Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Gebreide trui niet blokken of wel blokken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Gebreide trui niet blokken of wel blokken
    Posted: 24 Maart 2021 om 13:32
Hoi hobbydoosjes,

Ik heb een mouw van mijn trui af en bijna een van de panden. Zal ik die blokken, of niet?
Wat doen jullie?
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2021 om 16:36
vroeger stond er in elk patroon 'onder een vochtige doek laten drogen' en dat doe ik....soms

bij blokken heb ik altijd het idee van in model 'trekken', vast spelden enzo. dat doe ik allemaal niet
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2021 om 16:55
Het is zoals Carolina zegt. Blokken is nat maken in model op maat spannen. Dat doe je met lace werk. Kantachtige dingen dus. De sjaal die ik kortgeleden gebreid heb, heb ik dus helemaal opgespannen. Doe je dat niet zie je niets van het kantpatroon. Je doet het ook met gehaakte kantachtige kleedjes. Mijn vesten was ik na het breien. Het breiwerk wordt glad en regelmatig, de steken vallen mooi in elkaar. Ik leg het daarna op een handdoek te drogen. Onder natte doeken doe ik dus niet meer, wassen vind ik handiger.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2021 om 17:46
Ik deed het toen ik net haakte altijd omdat ik dacht dat het erbij hoorde. Maar bij sommige dingen deed het zowat niets. Maar bij die ene sjaal voor mijn moeder (die staat nog bij Creaties), werd het er veel mooier door. En dat was idd een kantpatroon.

Ik wist trouwens niet dat blokken per se met spelden was. Maar het wassen vind een goed idee. :)

Bedankt voor de antwoorden!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2021 om 21:02
Nog een aanvulling. Ik heb ook wel de delen apart gewassen. Is het natuurlijk sneller droog, want er ligt niets dubbel. Daar ben ik van teruggekomen omdat je dan de randen moet vastzetten omdat ze anders gaan krullen en dat is weer lastig bij in elkaar naaien. Vroeger, toen er nog geen acryl was en je dus alleen met wol breide, heb ik de kledingstukken altijd onder een natte doek geperst. Ik kan mij nog goed de eerste acryl trui herinneren. Netjes tussen natte doeken gelegd toen hij klaar was, want dat had ik gelezen. Na een tijdje dragen, trui gewassen en geperst zoals ik gewend was. Kon de trui gelijk weggooien. Dat zal zo ongeveer 40 jaar geleden geweest zijn. Hij was voor onze zoon, die zal toen 10 of zo geweest zijn. Hij is nu 51.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 08:00
De huidige wasmachines hebben zulke goede programma's, ook voor handwas, daar kunnen wij niet tegenop.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 10:16
Ik ga 'm handwassen als -ie klaar is, en dan plat laten drogen.
Ik had laatst voor het eerst een handwas gedaan bij de tas die ik had gerepareerd. Die kon echt niet in de wasmachine.
Ik had denk ik niks fout gedaan (keurig alle aanwijzingen gelezen), alleen het water kleurde bloedrood Embarrassed
Dat was dus verf die er vanaf kwam.
Het is een nogal goedkope tas...
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 11:21
Ik was alle zelf gebreide spullen op de hand. Ik zie niet in waarom een vest 1,5 uur in de wasmachine moet ronddraaien. Ik centrifugeer ze wel binnenste buiten in de wasmachine. Vind ik eigenlijk heel vervelend, maar ja, soms kan het niet anders. Een vest in handdoeken rollen is ook heel omslachtig en je hebt een halve kast badhanddoeken nodig. Vroeger had ik een zgn half automaat. Die had een centrifuge naast de wastrommel. Vond ik veel fijner, maar ze bestaan niet meer.
Je hebt met je tas niets fout gedaan Chrissie. Ik heb vroeger een zwarte blouse gehad. Die had ik de eerste keer ivm eventueel afgeven op de hand gewassen. Rood water. De 2e keer ook weer rood water. Die blouse heb ik nooit in de wasmachine durven doen en ze is rood blijven afgeven. Wat ik het meest vreemde vond was dat de blouse gewoon pikzwart bleef. Wat helpt is een scheut azijn bij het waswater. Dat zou de kleur beter doen hechten. Tegenwoordig gebruik ik colorcatchers in de wasmachine als ik niet helemaal zeker ben van de kleur. Nieuwe badhanddoeken bv.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 11:23
Ik zou ook wachten tot je de panden klaar hebt, dan kun je namelijk zien of de mouw goed in het pand past (als het niet recht aangezet wordt).
Met het wassen kun je dan eventueel nog wat rechttrekken, maar niet als het verschil te groot is.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 12:04
Ik leer hier veel. Thumbs Up
Dit forum is knutselen op een hoger niveau. Big smile 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.409 seconden.
Lang Yarns