Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

mouw raglan

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: mouw raglan
    Posted: 27 November 2022 om 16:51
Goedemiddag,

Kan iemand mij aub weer helpen.
Ik ben nu bij de mouw, er staat het volgende in patroon:

Br. 20 nld., daarna aan weersz 1st. meerd: 1 maal, daarna: 8 nld hoger: 1 maal en om de 6 nld: 4 maal.
U hebt 58 st. (ik heb nu 46 steken). 
Wat moet ik nu precies doen?

Alvast weer bedankt!

Groeten/Hilde
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2022 om 19:18
precies zoals het er staat.
20 naalden breien, dan in de volgende naald aan sweerskanten 1 steek meerderen
7 naalden breien en in de volgende naald aan sweerskanten 1 steek meerderen
5 naalden breien en in de volgende aan sweerskanten 1 steek meerderen
5 naalden breien en volgende weer meerderen in het begin en op het einde(= 2de keer)
5 naalden breien en volgende weer meerderen (= 3de keer)
5 naalden breien en volgende laatste keer aan sweerskanten nog meerderen

is 6 keer gemeerderd in het begin en op het einde is 12 steken gemeerderd.
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 November 2022 om 09:48
Super bedankt. Heel duidelijk zo Big smile

Hierna staat het volgende in patroon. Kan je dit ook voor mij in Jip en Janneke taal vertalen?
Alvast super bedankt!

Verder in het patroon staat:
op 21,5 cm tot. hoogte aan weersz. 1 x 3 st. afk. en meteen rechts 1 x 4 st. meerd. (voor de verborgen knoopssluitingklep), verder br. en maak aan weersz. op 4 st van de rechterkant en op 1st. van de linkerkant (zie gebruikte steken) om de 2 nld:
6 x 1 eenv mind., 1 x 1 dubb. mind., herh van tot 2 maail in tot., daarna 4 x 1 eenv. mind.

Gebruikte steken staat:
eenv. min. op 2 (1) st. van de kanten (4 st. voor de rechterzijde van de rechtermouw):
rechts: br. 2 (1)st. (of 4 st), maak daarna 1 eenv. overhaling (1st.r. afh., de volg st.r. br en haal daarna de afgeh. st over de gebr. st)
links: alle st. br. behalve de laatste 5 (4) st., de volg 3 st. r. samen br. br., daarna de laatste 2st. of de laatste st. r.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 November 2022 om 13:46
het is weer precies zoals het er staat. Ge moet dus eerst altijd aan de goede kant 6 keer 1 eenvoudige mindering doen , dan 1 keer 1 dubbelle mindering doen.
dat allemaal nog eens herhalen en dan nog 4 keer 1 eenvoudige mindering. Allemaal sweerszijden doen en eronder staat op hoeveel steken van de kant links en rechts (waar dat het flapke zit, moet dus een flapke blijven)
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2022 om 14:38
Super bedankt weer.
Ik heb de rechter mouw nu klaar.

Voor de linkermouw staat:
br. de linkermouw in spiegelbeeld, (geen 4 st. voor de verborgen knoopsluiting meerd. en maak de mind. aan weerz. op de 1st van de kanten).

Betekent dit dat ik dan ipv 4 steken, maar 1 steek brei en dan 1st.r. afh., de volg st. r. br. en haal daarna de afgeh. st. over de gebreide st? Of moet ik dan wat nu rechts staat links breien?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2022 om 18:58
helemaal goed. Dus na die 3 steken aan de beide kanten afkanten, geen 4 steken bij opzetten want ge hebt daar geen flapke nodig. en dan direct op 1 steek van de kant beginnen met 2 steken samenbreien en op het einde de mindering met de overhaling en nog 1 steek rechts.

klopte uw aantal rijen/cm die ge moest hebben want ik zie nu staan bij links 3 steken samenbreien (dat is een dubbele mindering). De eenvoudige mindering is 2 steken samenbreien links.

En de dubbele mindering rechts is 1 steek afhalen, volgende 2 steken rechts samenbreien en afgehaalde overhalen.
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2022 om 19:43
Oeps, denk dat ik het helemaal fout heb gedaan. Ik begreep al niets van dat flapke.
Ik heb het volgende gedaan: aan de goede kant 6 keer 1 eenvoudige mindering doen , dan 1 keer 1 dubbelle mindering doen.
dat allemaal nog eens herhalen en dan nog 4 keer 1 eenvoudige mindering.

Ik kwam dan ook niet helemaal uit met de steken.


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2022 om 20:02
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2022 om 20:19
hebt ge misschien een link naar een foto?

die 4 steken die ge bij moet opzetten na die 3 steken minderen kunt ge als volgt doen :https://www.youtube.com/watch?v=zD4iB7JZHXo

en dan die naald breien en de volgende naald (averechte kant) weer drie steken afkanten en naald uitbreien en dan moet ge beginnen met de raglan minderingen

die 4 steken die ge bij hebt opgezet moeten 4 steken blijven (flapke)

dan, 1 afhalen, volgende breien en afgehaalde over de gebreide steek halen en op het einde van die naald moet ge de derde en voorlaatste samenbreien en dan de laatste
volgende naald alles averechts

en dit moet ge nog 5 keer herhalen (hebt ge 6 x eenvoudige mindering gedaan

dan volgt een dubbele mindering

flapke breien, 1 afhalen, volgende 2 samen rechts breien en afgehaalde over de samengebreide halen breien tot einde en de 4de laatste, derde laatste en voorlaatste steek samenbreien en nog 1 steek breien
volgende naald averechts

en dan terug die 6 keer eenvoudige en 1 keer dubbele

en dan nog 4 keer een eenvoudige



Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 10:39
Ja, klopt is nog steeds zelfde trui. Is te hoog gegrepen, ben ik bang.... Pas mijn tweede trui ooit. 
Kan op internet patroon niet vinden... Kan volgens mij niet een foto toevoegen die ik zelf heb gemaakt?

Heb de mouw nog een keer helemaal uitgeschreven voor mezelf.

42 steken opzetten. Boord 3,5 cm (boordsteek)
6 cm (tricosteek) 4 steken meerderen. Heb nu in totaal 46 steken.

20 naalden breien
Tot dusver gaat het goed Smile

weerskanten 1 steek meerderen
7 naalden breien
8 e naald 1 steek meerderen (weerskanten)
5 naalden breien
6e naald 1 steek meerderen (weerskanten)
5 naalden breien
6e naald 1 steek meerderen (weerskanten)
5 naalden breien
6e naald 1 steek meerderen (weerskanten)
5 naalden breien
6e naald 1 steek meerderen (weerskanten)

Op 21,5 cm hoogte. Hier kwam ik dan op 54 ipv 58 steken.

21,5 hoogte raglan

1 x 3 steken afkanten. Moet ik dan hier het flapke maken? Hier dan rechts 4 steken meerderen, zoals op youtube filmpje? En dan daarna 3 steken minderen? 
Om de naald aan beide kanten minderen
6 naalden enkele mindering
1 dubbele mindering
6 naalden enkele mindering
1 dubbele mindering
nog 4 naalden breien

Alvast weer bedankt voor je hulp! Ik wil het nog niet opgeven!




Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 10:46
En dan op 33 cm hoogte:

rechts 9 st afk., daarna 2 nld hoger 1 x 2 st links
1 maal 1 min op 1st van de kant, daarna 2 naalden hoger 1 maal.
De rest 3 steken afk.
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 10:48
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 10:50
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 10:51
Patroon gevonden.Smile
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 12:18
de mouw efkes vanaf het begin :
42 steken opzetten en 3,5 cm boordsteek.dan breinaald 3 pakken en direct in de eerste naald van de tricotsteek 4 steken meerderen. 6 cm breien
Dan moet ge van kleur wisselen en 20 naalden breien, en dan die meerderingen en dan zoudt ge toch echt 58 steken moeten hebben.


voor dat flapke mindert ge eerst 3 steken (eerste stukske van uw raglan aan sweerszijden), dan maakt ge er 4 bij zoals op het filmke en zit ge terug aan het begin van uw naald en ge breit die naald tot op het einde en in de volgende naald de 3 steken afkanten (2de van aan sweerszijden)


de linkermouw kunt ge de minderingen doen zoals ze beschreven zijn in het begin van de naald (afhalen breien overhalen) en op het einde 2 samenbreien. Ge moet alleen in het oog houden dat de rugkanten van de mouwen tegenovergesteld zijn. Bij de rechtermouw ziet ge op het tekeningske dat de linkerkant iets hoger is dan de rechterkant, waar dat ook dat flapke zit. Dus bij de linkermouw moet de rechterkant hoger komen.

Het gemakkelijkste is dat ge de 2 mouwen samen breit op de naald (wel met 2 bollekes werken) dan is het gemakkelijker om te zien welke kant ge moet 'ophogen'.
Back to Top
Hilde Montijn View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 November 2022
Locatie: Zuidland
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde Montijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 13:09
Dus voor het flapjes moet ik aan de averechte kant 4 steken meerdere en dit eenmalig? Verder allen afkanten… 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 13:15
en die op 33 cm hoogte moet ge dus de rechtermouw (aan de rechterkant, kant met flapke)9 steken afkanten (flapke bij inbegrepen)


en bij de linkermouw dus aan de linkerkant 5 steken

en dan verder de minderingen doen die er beschreven staan.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 13:18
nee niet aan de averechte kant. Ge moet dus 3 steken afkanten in het begin. Ge doet dat en dan gebruikt ge het filmke om 4 steken bij op te zetten. Uw draad hangt aan het begin van de naald en ge breit die naald gewoon rechts uit. Dan aan de averechte kant 3 steken afzetten.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 13:21
die 4 steken is het begin van het flapje (in feite knoopsgatenbies) om rond de knopen te kunnen doen die op het voorpand staan en zo de trui te kunnen opendoen om gemakkelijk aan en uit te krijgen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2022 om 13:23
1 keer maar ja anders gaat ge een heeeeeeeeel groot en breed knoopsgatbies hebben.

daarom dat er staat na 4 steken uw raglanmindering te doen, want het biezeke moet een biezeke blijven tot op het einde
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns