Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp bij ajourblokjes breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sharona View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Januari 2022
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sharona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp bij ajourblokjes breien
    Posted: 10 Januari 2022 om 22:16

Hallo, 


Ik ben een beginnende breier :) 

Nou heb ik al een aantal sjaals met alleen r en av rechte steken gebreid en wil ik graag eens iets nieuws proberen.  Alleen bij onderstaand patroon loop ik bij naald 3 al vast. Kan iemand mij helpen?


Als ik ga minderen houd ik op mijn linker breinaald te weinig steken over om de rest van het patroon te breien. Ik meerder wel, maar dan komt de extra steek niet op mijn linker breinaald maar op mijn rechter breinaald. HELP!? Ik snap er niks van? Wat doe ik verkeerd? Hoe krijg ik de extra lussen op mijn linker breinaald, zodat ik voldoende steken heb om het patroon te volgen?



Patroon:

Opzet: een veelvoud van 10 + 7 

1e en 9e naald: brei alle steken r.

2e en alle even naalden av breien. 

3e,  5e en 7e naald:  1 r - *mi r sambr nr rts - me omsl r - 1 r - me omsl  r - mi r - mi overh r nr lks - 5 r* - herh van * tot * en eindig met mi r sambr nr. rts - me omsl r - 1 r - me omsl r - mi overh r nr. lks - 1 r.

11e, 13e, en 15e naald:  1 r - *5 r - mi r samba nr. Ras - me omslag r - 1 r - me omsl r - mi overh r nr lks* - her van * tot * en eindigen met 6 r

Herh deze 16 naalden 



Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2022 om 22:48
*mi r sambr nr rts - me omsl r - 1 r - me omsl r - mi r - mi overh r nr lks - 5 r*

er staat een mindering te veel in (die mi r )

het moet zijn *mindering rechts samenbreien naar rechts - meerdering omslag rechts - 1 rechts - meerdering omslag rechts - (en dan die mi r staat er teveel) - mindering overhaling naar links - 5 rechts

op dat stukske hebt ge dus 2 mindering en 2 meerderingen die dus mekaar opheffen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2022 om 22:53
die 11e, 13de en 15de naald moet dus zijn :
1r -*5r - mi sambr nr rts - me omslag r - 1r - me omsl r - mi overh r nr lks*

(niet dat ge denkt dat ge die naalden een gerecht met sambal en ras el hanout moet klaarmaken)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2022 om 23:03
ge moet gewoon breien hetgeen er staat. Alles komt op uw rechternaald terecht, ook die omslagen. En als ge de volgende naald breit die altijd averechts is, hebt ge terug hetzelfde aantal steken. Niet vergeten die lussen te breien.

mindering samenbreien naar rechts = de volgende 2 steken samenbreien
mindering overhalen naar links = eerstvolgende steek afhalen, volgende steek breien en de afgehaalde steek over die gebreide steek halen.

het heeft dus niks te maken met op de rechter of de linkernaald
Back to Top
Sharona View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Januari 2022
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sharona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2022 om 15:17
Sorry, dat ik het nog steeds niet snap Unhappy

Maar als ik 27 steken heb en onderstaande brei zoals er staat (en dus van de 27 steken aan de linker naald geen extra steken erbij maak). 

Dus ik brei: 1 r - *mi r sambr nr rts - me omsl r - 1 r - me omsl  r - mi overh r nr lks - 5 r* 
Deze herhaal ik: *mi r sambr nr rts - me omsl r - 1 r - me omsl  r - mi overh r nr lks - 5 r*

Dan houd ik voor het stuk waarmee ik moet eindigen maar 2 steken over. Terwijl ik er 6 moet hebben. Omdat ik dus in het herhaal stuk 4 x een mindering heb gedaan. En de extra lussen van de meerderingen zitten op mijn rechter breinaald. 

Dan doe ik volgens mij iets fout. Want op de afbeelding zie ik dat een ik start maak voor 3 ajourbloktjes. En zoals ik het nu doe brei ik er dan maar twee om dat ik die derde in het stukje "eindigen met ..." niet kan breien met 2 steken.

Of doe ik het goed? En zo ja, hoe moet ik dan die laatste twee steken breien? Moet ik die meerderen zodat ik bij de volgende naald dus wel genoeg steken heb?
Back to Top
Sharona View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Januari 2022
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sharona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2022 om 15:19
hahaha ja precies!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2022 om 16:23
Je houdt op het laatst 3 steken over ,dan maak je een mindering en nog 1 steek . Net zoals je begonnen bent met 1 .

Ik heb het net op papier uitgetekend . 27 V op papier gezet 1 V is je eerste steek , je volgende 2 V s worden 1 steek omslag is een steek extra 1 V weer een omslag is een steek extra een overhaling is een steek geminderd .Dat is een groepje van 5 steken plus je begin steek Die begin steek valt buiten de herhalingen . Zo krijg je 5 groepjes van 5 = 25 steken plus 1 begin steek en een eind steek is 27 steken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2022 om 17:17
het klopt hoor.

Ik zal het proberen voluit te schrijven (wel met enkele afkortingen)
rechts = r
averechts = a
omslag = o
mindering naar rechts = 2 steken samenbreien = mindr
mindering naar links = 1 afhalen, volgende breien en afgehaalde over de gebreide halen = mindL

opzetten 27 steken
naald 1 :       alle 27 steken rechts
naald 2 :       alle 27 steken averechts
naald 3 : 1r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o , 1r, o, mindL, 1r            (27 steken)
naald 4 :       alle 27 steken averechts
naald 5 : 1r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 1r              (27 steken)
naald 6 :       alle 27 steken averechts
naald 7 : 1r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 1r              (27 steken)
naald 8 :       alle 27 steken averechts
naald 9 :       alle 27 steken rechts
naald 10 :       alle 27 steken averechts
naald 11 : 1r, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 6r     (27 steken)
naald 12 :       alle 27 steken averechts
naald 13 : 1r, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 6r      (27 steken)
naald 14 :       alle 27 steken averechts
naald 15 : 1r, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 5r, mindr, o, 1r, o, mindL, 6r      (27 steken)
naald 16 :       alle 27 steken averechts




en om efkes verder te gaan op mutti haar groepkes van 5 , die laatste 6r zijn dus 5r, en 1 kantsteek. Juist zoals het begin van de naald 1r, 5r.
Ge hebt dus 5 steken gewoon niks en 5 steken waar alles in gebeurt.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2022 om 21:35
Het staat allemaal wel vreemd opgeschreven ,dat moet ik toegeven .Die sambal van Bep vond ik een goeie .

We weten nu dat het patroon klopt,en dmaar nu is het probleem wat doet ze fout en daar kanik niet achterkomen .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2022 om 08:57
Ik zou aanraden het patroon te laten wachten tot je wat meer ervaring hebt en eerst een begrijpelijker patroon uitzoeken. Niet altijd op internet, ook eens in de bieb zoeken naar breiboeken voor beginners, of er eentje kopen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2022 om 15:20
Ik las even mee... sambal LOL
Ik ben 't met Magtelt eens
ik ben ook niet erg ervaren, ik zou hier nog lang niet aan beginnen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2022 om 15:38
Dit is nu net een patroon wat je moet breien met iemand naast je ,dan denk je oh bedoelen ze dat .

Zet het dan ook zo neer .

Maar Bep is een prima patroonschrijfster ,ik heb het idee dat het zo uitgeschreven best lukt .
Back to Top
Sharona View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Januari 2022
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sharona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2022 om 09:35
Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad een breiboek voor beginners waar deze uitkomt. En dit zou dan nog een makkelijke moeten zijn Pinch Ik doe (volgens) mij precies wat er op de afbeeldingen staat. 

Als de getallen mijn lussen op de linker breinaald zijn, doe ik het zo. Heb het idee dat als die eerste naald maar goed gaat dat het zou moeten lukken. 


Lus 1 = r

Lus 2 en 3 = mindr

Lus 4 = o (dan komt er dus een extra lus op mijn rechter breinaald)

Lus 5 = r

Lus 6 = o

Lus 7 en 8 = mindL

Lus 9 t/m 13 = 5r

Lus 14 en 15 = mindr

Lus 16 = o (dan komt er dus een extra lus op mijn rechter breinaald)

Lus 17 = r

Lus 18 = o

Lus 19 en 8 = mindL

Lus 20 t/m 25 = 5r


En dan heb ik dus nog maar twee lussen over op mijn linker naald en kan in onderstaande stukje dus niet af maken. 


Hoe jij het schrijft in groepjes van 5 kom ik ook niet helemaal uit Mutti. Ik denk inderdaad dat ik het anders misschien is moet doen met iemand ernaast. Dan denk ik vast ahha! Dat is het dus!  
Back to Top
Sharona View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Januari 2022
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sharona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2022 om 09:40
Het zijn inderdaad 5 steken elke keer die snap ik: mindr, o, 1r, o, mindL
Alleen voor deze 5 steken heb ik 7 lusjes nodig om ze te breien toch? Vanwege de minderingen, daar gebruik ik 2 lussen voor. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2022 om 11:02
waarom zoudt ge daar 7 luskes moeten voor nodig hebben ?

2 steken (luskes) voor de mindr
    dan die omslag is de draad waar ge mee aan het breien bent over uw rechternaald doen (zonder ergens maar 1 steek te raken)
1 steek voor die rechte
    dan weer die omslag die ge weer zelf over uw rechternaald doet
2 steken voor die mindL


ge hebt 5 echte steken gebruikt (waar er maar 3 van overschieten) en ge maakt door die omslagen 2 steken bij. Is terug 5. En in de averechte naald worden die omslagen/lussen gebreidt tot echte steken.

Dus uw fout zit in die omslagen die ge maakt. Misschien op youtube efkes zoeken hoe ge omslagen maakt, dan ziet ge het
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2022 om 11:12
als ge heel de naald gebreit hebt kunt ge tellen hoeveel steken er op de naald staan, maar tussenin tellen loopt met ajour gegarandeerd verkeerd af (zeker als het de eerste keer is dat ge dit gaat breien)

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2022 om 11:16
We gaan het nog eens proberen . Je breit 1 steek ,dat is je kantsteek en die tellen we even niet mee die staat op je rechter pen . Nu gaan we aan het blokje van minderingen beginnen . Steek 1 en 2 samen = is 1 steek op je rechter pen omslag maken die komt ,ook op je rechter pen = 2 steken op je rechter pen .1 steek recht = 3 steken op je rechter pen Omslag maken is vier steken op je rechter pen 1 afh 1 breien afgehaalde steek over de gebreide heenhalen is 5 steken op je rechter pen . Eigenlijk 6 maar de eerste zouden we niet meerekenen .Dat is dus een blokje van 5 steken Dan gaan we er 5 recht breien die allemaal op je rechter pen komen ,dan hebben we 2 blokjes van 5 .= 10 steken op je rechter pen Nu komt er weer een blokje met minderingen .
Volgende 2 steken samenbreien ,is 11 op je rechter pen omslag ,is 12 op je rechter pen 1 recht is 13 op je rechter pen ,omslag is 14 op je rechter pen ,overhaling is 15 op je rechter pen = 3 blokjes van 5.= 15 steken. Nu breien we er weer 5 recht is 20 op je rechter pen .en dus 4 blokjes van 5
Nu gaan we weer een blokje met minderingen maken .we breien er weer 2 samen is 21 op je rechter pen omslag is 22 op je rechter pen 1 recht is 23 op je rechter pen ,1 omslag is 24 op je rechter pen vervolgens weer een overhaling maken = mindering is 25 op je rechter pen = 5    blokjes van 5 = 25 st .Je moet nu nog 1 steek op je linker pen hebben ,die brei je recht = is 26 op je rechter pen ,maar we hadden nog die kantsteek .Als we die erbij op .tellen hebben we 27 steken .

Ik hoop dat je er nu uitkomt , zoniet laat het maar weten .
Dan proberen we het op een andere manier .
Bedenk de aanhouder wint .
Back to Top
Sharona View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Januari 2022
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sharona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2022 om 12:44
Ah Bep! DAT is het! Bedankt! 

In het boek staat dat (het tekentje voor de omslag) het omslaan van de draad is + een rechte steek. Maar het is dus alleen je draad omslaan ClapClapClap

Dank dank dank! 
Back to Top
Sharona View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Januari 2022
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sharona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2022 om 12:46
Ik kon er zo slecht tegen niet te weten wat ik fout doe haha. 
Wordt hier echt heel gelukkig van! 

Thx voor jullie uitleg en geduld :)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns