Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Continentaal breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
annedmoo View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Januari 2023
Locatie: Belgiƫ
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annedmoo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Continentaal breien
    Posted: 13 Januari 2023 om 11:46
Hallo, 

Ik leer momenteel continentaal breien maar heb het gevoel dat de draad strak rond mijn naald zit, waardoor ik de steken moeilijk kan verschuiven. Bij gewoon breien heb ik hier geen last van, maar ik wil heel graag continentaal breien aangezien veel breiers zeggen dat dit veel sneller gaat! 

Hoe kan ik dit oplossen? 

mvg 

Smile

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2023 om 17:08
https://www.youtube.com/watch?v=q92bAeVFdao

hier een filmke van 2 manieren van draad vasthouden. Misschien dat dat helpt. Ik zou het niet op een maandag zien, want dan gooit ge alles weg (ik alleszins toch, bloednerveus word ik ervan en dan had ik het geluid nog niet opstaan). Misschien dat er daarom technique tuesday bijstaat.

Voor de rest is het gewoon veel oefenen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2023 om 13:54
Als ik het zie krijg ik al de kriebels. 

Maar ik krijg ook de kriebels als ik iemand zie breien die steeds de draad met een bocht omslaat .

Maar zo heeft ieder z'n eigen manier .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2023 om 21:11
Ik brei alleen nog maar Continentaal. Ik geloof er niets van dat het sneller gaat. Misschien als je je leven lang niet anders gedaan hebt. Ik brei nu ongeveer 12 jaar op deze manier. Vroeger kon ik een boek lezen terwijl ik breide, dat ik doe nu echt niet. Ik heb destijds veel aan de filmpjes van Purl Hunter gehad. Ik heb ze nog eens opgezocht, maar zijn niet meer hetzelfde. Zelfs de manier waarop is anders. Mij lukte de averechte steek zoals zij het deden absoluut niet. Ben toen gaan zoeken op Duits breien, daar hebben ze volgens mij nooit anders gebreid, zag dat ze het daar anders deden en kwam tot de conclusie dat er vele wegen naar Rome leiden. Heb toen diverse filmpjes gekeken en de voor mij handigste manier gevonden. Heel lang geleden had ik Duits breien al eens geprobeerd. Het resultaat beviel mij niet, dus gestopt. Pas toen ik de rondbreinaalden ontdekte lukte het. Met lange naalden lukt het mij echt niet. Oh ja, je hoeft met rondbreinaalden echt niet in de rondte te breien hoor. Gewoon heen en weer gaat net zo goed.
 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2023 om 09:51
Ik zag ooit, toen ik nog werkte, met iemand in de trein die  toenal  " duits " breide , we raakten in gesprek over de voor en nadelen van de manieren van breien .

Toen bleek, dat zij,  op de " gewone " manier altijd met  de pennen vastgeklemd onder haar armen breide en met lange punten en die grote omslagen en ik dat niet deed . 
Thuis heb ik het nog een paar keer "duits"  geprobeerd ,maar ik ben weer op mijn oude manier overgestapt ,korte punten en geen pennen onder mijn arm .




Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2023 om 10:39
Mutti ik heb met de lange pennen nooit kunnen breien zonder de pen onder mijn rechterarm. Vroeger had ik ze zelfs onder beide armen. Op kostschool zaten we in onze vrije tijd altijd te breien. Daar heeft men mij geleerd om de linker pen vrij te bewegen. Die rechter lukte echt niet. Mijn moeder had mij ooit verteld over een Duitse kennis die op een totaal andere manier breide dan wij. Ik heb het toen geprobeerd. Maar zoals ik al eerder zei, met die lange pennen vond ik het niks. De averechte steek zelf bedacht hoe die zou moeten. Ik slinger de draad met mijn linkerwijsvinger over de naald en haal door. In Duitse filmpjes zag ik dat men de rechterpen ahw om de draad slingert. Ik kan het, maar ga na een paar steken weer over op met de vinger slingeren. 
 Het grappige is dat ik mijn kleindochter heb leren breien toen ze ongeveer 7 was. Beide manieren voor gedaan. En zij deed spontaan de naald om de draad. Ze vond mijn manier maar lastig. Wat ik van filmpjes kijken vooral geleerd heb is dat je de voor jou beste manier moet doen en die is voor iedereen anders. Maar geldt dat niet voor alles in het leven?

 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: Belgiƫ
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2023 om 23:27

Ik ben continentaal gaan breien vanwege mijn schouderproblemen (slijmbeursontsteking). Het gaat, maar voor mij traag, en op de een of andere manier gaat het bij mij anders dan op die filmpjes rechts geen probleem maar averechts is raar. 

Omdat ik al meer dan 40 jaar ouderwets brei (en dat kan ik zonder te kijken, terwijl ik naar de tv kijk of in een videoconferentie zit) is het voor mij lastig om te veranderen.

Nu, uiteindelijk is het gelukt: anderhalve maand nodig gehad voor een simpele halswarmer plus muts (zie foto). Misschien was die gerstekorrelsteek niet het beste om mee te beginnen vanwege alle wisselingen recht/averecht maar ok. Hoop dat het vanaf nu sneller en gemakkelijker gaat. 


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 09:22
Ziet er toch prima uit kvdl. Je had inderdaad iets gemakkelijkers moeten maken om te beginnen. Zie het positief, veel in een keer geleerd. Ik ben ook "verplicht" contentaal gaan breien vanwege een pijnlijk opgezette melkklier die wel eens kwaadaardig kon worden. Ik kreeg het advies toch maar niet meer te breien met de breipen onder mijn arm.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 09:24
Wat mooi en mooie kleuren
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 09:33
Niets op aan te merken toch ? 
Petje af voor je doorzetten . 
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 21:30
mooi gemaakt. Brei zelf ook nooit met de breinaalden onder de armen. vroeger zeiden ze tegen me dat ik gek breide. (in mijn kindertijd)Smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2023 om 09:03
Nu we met dit onderwerp bezig waren en ik me verbaasde dat er zoveel manieren waren om het zelfde resultaat te bereiken ,ben ik eens gaan zoeken hoe het heel vroeger dan ging .
Ik las toen dat ze een " breischede "  gebruikten die de vrouwen schuin onder de rokband schoven en daar de rechter breipen inschoven en dan ook met de rechterhand de draad omsloegen . Het breiwerk rustte dan in hun schoot .
Er waren erbij die van zilver waren en rijkversierd . 


Ook de schaapsherders gebruikten ze , de schede maakten ze zelf van hout dat versierd werd met houtsnijwerk . 



Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns