoorn, die mij bij het grasmaaien te grazen nam, is al weg. Een andere reus van een struik, die de tuin probeert over te nemen, gaat ook weg. We hebben hem de vrije hand gegeven voor nieuwe beplanting. Onze tuin moet een paradijs voor insecten, vooral bijen, worden, voor vogels, vooral eksters en mussen, en voor buurkatten, die er graag vertoeven. Ik hoop dat het egeltje, dat onder een andere struik woonde, de winter overleefd heeft. Als je katten tolereert en soms vriendelijk toespreekt of een aai geeft, denken ze dat de tuin van hun is en daar poepen ze niet in. Jaag je ze weg, dan komt er territoriumstrijd en poepen ze wel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2021 om 16:34
Is de hele vuurdoorn weg?

Wij hebben de vuurdoorn als haag tegen de schutting en daar zitten al jaren nestjes in .
Je staat er versteld van ,hoe die vogeltjes precies tussen de dorens doorvliegen .


De buren hadden een gemetselde schutting met raampjes erin daar hadden wij geen behoefte aan .



Hij wordt wel steeds gesnoeid, dus we hebben er geen last van .
Ik hoop dat jullie tuin van de zomer een eldorado wordt voor insecten .
Wij genieten momenteel van de kikkervisjes ,die straks hun staartje verliezen en pootjes krijgen .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2021 om 18:28
Hij had in de lente vorig jaar twee beschaafdere vuurdoorns tegen de schutting aan gezet en daar hebben de mussen in de herfst van gesmuld. Nestjes zijn niet handig in onze tuin, vanwege de vele katachtige bezoekers. Ik heb op de grond een vogelbadje met kiezels en twee stenen schalen met keien staan, waar vogels, insecten en katten (niet tegelijk) uit drinken. Door de schuine randen van de stenen kunnen insecten vlakbij het wateroppervlak komen zonder te verdrinken. Zijn dochter heeft van een stapel andere keien een rotstuin gemaakt, waarin ook het kattenkruid staat. De grote vuurdoorn was wel een toevlucht voor vogels, maar er staan drie palen, waar ze in kunnen zitten. Met van die gekrulde uitsteeksels.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2021 om 18:40
De doorns beschermen de nestjes tegen roofvogels en katten. Daarom nestelen ze er graag. Ik had een paar jaar geleden een nestje onder een klimroos op de pergola. Zo goed verstopt dat ik het bij het snoeien te laat doorhad. Ik heb toen het snoeisel maar weer over het nestje heen gelegd.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2021 om 21:22
Originally posted by Cocos Cocos wrote:

Originally posted by petraco petraco wrote:

Die mannetjes mogen bij ons in de buurt eens langskomen. De gemeente doet zelf niks.
Vóór en achter mijn tuin loopt een voetpad waar een stukje openbaar groen aan ligt. Aan de achterkant is dat een strook met om de paar meter een boompje en daar tussenin struikjes die niet zo heel best groeien, waardoor de kale grond er tussenin vol staat met ongewild groeisel. Het soort dat de mannetjes onkruid noemen als het in de tuinen groeit.

In mijn tuin staat daar weinig van omdat de tuingrond al begroeid is en er dus geen plaats is voor die andere groeisels. Gek genoeg heb ik eigenlijk geen onkruid. Af en toe trek ik een ongewenste grasspriet weg. Paardenbloemen vind ik leuk, dus die laat ik. Maar dat wordt dan in zo´n brief geschreven, dat "alle onkruid" weg moet. En dan lijkt het uit die tekst alsof het hier vol staat met onkruid.

Ik ga dus maar foto´s maken. Want het lijkt erop dat ze problemen voor me gaan maken en dan kan ik maar beter bewijs hebben hoe het er hier uitziet. En dan ook een foto waarop het openbaar groen te zien is.
Misschien moeten ze deze mensen eens een goede planten opleiding geven zodat ze weten wat voor planten het zijn. jammer dat ze dat zo zien. Wij hebben ook veel planten staan maar daar groeit ook nog veel onkruid tussen die we dan ook weer snel proberen weg te krijgen. Van de  foto's is een goed idee. Hopelijk maken ze dan minder problemen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2021 om 22:08
Dat is nu het probleem .Hier is door de gemeente zo bezuinigd op de groenvoorziening, dat het geen hoveniers met een opleiding meer zijn ,maar mensen met een beperking .
Ik denk dat ze een bepaalde opdracht krijgen en verder niet nadenken .
Maar een foto is een goed idee ,dan heb je een bewijs .

Ik denk overigens dat het standaard brieven zijn ,dus niet voor elke woning geldt .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2021 om 08:16
IK weet eigenlijk niet he het zit met de groenvoorziening in Apeldoorn. De mensen die de gemeentetuinen aanleggen zijn meestal jong, de schoffelaars heel oud, heel jong of taakstraffers. Maar wat hier elk jaar in de bermen groeit is geweldig. Ze worden niet gemaaid van lente tot en met herfst, behalve aan randen, waar het verkeer goed uitzicht moet hebben. En ze staan vol veldbloemen. Klaprozen, korenbloemen, van alles. Het mooiste vind ik cigorei, hemelsblauw, vooral als er veel bij elkaar staan. Dat is ieder jaar weer genieten! Sommige bezoekers en toeristen genieten mee, andere vragen of er hier geen geld is om de bermen fatsoenlijk bij te houden. Terwijl er een tuinman speciaal voor betaald wordt om die schoonheid te creëren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2021 om 09:19
Je kunt als bewoners soms best wat voorelkaar krijgen
Om de snelheid uit een drukke weg te krijgen ,is er hier in het midden een slingerende middenberm gemaakt

Het begint met narcissen en dan volgen de bloemen van het seizoen ,een prachtig gezicht .
De bollen komen ieder jaar weer terug en de veldbloemen krijgen de kans om uit te zaaien en het volgend jaar komen ze ook weer terug .

In het gemeente huis lagen toen zakjes met gemengd zaad die je mee mocht nemen
Om op een kaal plekje in je omgeving uit te strooien

Dat kan niet overal natuurlijk ,maar waar het kan is het prachtig .

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2021 om 13:41
Wat een goed idee. Zo kan het ook.

In die strook gemeentegroen achter mijn huis stonden volgroeide Spiraea arguta struiken. Verderop stond Japanse bottelroos. Daar was ik best tevreden mee. Maar ineens haalden ze alle beplanting weg. Daarna heeft het er een jaar kaal bij gestaan. Vervolgens werden er van die onooglijke prikstruikjes gezet, die niet aansloegen. Nu zijn er dus veel kale plekken, die wel geschoffeld worden. Maar  het ziet er niet uit.

Ik ben niet het type dat dan gaat klagen bij de gemeente. Maar als ze gaan zeuren over de tuin waar ik elke maand de huur voor betaal, dan ga ik wel vergelijken.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2021 om 14:18
de lente barst nu we helemaal los buiten he?! alles wordt groen, vogels vliegen af en aan met nestmateriaal en/of babyvogeltjesvoer, veel bomen in de bloei en overal paardenbloemen, madeliefjes, fluitenkruid en koolzaad....wauw! Clap
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2021 om 15:27
Je ziet het bijna gebeuren als je even kijkt .

Beukenhaag was gisteren nog bruin ,nu al half groen .

Ik was dat bruin ook wel zat .
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2021 om 15:43
In de openbare groen strook bloeit precies 1 koolzaadplantje. Paardenbloemen en madeliefjes op een grasveld verderop zijn afgemaaid maar steken hun kopjes alweer voorzichtig op. In mijn tuin gaan de narcissen er mee stoppen, maar de boshyacinten laten zich nu massaal zien. Ze zijn vanuit mijn tuin doorgewoekerd naar de tuin van een buurvrouw, die een paar heeft uitgegraven en aan een andere buurvrouw gegeven. Boshyacinten zijn leuk, omdat ze uitbundig bloeien en elk jaar meer worden in plaats van minder, zoals de gekweekte soorten. De Rozemarijn staat de hele winter al te bloeien, maar heeft nu nog meer bloempjes  die in kleur goed passen bij de blauwe boshyacinten. Het geel bloeiende speenkruid gaat er langzamerhand mee stoppen. De bloempjes verbleken en sommige groene blaadjes verwelken al. Maar de tijm heeft eindelijk dat dorre oude blad vervangen door fris groen en de aardbeiplantjes die er dood uitzagen komen nu ook met verse groene blaadjes aan. De rozen laten groen blad zien. De appelboom heeft eindelijk een paar roze bloempjes en de peer staat uitbundig te bloeien. De Kiwi moet ik terugsnoeien, want die slingert zich echt door alles heen. Maar niet vandaag. Het is geen lekker weer. Te veel wind en regen, zodat ook de kat met een nat pak thuis kwam en nu in diepe slaap is.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2021 om 16:57
bij mij is de peer bijna klaar met bloeien en de appelen staan bijna vol in bloei. de vijg heeft heel kleine vijgjes gemaakt en gaat nu aan het blad beginnen. de narcissen zijn klaar evenals de blauwe druifjes en sommige tulpen ook terwijl anderen nog groen in de knop staan. als ik heel goed naar de haagbeukjes kijk, zie ik wat groenig 'gerommel' in de knopjes en ook bij mij komen de boshyacinten in bloei. de onze lieve vrouwe bedstro begint ook te bloeien terwijl de lage phlox en de aubrieta al even vol in de bloei staan.
wordt vervolgd Wink
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2021 om 11:39
Paardenbloemen zijn ook signaalplanten, ze geven een bepaalde staat van de grond weer en ze kunnen met hun enorme wortels stofjes ophalen
waar andere planten dan weer blij mee zijn. De paardenbloemen, die je eet - daar zijn speciale rassen voor, die lekkerder zijn en ook kleurrijker (qua blad).
Hier mogen ze rustig staan, uittrekken heeft geen zin, want ze komen door de lucht gewoon weer aanvliegen en werkverschaffing daar ben ik niet voor.
Verder zijn de bijen er dol op. Des te meer je de grond bedekt met planten des te minder "ongewenst" kruid, maar er is zolang een beweging
van schoffelen, snoeien en gif spuiten - niemand weet meer wat eigenlijk echt goed en/of normaal is.

Oja, de kippen vinden ze ook heerlijk - echt yum smikkel smikkel . . . en bij de natuurwinkel viel me vandaag op paardenbloemenwortel thee ???
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 5678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns