Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Raglan lukt niet

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
anna84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 30 November 2020
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer anna84 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Raglan lukt niet
    Posted: 30 November 2020 om 21:37
Dag dames,

Ik ben begonnen met een simpel 'beginnersvestje' voor mijn zoontje, maar het wil maar niet lukken..Dead
Ik heb hem al meerdere keren uitgehaald en ben opnieuw begonnen, maar tevergeefs helaas. Het is een engels patroon. 
Het probleem zit hem in de raglan die van de hals naar de oksels loopt.
Voor mijn gevoel volg ik precies het patroon op, maar toch wil het niet, dus ik zal iets fout doen.

Het gaat om een vestje in een ribbelsteek op rondbreinaalden.
Na het aanbrengen van de markers zegt het patroon:

Work raglan increases on the RS as follows:

Knit until you encounter a marker, yo (yarn over), move the marker from the left needle to

the right needle (slip marker, SM), knit the MS, slip the next marker, yo, knit until you

encounter the next marker and repeat the rest of the row. In brief: *K until M, YO, SM, K

MS, SM, YO* Repeat from * to * until the end of the row.


Ik meerder dus steeds twee steken. 8 in totaal per toer. 

Nu vroeg ik me af omdat deze raglan helemaal niet mooi wordt, Is er een andere steek die ik kan toepassen om steeds 2 steken te meerderen die ook een mooi resultaat geeft?


Hieronder  een foto van hoe het vestje zou moeten worden:








Back to Top
anna84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 30 November 2020
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer anna84 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2020 om 21:38
Aah zie dat de foto het niet doet.

Je kunt het vestje hier zien:
https://www.petiteknit.com/products/beginners-jacket?variant=29634060616
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2020 om 08:31
ik denk dat het hem vooral zit in de teruggaande naald hoe ge die omslagen breit dat het er niet mooi uitziet. want op de foto ziet het er toch schoon uit, speciaal voor dit vestje.


in plaats van omslag kunt ge ook het tussendraadje opnemen https://www.youtube.com/watch?v=NsJNeAJ0SoM vanaf minuut 11
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2020 om 08:47
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2020 om 09:51
Ik zag dat er een voorbeeld filmpje bij het patroon staat betreffende de omslagen. een keer de omslag gewoon breien zoals je hem ziet en een keer in de achterste lus ingestoken, zgn verdraaid breien. als je verdraaid breit zou het goed moeten komen. wat Bep je aanraadt om de tussenlus op te nemen komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2020 om 10:21
Bij raglan wordt links en rechts van de raglannaad altijd anders gebreid zodat ze mooi naar het midden (die ene steek) leunen anders ziet het er raar uit.
Dus met het bovenstaande advies moet het eigenlijk goed komen.
Back to Top
anna84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 30 November 2020
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer anna84 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2020 om 22:32

Hallo Bep,

Dank voor je reactie.
Ik heb de teruggaande naald steeds verdraaid gebreid, maar toch ziet het resultaat er alles behalve mooi en netjes uit…Cry
Ik begrijp gewoon echt niet wat ik verkeerd doe, vandaar dat ik graag een andere methode wil proberen.

Als ik het goed begrijp maak ik hier een m1r en vervolgens een m1l naast elkaar en meerder daarmee twee steken?
En werken de m1r en m1l exact hetzelfde ongeacht of je ribbel of tricot breit?
En hoe gaat dat in de teruggaande naald?

Haha een hoop vragen weer…LOL

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2020 om 22:41
Je hebt tussen de 2 omslagen een steek. knit the M stitch  staat er.  2 omslagen achter elkaar zou ook vreemd zijn. Als je goed naar de foto kijkt zie je die steek ook zitten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 10:50
Je kunt wel iets anders willen, maar het komt altijd op hetzelfde neer want je moet meerderen en je moet tussen lijf en arm meerderen.
Raglan is echt heel mooi, maar het is even volhouden - als je het doorhebt gaat het helemaal goed komen. Er zit tussen de meerderingen 
altijd een steek (of meer) maar hier is het er 1 en die maakt die mooie lijn. Gewoon nog even diep zuchten en nog een keer proberen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat je door de afkortingen de weg kwijt raakt, ze doen een YO voor de M (marker), dan een SM (slip the marker) dan breien ze de MS (de gemarkeerde steek), 
dan komt er weer een M  (en een SM) en dan weer een YO. En dan weer verder op weg naar de volgende M
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 10:51
Originally posted by anna84 anna84 wrote:



Als ik het goed begrijp maak ik hier een m1r en vervolgens een m1l naast elkaar en meerder daarmee twee steken?
En werken de m1r en m1l exact hetzelfde ongeacht of je ribbel of tricot breit?
En hoe gaat dat in de teruggaande naald?

Haha een hoop vragen weer…LOL



En als je de m1r en de m1l eens omwisselt?
Dus:            m1l   en    m1r
Bij mijn manier van breien komen de steken soms iets anders op de naald zo / i.p.v. \ bijvoorbeeld en dat maakt veel verschil bij de minderingen.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 11:03


ik krijg hem dus niet zoals op de foto

Op de foto van het vestje lijkt het of die raglanlijn in gerstekorrel is gebreid.

Van aan de opzet tot aan dat stukske tricot is dus 1 omslag 1 breien en 1 omslag en in de teruggaande naald alles rechts (steken altijd langs voorkant naald ingestoken)

Na het tricotstukske heb ik dus 1 omslag 1 breien en 1 omslag en in de teruggaande naald die omslagen averechts gebreid. Is het ook niet. Dus volgende ga ik proberen in de teruggaande naald de eerste omslag die ge dan tegenkomt rechts te breien en de volgende averechts.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 11:30
ik kan u al meedelen dat het dat ook niet is.

Seffes nog andere dingen proberen. Als de denen dat kunnen moeten wij dat ook kunnen.
Back to Top
anna84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 30 November 2020
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer anna84 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 16:15
Originally posted by bep bep wrote:


Op de foto van het vestje lijkt het of die raglanlijn in gerstekorrel is gebreid.
Aaah....dat klinkt interessant, maar wat gek dat er niets over in het patroon staat.
 

Originally posted by bep bep wrote:

Na het tricotstukske heb ik dus 1 omslag 1 breien en 1 omslag en in de teruggaande naald die omslagen averechts gebreid. Is het ook niet.

Dit is dus precies wat ik heb gedaan en zoals het ook in het patroon staat, maar wat dus niet lijkt te werken...
Back to Top
anna84 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 30 November 2020
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer anna84 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 16:19

[/QUOTE]

En als je de m1r en de m1l eens omwisselt?
Dus:            m1l   en    m1r
Bij mijn manier van breien komen de steken soms iets anders op de naald zo / i.p.v. \ bijvoorbeeld en dat maakt veel verschil bij de minderingen.


[/QUOTE]

Zou dat het kunnen zijn ja? Dat de steken anders op de naald komen en daardoor niet netjes links en rechts komen en een mooie raglan vormen.

Ik heb de methode met m1l en m1r nog niet geprobeerd, maar ik ga dat weer eens proberen.
Bedankt voor het meedenken

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 16:37


dit begint er op te lijken MAAAR dan is het elke naald 2 steken meerderen en de omslagen gewoon gedraaid rechts breien. (Wel de draad voor de omslag gewoon naar voor gebracht en de volgende steek rechts gebreid)

In het allereerste had ik de omslag van achter over de naald naar voor gebracht en dan de volgende rechts. Nu dus draad gewoon naar voren en over de naald de rechtse gebreid.

Om de hoeveel naalden moet ge die omslagen doen?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 19:31
Zo ziet mijn proef er uit. Ik heb in de heengaande naald voor de markeerders een omslag gemaakt. Omslagen maak ik altijd van voor naar achteren, dus eerst draad naar voor halen, draad over de naald en verder breien. In de teruggaande naald heb ik deze omslagen verdraaid rechts gebreid. Als je goed kijkt zie je een weerszijden van de ringetjes de omslag zitten

En zo ziet het er uitgerekt uit en in de goede richting.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 19:55
zou het aan de kleur liggen dan dat die raglan van de foto van het vestje er toch nog anders uitziet?

'k Vond dat die er meer 'gerstekorrel' of 'honingraat'achtig uitzag.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2020 om 19:58
Bep ik heb net nog mijn bericht gewijzigd met een foto van het werk meer uitgerekt. Zoals het er waarschijnlijk gaat uitzien als het gedragen wordt. Ik denk ook dat het garen dat gebruikt is dunner is dan waar wij mee bezig zijn.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2020 om 10:50
Ik heb mijn hoofd schuin gehouden en dan ziet die 2e foto van Lidwina er toch prima uit.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2020 om 12:21
Het voordeel van een tablet is dat je die schuin kan houden ,als je dan de foto nog vergroot kan het haast niet anders de oplossing van Lidwina zijn .Mochten ze het zo niet bedoeld hebben ,dan is het een prima alternatief
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns