Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Uggs breien baby

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Uggs breien baby
    Posted: 04 Oktober 2022 om 18:54
Hallo


Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik wil baby Uggs gaan breien uit de Phildar nummer 215. Het lijkt zo'n simpel patroon maar ik begrijp er niets van. Dit is hoe ik beginnen moet. Zet 39 steken op met nld 3,5. Markeer de middelste steek met een markeerring en meerder aan weerszijden van de gemarkeerde steek en op elk uiteinde iedere 2e nld: 2x 1 steek. U verkrijgt 47 steken. Ik begrijp het meerderen niet. Hoeveel naalden moet ik breien? Kan iemand dit voor mij iets duidelijker uitleggen?
Avast heel erg bedankt!

Groetjes Nancy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2022 om 00:04
de 20ste steek is de middelste gemarkeerde
dan moet ge dus meerderen aan sweerszijden van die gemarkeerde EN op elk uiteinde (dus begin en einde). Dit moet ge iedere 2de naald doen en dit 2x.
dus 1ste naald = +4 = 43 steken
2de naald is teruggaande naald
3de naald = +4 = 47 steken.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2022 om 00:18
https://www.hobbydoos.nl/patroon/27123/uggs-voor-baby


het zijn deze?

op de foto te zien denk ik dat die achteraan toegenaaid zijn.

moet ge nadat ge die 39 steken hebt opgezet, eerst nog een aantal centimeter breien over die 39 steken? Want op de foto zie ik 4 meerderingen om de 2 naalden aan het begin van de neus/wreef en dan is het waarschijnlijk eerst om de 2 naalden naast die middelste en nadien pas in het begin en einde (als het van boven naar beneden wordt gebreidt)
Of komen er nog minderingen voor de neusvorming apart in het patroon?


Als ge echt met de onderkant begint is het zoals in het eerste bericht omdat de tenen en hiel breder zijn dan de rest van de voet en ge die al vorm moet geven.
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2022 om 05:58
Hoi Bep,

Allereerst dank voor je snelle reactie. Het zijn inderdaad die Ugg's. Wat zijn ze schattig hè. Ik moet met de zool beginnen. Ik hoef geen centimeters te breien maar meteen beginnen met meerderen. Er komen aparte minderingen voor de neusvorming in het patroon.Weet je Bep, ik had het net zo in mijn hoofd met die meerderingen maar ik vind het dan zo'n klein zooltje worden. Daarom had ik eigenlijk mijn twijfels of het wel zo was. Ik ga ze eerst met oude wol proberen te breien, kijken of er een model in komt. Ik ga er meteen mee aan de slag.Ben een vroege vogel. U hoort nog van mij of het gelukt is.

Groet Nancy
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2022 om 13:42
Hallo Bep,

Nogmaals dank voor uw reactie over het meerderen. Jammer genoeg lees ik nu dat de Uggs voor 0-3 maanden zijn. M'n kleinkindje is bijna 9 maanden. Balen zeg! Het stond niet bij de bestelling voor welke leeftijd, ik had gedacht dat er wel meerdere maten bij vermeld zouden staan. Nu wil ik ze 2 maten groter gaan breien, 9 maanden tot een jaar. Ik dacht, ik zet gewoon 8 st. steken meer op maar dat werkt dus niet zo. Het zooltje wordt zo alleen langer, niet breder. Ik moet dus meer naalden breien maar met of zonder meerderingen? Nu is mijn vraag: Kunt u als breiguru mij helpen en het patroon zo bewerken dat het zooltje 2 maten groter wordt? Ik zal de beschrijving aan u doorgeven.
Voel u niet verplicht om er iets mee te doen, het is alleen een vraag.

Begin met de zool
Zet 39 st. op en brei tricotsteek
Markeer de midd. steek en meerder aan weerszijden van de gemarkeerde steek en op elk uiteinde ied. 2e nld: 2x 1 st. U verkrijgt 47 st. Brei vervolgens 6 nld. ribbelsteek. Brei daarna tricotst. Brei 2 nld. en verdeel als volgt mind: 16 st tricot, 1 eenv. overh, 2 st r samenbr, 7 st. tricot, 1 eenv. overh, 2 st r samenbr, 16 st tricot. Er resten 43 st.

2 naalden hoger: 15 tricot, 1 eenv overh, 2 st r samenbr, 5 st. tricot, 1 eenv overh, 2 st r samenbr, 15 st tricot. Er resten 39 st.
2 naalden hoger: 14 tricot, 1 eenv. overh, enz, enz. tot ik 31 st overhou.

Op zich begrijp ik de minderingen wel, ik zit alleen met die aanpassing van het zooltje. Het zooltje moet ook breder worden en niet alleen langer. Heeft u een tip of advies? Ik hoor nog graag van u.

Groet,

Nancy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2022 om 15:27
waarschijnlijk staat er wel een proeflapke afmetingen bij het patroon.


bij geboorte is de voetlengte iets van een 9 cm. Bij 1 jaar is dat tussen de 11,5 en 13,5 cm. (gevonden in https://www.breimeisje.nl/afmeting-maat-lengte-baby-voetjes/).

Als die 47 steken voor een 9cm lengte zijn, is dat dus een 5 steken en een klets voor 1 cm voet.

Dus als de voet dan 12 cm is hebt ge normaal gezien 60 steken nodig. 4 meerderingen per naald (en ik zou dat precies al 3 keer doen dan = 12 minder opzetten) 60 - 12 = 48 steken opzetten. En voor die klets zou ik dan een extra steek opzetten om zo gemakkelijk die middelste te kunnen markeren.

49 steken opzetten en misschien al 1 naald breien en dan 3 keer om de 2 naalden die meerderingen. Dan hebt ge 61 steken. Dan moet ge ribbelsteek breien 6 nld. daar zou ik dan ook al 8 van maken. Vervolgens 2 of 3 naalden (naargelang of ge aan de goede of slechte kant zit)

en dan efkes rekenen in het patroon begint ge met 47 steken en 2 keer 4 steken meerderen en dan moet ge (na die tricotsteken) vier keer 4 steken minderen (om de 2 naalden) 1 : 43            2 : 39          3 : 35          4 : 31

nu begint ge met 61 steken en moet ge vijf keer 4 steken minderen om de 2 naalden en houdt ge uiteindelijk 41 steken over.
het stuk na die tricotsteek is verdeeld in 3 stukken : 16     2 2 7 2 2    en 16

dan kunt ge die 61 steken volgens mij ook zo verdelen :
20        2 2 13 2 2     en 20

'k zou toch eerst met die slechte wol proberen om te zien of ge er een vorm in krijgt die op een botje (laarsje) trekt.
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2022 om 17:24
Dank je wel Bep ... ik ga zeker eerst een proefmodelletje maken. Ik heb het project wel even ter zijde gelegd. Ben nu aan een truitje begonnen. Ik dacht dat ik zo goed breien kon maar ik loop nu weer tegen iets aan waar ik over twijfel.
In een patroon staat:
Meerder 1 steek aan weerszijden:
iedere 8e nld 5 maal en iedere 6e nld 2 maal.

Moet ik nu eerst iedere 8e nld 5x meerderingen maken dus in naald 8, 16, 24, 32 en 40 en dan pas vanaf naald 40 de meerderingen 2x in iedere 6e naald? Dus in naald 46 en 52?
Sorry dat ik u weer lastig val maar u legt het zo goed uit.Tongue
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2022 om 18:36
helemaal correct

tenzij ge na de boord direct moet meerderen aan sweerszijden, dan valt die naald 40 weg en wordt die 2keer iedere zesde naald : in naald 38 en naald 44.

het is maar om het simpel te houden.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns