Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Peesontsteking- continentaal breien?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Peesontsteking- continentaal breien?
    Posted: 05 December 2022 om 21:42
Heb ik nooit met breipennen gedaan, wel de veiligheidsspelden aan de luiers. Jongeren vragen zich nu af wat je met een veiligheidsspeld aan een luier moet!!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 21:36
Ik brei niet meer met acryl - te zweterig en het knettert met breien. Met katoen is het een kwestie van niet met zweethanden breien. Een oude truc van mijn moeder is ook om als de naalden niet goed glijden ze door je haar te halen - net vettig genoeg om het weer goed te krijgen. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 21:17
Precies zo bij mij. Kleine dingen op sokken naalden. Ik vind houten naalden. niet goed schuiven bij katoen en acryl. Heb jij daar geen last van?

 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 21:06
Grappig dat je dat zegt van die boordsteek. Mijn moeder leerde me om de rechtse steek van de boordsteek verdraaid te breien, ze zei dat het beter zat en dat breimachines dat niet kunnen, zodat je dan kan zien dat het handgemaakt is. Ik vond het niet mooi dus heb dat eigenlijk niet meer gedaan sinds ik het huis uit was. 
Ik brei ook alleen nog maar met rondbreinaalden voor brede stukken. Voor sokken or mutsen gebruik ik naalden zonder knop. Heb ook alleen nog maar hout of bamboe, was de voorwaarde van mijn geliefde om weer te mogen breien: hij werd helemaal gek van het getik van de naalden en die bamboe is heerlijk stil. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 17:41
Ik brei inderdaad zoals Bep al zei, alleen nog continentaal. Ik had het mij jaren geleden toen er nog geen internet bestond al aangeleerd maar verder niets mee gedaan. Ik was op een gegeven moment gestopt met breien totdat ik op de Hobbydoos kwam en hoorde over continentaal.breien. Daar op gegoogeld en kwam tot de ontdekking dat het hetzelfde was als wat wij altijd Duits breien noemden. Ik ontdekte toen de rondbreinaalden. En toen bleek het veel handiger te zijn dan met de lange pennen. Ik was verkocht. Ik kon weer breien. De averechte steek is inderdaad een dingetje. Wat jij zegt dat de steek "verdraaid" op de naald komt te staan is geen probleem. Ik heb ooit gelezen dat bij de oosterse manier van breien de steken andersom op de naald staan dan wij gewend zijn. Nu bestaat er ook zoiets als combinatie breien. Daarbij zit de rechte steek zoals wij gewend zijn, de averechte zgn verdraaid. Het schijnt dat het vooral bij de boordsteek een mooier resultaat geeft. Bovendien zou je doordat de steken verschillend staan meteen weten of je een rechte of averechte steek.moet breien. 
En dan nog wat. Er leiden vele wegen naar Rome. Ik heb destijds met mijn breiwerk voor de computer gezeten omdat de averechte steek op een bepaalde manier gedaan werd, draad zus, je ene vinger zo een andere vinger had ook nog een standje. Het lukte voor geen meter. Totdat ik eindelijk zo slim was eens een ander filmpje op te zoeken en ontdekte dat men daar de vingers anders deed. Google ook eens op Duits breien. Op de meeste Engelstalige filmpjes slingeren ze de draad over de naald bij de averechte steek. In de Duitse filmpjes draaien ze breipunt om de draad. Zoek de voor jou handigste manier uit. Mijn kleindochter draait de naald punt, ik slinger. Ik heb haar beide voorgedaan, ze ging spontaan aan de draai methode. Ik denk dat ze toen 8 of 9 was.
 

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 17:12
Ok bedankt allemaal. Ik pruts dus gewoon verder in de hoop verdere blessures te voorkomen. Met die averechtse steek lijkt het erop dat als ik de steek oppak alsof ik verdraaid rechts ga breien ik goed uitkom, dus misschien ga ik gewoon mijn eigen methode beginnen a la Magtelt in plaats van te proberen de officiële manier te reproduceren - ik hoef tenslotte geen examen te doen als het eindresultaat maar ok is.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 09:31
https://www.youtube.com/watch?v=qPL21Bl1nSs

hier nog een mengeling van continentaal en engels breien (vind ik). Ik noem het wijsvingersbreien of continentengels.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 08:36
Als je maar consequent alle steken op dezelfde manier insteekt, omslaat en doorhaalt, ziet het breiwerk er regelmatig uit. Ik brei niet continentaal en krijg vaak te horen dat ik de naalden verkeerd vasthoud. Dan kijk ik onnozel: "Toch hangt er een breiwerkje aan mijn naald."
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloemen View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 11 September 2022
Locatie: harmelen
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloemen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2022 om 07:28
Ik heb jaren continentaal gebreid,veel beter voor je handen en schouders.
Nooit last gehad van verdraaide steken.
Wel met een rondbreinaald,echt een oplossing voor veel problemen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 December 2022 om 21:34
als ik continentaal brei dan doe ik mijn averechte ook altijd 'verkeerd', maar vind ik gemakkelijker en daarom steek ik dan bij de rechte naald vanachter in de steken (zogezegd verdraaid rechts) en dan zitten die terug goed. De pijn zal minder zijn as ge continentaal breit, vooral aan de ellenboog maar ik draai toch nog altijd een beetje met mijn rechterhand/pols dan. Wel uitkijken dat ge geen overbelaste linkerwijsvinger krijgt.

Maar lidwina kan u er alles over vertellen, breit alleen nog maar continentaal en er zullen er nog wel zijn.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 December 2022 om 20:41
Hallo allemaal, ik kom weer eens piepen. Ben weer aan het breien geslagen maar meteen te fanatiek en zit nu met een slepende peesontsteking aan mijn rechterarm. Nu had ik gehoord dat je met continentaal breien daar geen last mee zou hebben, dus ben ik braaf aan het prutsen geslagen. Rechte steken lukken al een beetje, averecht kom ik steeds verkeerd uit (steek zit gedraaid) zal nog wat YouTube filmpjes bekijken. Ik merk dat je je rechterhand eigenlijk vrijwel vast zou kunnen zetten want je doet dan alles met je linkerwijsvinger. Klopt dat? Iemand ervaring of dat inderdaad helpt met een peesontsteking?
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns