Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Plezante momenten van vroeger en nu:

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Plezante momenten van vroeger en nu:
    Posted: 28 Februari 2021 om 16:16

Tot mijn 4de jaar  steevast met een jurkje rondgelopen, (ook nog in het eerste kleuterklasje). 

Twee van die jurkjes heb ik nog steeds, (en die koester ik).

Op het einde van het eerste leerjaar, was ik 7 jaar. Op de laatste dag van het schooljaar werd er een stukje toneel opgevoerd door de leerlingen van het eerste en tweede leerjaar. Iedereen (30ll) wilde wel de rol van het meisje spelen.

 10 wilden wel een jurk aandoen, maar toen gezegd werd dat de jurk reeds thuis moest aangedaan worden  was ik de enige jongen die het aandurfde om gedurende die 14 dagen in een jurk naar school te komen.  Ik kreeg heel veel respect van alle leerlingen. (boekentas werd gedragen, deuren werden opengehouden).  Het tweede leerjaar was net hetzelfde.

Heb, na lang aandringen toch twee keer in die jurk naar de winkel mogen gaan, (de eerste keer alleen, de tweede keer met mam erbij)

Op mijn 12de, eens gedurende een week een pull van mijn oudste nicht aangedaan om naar school te gaan.

In elk van de vier lagere scholen waar ik naar school geweest ben, heb ik telkens een schoolkameraadje gehad. In de vierde school, was er een jongen die altijd kleding droeg die tot op de knieën kwam. Toen ik vroeg waarom hij zulke toffe kleding droeg, en waar ze die verkochten zei die: “Mijn moeder maakt al mijn kleding”. Tijdens het spelen  deed die eens een handenstand en zodoende zag ik dan dat zijn piemeltje door een gaatje in zijn broek stak. (was grappig om te zien)

Op mijn 21ste in den aldi: we (mam en ik) kochten voor mij twee jassen en twee longshirts. Aan de kassa, na het betalen, trok ik er van beide een aan. (Het was buiten gaan regenen). De kassierster zei: “Meneer, dat is dameskleding. Mam zei: ”Bent u morgen ook hier aan deze kassa”? de kassierster zei ja.

Vandaaruit naar de winkel gereden om een lap stof te gaan kopen. (ik koos een rood-witte ruitjesstof). Mam maakte daar dan een echte jurk van voor mij.

’s Anderendaags mam en ik (ik dus in die jurk) naar die winkel. Weer boodschappen gedaan en aan die kassa zei mam, na het betalen van de rekening. EN??? Maar de vrouw zei niks, zij keek enkel maar.

Moest het mogelijk zijn om terug in de tijd te reizen, dan zou ik terug naar die tijd gaan, (en ook de leeftijd van telkens acht jaar willen hebben en mijn 21ste jaar amper 12 jaar zijn)

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2021 om 16:30
de vorige keer schreef je ook over het verlangen in je jeugd om jurkjes te dragen en toen vond ik het een verdrietiger bericht dan nu.
toen kreeg ik de indruk dat het je nog steeds pijn deed dat je dat niet vaker mocht, je moeder weigerde je een kleedje te kopen als ik me goed herinner, nu lees ik dat je moeder wel mee ging in jouw wensen en mooi achter je ging en bleef staan toen een ander er wat van vond/zei Smile

heb ik je berichten goed gelezen of wilde je ons toch wat anders zeggen dan alleen een leuke jeugdherinnering ophalen?
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2021 om 13:48
Ja, carolina2, maar dit kleedje was eigendom van de school, maar kleedjes van mezelf, dat mocht niet. (en daar ben ik nog steeds treurig om)
Het waren ook de enige keren dat man voor me opkwam. En daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor. 
Ik ben haar nog steeds dankbaar voor het feit dat ik die twee damesjassen  en twee long-shirts gekregen heb.
Sinds een achttal jaren zorg ik voor mijn broer, (M.S.) en hij is de enige welke ik nog heb. (Mam is op 02 05 2021 dan al 4 jaar overleden). Maar ik ben nog steeds van plan om, moest mijn broer te komen overlijden, dat ik dan wel eens een twee weken er tussenuit ga. En dan ook meer en openlijk met een jurk de straat op ga. (doe ik nu soms enkel als het donker is) 
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2021 om 14:17
waarom dan pas? wat is er mis aan om in een jurk te lopen als jij je daar fijn bij voelt?
er zijn miljoenen vrouwen die in een broek lopen, waarvan ik er een ben. en er zijn landen waarin een jurk voor mannen tot de traditionele klederdracht behoort.
maar buiten dat, doe wat je het fijnst vindt! en doe het nu want niemand heeft je morgen beloofd Smile

zet 'm op he, ik sta achter je Thumbs Up
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2021 om 10:48
Je hebt b.v. ook Zack Pinsent, die in mode van 400 jaar geleden loopt, altijd omdat hij zich dan het fijnst voelt. Dus gewoon doen.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maart 2021 om 17:33
Van de week, ik was met de fiets naar de nabijgelegen gemeente gereden. Ik had één van mijn vele lange T-shirts aan. Die was veelkleurig, horizontale gestreept en knielang. Onderweg kom ik een man tegen; en die zegt goedendag, mag ik eens iets vragen?  En ik zeg ook een goedendag tegen hem. Dan vraagt hij waar ik wat ik aanheb, gekocht heb.
Ik zeg hem dat ik dat zelf gemaakt heb. 
Dan vroeg hij hoe ik dat gedaan had. Ik geef de hele beschrijving van hoe ik dat gemaakt had.
Daarop dankt hij mij en zegt dan: "Nu  weet ik hoe ik ook zo'n kleedje kan maken". 
Omdat het net knielange T-shirts zijn valt het niet meteen op dat het kleedjes zijn, maar het kleedje wat ik later ga dragen, daaraan zie je weldegelijk dat het een kleedje is, met gefronste, een plooien rok of een cirkelrok eraan. 
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maart 2021 om 19:06
wie weet hoe goed je die man hebt geholpen Smile
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maart 2021 om 10:20
Mannenmode is door de eeuwen saaier geworden, dus hup Francis

Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2021 om 17:00

Van de week dan ging ik mijn brood halen wat ik enkele dagen voordien besteld had. (het brood wat ik eet, wordt niet elke dag gebakken, vandaar). Ik had die nacht voor de verandering eens een jurk aangetrokken, en daar ik die ochtend vrij snel moest zijn…. De jurk die door de stof zo lekker zat, was ik vergeten was dat ik een jurk aanhad, (en geen lang T-shirt). Het voordeel was, toen ik die jurk aanhad moest ik geeneens wachten aan het zebrapad. De auto’s stopte meteen.

Toen ik naar buiten ging kwam er een vrouw binnen en die zei gewoon: ”Dag mevrouw”.  

Bij teruggaan naar huis, stopte er een man op leeftijd, die in een open auto red, en….die deed zijn hoed af en knikte naar mij.   En die liet mij netjes oversteken. En halverwege het zebrapad, knikte ik eventjes naar hem als groet.  Bij de bakker stond er op dat moment geen enkele klant binnen.

Vond ik wel grappig.  

morgen,   ga ik weer brood halen. =eens zien of er een reactie is. 

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2021 om 17:14
wat fijn om te lezen! Smile
die mensen die voor jou stopten en je groetten zagen natuurlijk allemaal wat ik ook zie....dat je op de goede weg bent! en dragen je, net als ik, een warm hart toe Thumbs Up Heart Clap

Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2021 om 08:51
Wat heerlijk voor je Francis, zo'n positieve ervaring vraagt om een vervolg
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2021 om 13:26
Straks gaan ze nog naar je fluiten Wink
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2021 om 23:29
nu had ik mijn lange groene jas en een lange, groene, mouwloze jurk (model wat onderaan zo'n 20 cm  breder is als net onder de oksels) en in een rechte lijn). Nu was er iemand op straat die me volgende vraag stelde: "Waar is ergens die bakker die gekend is voor lekkere taarten, mevrouw"? Ik zei:"Daar, dat is die bakker". en wees ernaar. 
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 12:29
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Straks gaan ze nog naar je fluiten Wink
Dat is zo'n drie jaar geleden al eens gebeurd. Ik had mijn haar in twee vlechtjes gedaan (ala pipi langkous) 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2021 om 11:36
Ik kreeg voor moederdag een boek ,met de titel Gouden Jaren .

Het is in hoofdstukken verdeeld en ieder hoofdstuk laat zien wat er in de laatste 60 jaren op ieder gebied veranderd is ,zeg maar mijn jeugd jaren.

Een hoofdstuk ging gedeeltelijk over de oorlog .
In het gezin werden de gehaakte spreien uitgehaald,en werden er sokken van gebreid .Met de sokken gingen ze naar een boerin en kregen er aardappels voor terug .

Toen er niet genoeg garen meer was voor een paar ,probeerde ze het met een sok .Tot hun verbazing was de boerin er blij mee en kregen ze voor die ene sok toch aardappelen .
Het kon haar niets schelen ,want ze haakte er een sprei van ..


Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2021 om 12:00
Originally posted by Mutti Mutti wrote:



Een hoofdstuk ging gedeeltelijk over de oorlog .
In het gezin werden de gehaakte spreien uitgehaald,en werden er sokken van gebreid .Met de sokken gingen ze naar een boerin en kregen er aardappels voor terug .

Toen er niet genoeg garen meer was voor een paar ,probeerde ze het met een sok .Tot hun verbazing was de boerin er blij mee en kregen ze voor die ene sok toch aardappelen .
Het kon haar niets schelen ,want ze haakte er een sprei van ..



Shocked
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2021 om 15:13
Al enkele dagen lekker warm weer hier. (loop al bijna twee maanden in short en big-shirt (of minijurk zo je wil). de short zelf is korter dan de big-shirt lang is, dus...
Is wel een prettig gevoel zo op de fiets. 
Het rare is, als ik (in koudere tijden) een lange broek draag, dan moet ik heel dikwijls wachten aan het zebrapad om over te steken. 
Nu ik in short loop (met long-shirt) stopt IEDEREEN voor het zebrapad om mij te lanten oversteken. Ook gebeurd het dat, als ik aan de kassa sta, ik zomaar mag voorgaan. 

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2021 om 09:53
Dat verhaal van Mutti komt uit een boekje genaamd 55 sokken. Ik ontmoette op internet een aardige man, jaren geleden, en na heel veel mailen en bellen besloten we elkaar te gaan ontmoeten.
Om daar niet met alleen spanning tegenover elkaar te zitten stelde ik voor allebei een niet te dik boek mee te nemen wat ons erg aansprak en dat aan elkaar uit te lenen. Zo konden we elkaar wat beter leren kennen en zou er, na enige tijd, een tweede ontmoeting plaatsvinden al was het maar om de boeken aan elkaar terug te geven.
Het boekje dat ik van hem te leen kreeg was 55 sokken.
Het was geschreven door de vrouw die in haar kindertijd joodse onderduikers in huis kreeg. Een van die onderduikers was de vader van mijn 'date'.
Toen het gezin plus onderduikers door hun geld, bonnen en voedsel heen waren besloten ze gezamenlijk het gehaakte sprei uit te halen en er sokken van te breien die dan wellicht geruild konden worden tegen voedsel. Er gingen 55 sokken uit de sprei en inderdaad wilde de boerin ze allemaal.....zij haalde ze uit en haakte een sprei van het garen.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2021 om 17:41
Deze voormiddag toen ik naar de winkel ging, en stond aan te schuiven aan de kassa, (ik had een blik zuurkool en een pakje solo mee) stond er voor mij een meneer die had een volle kar bij. Hij keek om en zei toen:" Gaat u maar voor". Ik bedankte hem en toen ik afgerekend had en mijn boodschappen in de kar geladen had, zei die: "Nog een prettige dag, mevrouw". 
Op de wekelijkse markt gebeurd het wel meer dat ik met "mevrouw" aangesproken word. 
Ongeacht of ik een lange T-shirt, lange jas, en een short eronder. (short zie je niet, dus) en sandalen met witte kousen (vanwege de tere huid van mijn voeten) zelfs als ik een lange broek draag, dan gebeurd het ook.  
Het kan me geen barst schelen als ze me met de verkeerde sekse aanspreken.
Zo heb ik vijftien jaar geleden eens een tijd gehad dat ik contakt had met iemand via de chat (kende die nog van vroeger toen ik zo rond de 14jaar was) die vroeg me of ik ooit te weten gekomen was hoe ik zou geheten hebben als ik een meisje zou zijn, ipv een jongen. Gelukkig had ik dat vroeger al eens aan mam zaliger gevraagd.  Volgens mam zaliger zou ik dan Cindy geheten hebben. 
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2021 om 14:16
Ik las eergisteren een berichtje op facebook, dat ging over heel vroeger, toen er nog urineophalers waren. Dat waren mensen die huis aan huis de urine gingen kopen. Want de mensen kregen toen een paar centen per liter.
Echter er werd wel eens fraude gepleegd, (urine aanlengen met water), zo kregen ze dan wat meer betaald). Daarom werden er toen urineproevers aangesteld. Die moesten (zoals het woord zegt) de urine proeven om te zien of die wel zuiver was en niet aangelengd met zowater. 
De urine werd gebruikt om er amoniak uit te halen. 
Toen ze ontdekten hoe ze amoniak sintetisch konden maken, waren die urineproevers en ophalers niet meer nodig. 
Daarom waren er die van een woonplaats in België naar een woonplaats in Nederland. Daar stichtten ze een bierfabriek. 
Dat voorval deed me denken aan iets wat mijn grootvader-zaliger me ooit eens verteld heeft. 
Het speelde zich af in de zomer. Bij iemand in de straat werd er steevast om 22.08 uur belletje-trek gedaan. Die mens werd dat zo stilaan beu en besloot het heft in eigen handen te nemen. (na meerdere meldingen bij de plaatselijke politie)
Zoals gezegd het was zomer; (ergens in de periode 1960/1965). Elk huishouden had toen nog een pispot naast het bed staan, welke normaal gesproken 's morgens geleegd werd in de wc. 
Op een bepaalde avond werd er afgesproken om de pispotten te laten staan. 
Die avond zou dan voor de laatste keer belletje-trek gedaan worden. "
Het raam van de logeerkamer was boven de voordeur.
Om 22.00 uur, de raam open, en alle drie de pispotten werden bij mekaar gegoten (stonk natuurlijk wel van heel de dag in de warmte te staan). 
22.08... ring ring ring (belletje trek) meteen daarop, die pispot omgedraaid. De pis viel naar beneden en toen riep er iemand beneden "HIJK. ZIJK" en is toen vloekend weggelopen. 
's Anderendaags de politie aan die zijn deur om te vragen wat er nu juist gebeurd was. Die man zei gewoon dat er al geruime tijd belletje-trek gedaan werd bij hun, en toen zei hij dat hij gewoon de pispot had uitgekapt door het raam. 
De politie zei dat hij goed gehandeld had en dat degene die die douche gekregen had, nog een fikse boete zou krijgen. 
Er werd sindsdien nooit meer belletje-trek gedaan, en er is ook nooit nog iets van voortgekomen. 
DAT moet je nu nietmeer proberen, want dan hang er wel een fikse straf boven je hoofd.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns