Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp nodig bij steken minderen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp nodig bij steken minderen
    Posted: 17 November 2022 om 16:02

Goedemiddag,


Ik ben pas weer begonnen met breien, heb al een eenvoudige trui af. Net begonnen met nieuwe trui, maar kom er niet uit. Ik ben een trui aan het breien, maat 74 (patroon Valentin). Ik ben begonnen met de rugpand en moet nu steken gaan minderen.

 In het patroon staat het volgende:

 Op 17 cm hoogte (daar ben ik nu), aan weerz. 1x3 st. afk., maak daarna aan weerz. op 2 st. van de kanten om de 2 nld:

6x1 eenv. Mind., 1x1 dubb. Mind., herh. Van tot 2 maal in tot. Daarna 6x1 eenv. Mind.

 Bij 30 cm tot. hoogte moet ik de rest 20 st. afk.

 

Wat moet ik nu precies doen?

 Ik hoop echt dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt voor het antwoord!

 

Groetjes/Hilde


 

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2022 om 10:14
Tja, het eerste gedeelte zal wel duidelijk zijn. Aan weerszijden 3 steken afkanten. Dus bij de heengaande en bij de teruggaande naald 3 steken afkanten. Maar dan? Om de 2 naalden is: iedere 2e naald 2 steken vanaf de kant een enkelvoudige mindering. Ik denk dat ergens in hen het patroon staat wat men bedoelt met een enkelvoudige mindering. Maar die beschrijving heb ik niet en kan ik dus ook niet voor je uizoeken.. Ik heb geprobeerd je trui te vinden via patroon Valentin. Iets gevonden, maar daar kan ik geen minderingen die 2 steken vanaf de kant zouden zijn vinden. Iets meer gegevens zou misschien handig zijn.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2022 om 16:43
Super bedankt voor je antwoord. Echt heel blij met je hulp! Clap
Ik heb het volgende gevonden:

Eenv. mind. op 2 (1) st. van de kanten (4 st voor de rechterzijde van de rechtermouw)
rechts: br. 2 (1) st (of 4st), maak daarna 1 eenv. r. overhaling (1st.r.afh., de volg st. r. br. en haal daarna de afgeh. st. over de gebr. st.)
Links: alle st. br. behalve de laatste 4 (3) st., de volg 2 st.r. samen br., br. daarna de laatste 2 st. of de laatste st. r.

Bedoel je dit?

Groetjes/Hilde
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2022 om 17:29
Precies zo. Je krijgt dus aan de rechterkant een steek die naar links valt en andere kant valt hij naar rechts. Het resultaat is ahw een schuine lijn langs de mouw inzet.. Heeft je trui een raglanmouw? Daar zie je dat nl vaak bij.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2022 om 08:34
Ja, klopt het is een raglan.

Dus als ik het goed begrijp, begin ik met de eerst naald aan weerzijde 3 steken afkanten, dus 6 steken minder op de naald. (heb nu 70 steken, dan 64). Daarna aan weerzijde op 2 st. van de kanten om de 2 nld. Dus dan om de 2 naalden 2 steken minder op de naald?

Groetjes/Hilde
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2022 om 09:08
Ja, en die minderingen kunnen in dezelfde naald gebeuren. Bij raglan doe je dat meestal 2 steken van de kant omdat dat mooier is. Je kunt op een proeflapje uitzoeken of het netter wordt om rechts een overhaling te maken en links twee steken samen te breien. Ik doe een enkelvoudige mindering het liefst door twee keer een steek af te halen alsof ik ze recht ga breien, ze dan terug op de linkernaald te nemen "op zijn averechts" en ze dan samen te breien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.625 seconden.
Lang Yarns