Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Word dit schoon in de was

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Word dit schoon in de was
    Posted: 15 Januari 2022 om 00:22


Dames even een vraagje, ik had in mijn bol katoen garen of en toe een streng die kleine vieze plekjes had. Nu valt het gelukkig niet heel erg op zo met haken, maar zoals bij het omcirkelde gedeelte vind ik het aardig zichtbaar.. als ik het was (nadat die af is) zou dit er dan uit gaan?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 12:14
Is te proberen , eerst gewoon op de hand in een sopje weken en uitspoelen .Zit het er nog in dan zwaarder geschut , ik heb bij vlekken vaak succes met scout .
Ik heb ooit een flesje aan mijn dochter gegeven en die gebruikt het nog steeds ,wel de gebruiksaanwijzing volgen .Een ander zweert bij ossegalzeep, maar daar heb ik ooit vlekken van gekregen in gekleurd goed . . Het ligt er nog wel ,misschien gebruik ik het nog wel eens voor bloedvlekken ,want die krijg ik met geen enkel middel meer uit de zakdoeken van mijn man bij bloedneuzen ,dus als iemand daar een oplossing voor weet houd ik me aanbevolen .
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 12:17
Iemand anders raadde mij zopas blauwsel aan. Maakt het witter en helpt bij vlekken.
Maar misschien eerst een handwasje proberen idd, dat het niet gelijk met zwaar geschut aanval..
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 12:25
bestaat biotex nog? Misschien dat het daarmee weg is.

Bij bloedvlekken zeggen ze zuurstofwater. Heb ik ooit eens geprobeerd en ze waren weg, maar het kan ook gewoon een duizendste luck geweest zijn.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 12:58
Biotex word geloof ik tegenwoordig gewoon soda genoemd.. dat heb ik wel al in huis, gooi af en toe een handje in de wasmachine tegen kalk..
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 13:00
Ik gebruikte vroeger citroensap, maar soms bijt dat de textiel weg. Oké dan heb je geen vlek meer. Ik heb laatst twee witte tafellakens met allerlei vlekmiddelen ingesmeerd, ook met huishoudzeep en citroenzeep, en toen op 90 graden gewassen. Toen ik ze ophing waren ze keurig wit, maar toen ze droog waren, waren de vlekken terug. Kortom ik ben geen vlekkenexpert. Ik zet er wel een peperstrooier en zoutvaatje op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 14:19
BIOTEX bestaat nog ,maar is wat anders dan soda .Soda gebruik ik regelmatig als het afvoer putje van de gootsteen niet zo goed meer doorloopt . Handvol soda op het putje kokend water erop gieten gelijktijdig met de " plopper" erop en hij loopt weer door .
Biotex heb ik nog gebruikt voor de zakdoeken ,maar helemaal helder kreeg ik ze niet ,ook niet als ik ze apart uitkook .Nu ben ik wel benieuwd wat zuurstofwater is ,want dat ken ik niet .
Blauwsel maakt het niet witter,maar door de blauwe kleur lijkt het witter ,mijn moeder had vroeger dotjes blauwsel ,wat voor de witte was gebruikt werd .Volgens mij was het een wedstrijd wie de witste lakens buiten had hangen .

Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 15:18
Kijk aan weer wat geleerd... blauwsel is dus gewoon gezichtsbedrog haha.
En biotex is er dus nog wel, maar eens op zoek. Wel handig om te hebben.
En citroensap maar even ontwijken..
Zal m eerst eens afmaken en dan beginnen met een handwasje, laat jullie uiteraard weten wat bij mij werkt
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 17:26
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Is te proberen , eerst gewoon op de hand in een sopje weken en uitspoelen .Zit het er nog in dan zwaarder geschut , ik heb bij vlekken vaak succes met scout .
Ik heb ooit een flesje aan mijn dochter gegeven en die gebruikt het nog steeds ,wel de gebruiksaanwijzing volgen .Een ander zweert bij ossegalzeep, maar daar heb ik ooit vlekken van gekregen in gekleurd goed . . Het ligt er nog wel ,misschien gebruik ik het nog wel eens voor bloedvlekken ,want die krijg ik met geen enkel middel meer uit de zakdoeken van mijn man bij bloedneuzen ,dus als iemand daar een oplossing voor weet houd ik me aanbevolen .
Bloedvlekken in zoutwater weken. Een beetje spuug op bloedvlekje werkt prima. De witte bloedcellen in spuug breken de kleurstof af. Daar heb je natuurlijk niets aan bij een bloedneus. Dan werkt zout prima. dat lost de bloedkleurstof op. Toen ik de laatste hand legde aan de bruidsjurk van mijn schoonzusje prikte ik mij in mijn vinger. Prompt een vlekje op de jurk. Meteen nat gemaakt, zout er op gestrooid. Het was wel even flink transpireren, maar de vlek is eruit gegaan en niemand heeft iets gezien.
Vlekken krijg je er ook soms prima uit met Spa rood. De bubbeltjes doen dan het werk.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 18:01
Zout weet ik wel van rode wijn ,maar ik ga zout proberen. Er staat bij mij altijd een emmer water met deksel klaar waar de zakdoeken gelijk ingaan ,daar doen we dan nu zout in .

Ik prikte in mijn vinger toen ik mijn bruidstasje aan de zilveren beugel, erfstuk van mijn oma ,zat te naaien .Het bloedvlekje heb ik met waterstof peroxyde eruit gekregen , maar de vinger waar ik ingeprikt had ging zweren .Daar moest de dokter toen nog aan te pas komen ,maar hij was optijd genezen .,ik weet niet of ik anders had kunnen tekenen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2022 om 18:21
Zout en soda zijn broer en zus, baking soda, verkrijgbaar bij Kruidvat, is dat ook. Ik gooi een handje in de wc en dan huishoudazijn erop. Dan gaat het bruisen. Maar voor de vlekken in de tafelkleden deed het niets.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2022 om 14:41


En hij is af. Ongewassen/ onbehandeld.. maar kan het vlekje alleen met heel veel moeite terug vinden dus denk dat m dan gewoon zo laat..
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2022 om 14:45
Zou ik ook doen

Ooit zal er nog wel eens een vlekje opkomen ,dan gaat het in ene moeite door .

Ik vind het een heel mooi patroon .
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2022 om 15:12
Komende week even op zoek naar een passende ring en dan word ie daar ingehaakt.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2022 om 16:14
Geen vlekje te zien. Inderdaad een mooi patroon.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2022 om 16:31
Ik doe katoenen kleedjes theedoeken en tafelkleden met vlekken in een pan. op het vuur even koken. aflaten koelen en dan nat op het gras in de zon leggen. en weg zijn alle vlekken ook die van tomaten.
oant Sjen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2022 om 20:00
Originally posted by bloem bloem wrote:

Ik doe katoenen kleedjes theedoeken en tafelkleden met vlekken in een pan. op het vuur even koken. aflaten koelen en dan nat op het gras in de zon leggen. en weg zijn alle vlekken ook die van tomaten.

Dat is precies de manier.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2022 om 09:40
Alleen zitten we voorlopig te wachten op de zon. Ik zie nog wel een Elfstedentocht aankomen. Voor de Veluwe hoop ik op een vroege lente, maar ik gun het de Friezen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2022 om 10:07
Hier hebben we ook nog geen zon , maar ik heb vroeger wel eens een tafellaken op het natte gras in de zon gelegd ,maar toen had ik groene grasvlekken .

Maar in het deel van het land waar ik woon had je vroeger veel blekerijen ,het water was kennelijk goed om te wassen .

Er zijn hier ook veel wegen waar " blekers" in voorkomt .

We hebben nog een stukje grond braakliggen dat blekersveld heet . De gemeente wil hier nu gaan bouwen voor statushouders , maar ik lees net in de krant dat de bezwaar makers gisteren met deksels lawaai hebben staan maken voor het gemeentehuis .



Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2022 om 20:00

Wou jullie nog even het eind resultaat laten zien nu die in de ring zit.
Heb uiteindelijk toch nog met een nat sponsje over de vlek gewreven want vond m gespannen toch weer wel zichtbaar. En nu is die helemaal verdwenen. 😊
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.512 seconden.
Lang Yarns