Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp bij patroon lezen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
SimoneS View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Januari 2023
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer SimoneS Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp bij patroon lezen
    Posted: 18 Januari 2023 om 15:30
Hallo,

Als beginnende breier heb ik mij na het breien van een deken nu aan een vestje gewaagd.
Ik probeer de cardigan Twinkle Twinkle uit Beloved Knits van Lana Grossa te breien. Het eerste stuk ging goed, maar nu moet ik het patroon op de voorpanden breien en ik snap gewoon echt niet wat er staat..
Wie kan mij helpen? Er staat:

In de volgende hg t begin je met het verschoven inwerken van de av. s. op beide voorpanden. Het patroon gaat over 6s en 4t en begint bij het li. voorpand altijd vanaf de tweede s (dus na een s na het begin van de toer) en eindigt 1 s voor de raglanmeerderingen.  Bij het re voorpand begint het patroon vanaf de tweede s na de raglanmeerderingen en eindigt 1 s voor het einde van de t. Brei op beide voorpanden het patroon symmetrisch. Br. het patroon met de av s doorlopend tot aan het opdelen van de mouwen.
Het patroon met de av. s. zal niet in elke t. exact kloppen, om niet elke stemmenaantal altijd deelbaar is door 6 Het is belangrijk dat  je met de av s in de tweede s van de hg.t. begint en zo ver als de raglan lijn breidt als mogelijk. Of er dan meer dan een s vier de raglanlijn overblijft, maakt niet uit. Tot 1 s. voor de raglanmeerdering br je dan de ov.s.r. Je werkt zo ook bij het rechtervoorpand aan het einde van de t. Je breidt symmetrisch en telt af hoeveel s. in het eerste voorpand voor de raglanlijn zonder avs. gebreid worden. Die brei je in het re voorpand ook zonder av.s. en plaatst dan de av.s. zo dat het patroon net in het voorlaatste s. voor het toereinde ophoudt.

Wat moet ik nu precies breien? Is het r r av av av av av av r en dat herhalen tot de raglanmeerderingen? Maar wat verandert er dan na 4 toeren? Als ik maar weet wat ik moet breien, dan lukt het spiegelen op het andere voorpand ook wel denk ik. 

Het lukt met niet om een plaatje te plakken, maar het lijkt een patroon met banen en een golfje te zijn?

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 17:37
is het deze?

Top down gebreid?
Normaal gezien zou er een teltekening bijstaan denk ik dat gaat over 6 steken en 4 toeren waar de averechte steek verspringt. Ik kan niet zien dat er 6 averechte steken na elkaar gebreid worden. Het lijkt eerder altijd rechts met op bepaalde punten een averechte. Die 4 toeren moet ge dus altijd herhalen en volgens ik uit uw beschrijving kan opmaken moet ge zien dat ge aan de knoopsgatenbiezen hetzelfde uitkomt. Aan de raglan speelt het geen rol.

Dat maak ik er uit.
Back to Top
SimoneS View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Januari 2023
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer SimoneS Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 18:51
Ja, dat is hem!

Het is inderdaad topdown gebreid.
Ah zo! Dat maakt het al iets duidelijker, dank! Dus ik brei eerst 6 recht (1e rechts dan 5 van het patroon en de 6e steek is av. Dan weer 5 r, 1 av tot einde toer, dan de laatste r. Dat herhaal ik 4 toeren. Of doe ik dat dan pas weer in de 4e toer? En dan om de 3 toeren een toer met av erin? Dat lijkt me niet, want verderop in de beschrijving staat bij elke heengaande toer patroon voor cardigan-voorpand. Wat doe ik dan na die 4 toeren? (Ik voel me nu heel erg een beginner..)
Het zou fijn zijn geweest als er een tekening bij geweest was. Sommige patronen in het boek hebben inderdaad tekeningen maar deze net niet.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 19:08
Ik  heb de link van Bep gebruikt op mijn tablet en toen kon ik de foto vergroten .

Dan zie je dat het patroon over inderdaad 6 steken gaat .
Het zijn  5 rechte steken en dan een av . Dan krijg je een soort pukkeltjje = de av steek .
Die av steken staan niet recht boven elkaar ,maar verspringen steeds 
Golfjes zie ik niet 
Back to Top
SimoneS View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Januari 2023
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer SimoneS Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 19:44
Dat pukkeltje is denk ik het golfje wat ik zag ;-)
Het wordt steeds duidelijker. Alleen snap ik het stukje ‘over 4 toeren’ nog niet. Wat moet ik dan doen? Want ik begin elke heengaande toer toch de 2e steek van de toer weer met het patroon? Hoe gaat het dan verspringen?
Een toer is toch een naald? Of wordt met een toer dit stukje patroon bedoeld? En dan 4 keer dit blokje steken in een naald (of in dit geval tot de raglanmeerderingen)?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 21:18
Maak een proeflapje 

Van onderaf gezien begint de 1e pen met 5 r 1av en dan weer weer 1 av enz  teruggaande pen av .Volgende pen 2 r 1av 5 r en dan weer 1 av .enz 

Teruggaande av . Dat zijn in totaal 4 pennen .
Dan begin je weerr opnieuw 
Hoe je het doet van bovenaf moet je misschien gokken , dat weet ik niet .
Vandaar dat ik je het advies gaf een proeflapje te breien ,dan zie  je een beetje hoe het zit .

Succes 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 21:20
Er zit een fout in ,kom er morgen op terug .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2023 om 23:48
misschien zoiets dat het telpatroon eruit zou gezien hebben (als er een was)

o = rechts
v = averechts

1) ooooov ooooov ooooov ooooov o
2) teruggaande naald averechts
3) oovooo oovooo oovooo oovooo o
4) teruggaande naald averechts

en deze 4 toeren herhalen er op lettende dat met de raglanmeerderingen ge rekening moet houden dat er een steek meer is. Dus gewoon in het oog houden dat de averechte van toer 5 boven de averechte van toer 1 komt, en de averechte van toer 7 boven die van toer 3.
Ook nog rekening houden met die 1 steek of 2 steken.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2023 om 08:41
Bedankt Bep .

Simone heb je wel ergens kunnen ontdekken dat het patroon richting het boord schuin weggaat lopen . ? Ik kon het in de beschrijving niet terugvinden ,maar ik zag het op de foto toen ik hem vergroot had .

Nogmaals  succes .

Als er nog vragen zijn waar een van ons je misschien bij kunnen helpen doen .

Back to Top
SimoneS View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Januari 2023
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer SimoneS Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2023 om 09:11
Ah, nu snap ik het! Heel erg bedankt dames!

Mutti, ja, verderop in het patroon staat dat je vanaf de 16e heengaande toer aan de buitenkant in elke toer een av minder breidt.

Ik denk dat ik eerst zelf maar even een schemaatje en een proeflapje ga maken. Maar ik weet nu waar ik op moet letten. Nogmaals dank!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns