Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Beginner wil voering maken in tas

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Beginner wil voering maken in tas
    Posted: 20 Januari 2023 om 17:16
Hoi iedereen,

Ik ben pas begonnen met naaien op een naaimachine. Heb veel proeflapjes gemaakt en wat dingen gerepareerd/ingekort. Ik ken de machine dus al wel best goed.
Ik heb een gehaakte tas waar ik een voering voor wil maken. Er zijn ook wel tutorials op Youtube maar ik heb een paar van die kleine vraagjes...
- Als ik de stof ga meten, moet het dan even lang en breed zijn als de tas zelf? Mijn gevoel zegt juist iets kleiner, maar ik heb een boekje waarin staat even groot, ik zou graag willen weten wat het beste is.
- Het patroon van de tas (haakpatroon) geeft niet aan of je de voering met de naaimachine of met de hand in de tas moet naaien, wat is het beste?
- In het patroon (uit haakboek)  zeggen ze dat ik de tas als mal moet gebruiken, wat bedoelen ze hiermee? Ik heb dus geen naaipatroon.

Ik wil het graag mooi doen, want het was best een werk om de tas te haken! En ik weet dat er hier mensen zijn die er veel vanaf weten.
Alvast bedankt!Star
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2023 om 21:34
De voering mag absoluut niet kleiner zijn. Bij een gehaakte tas is ietsje groter zelfs geen probleem. De voeringtas kun je met de machine in elkaar zetten.
Dat je tas als mal moet gebruiken betekent niets anders dan dat je tas als patroon gebruikt. Dus gewoon dezelfde vorm gebruiken voor de voering als de tas heeft. Ik heb een gebreide tas, daar heb ik een verstevigde bodem in gemaakt. Eigenlijk bedenk ik als ik bezig ben hoe ik zoiets ga aanpakken. 
Of je de voering met de hand of met de machine er in gaat zetten is een kwestie van smaak, gevoel en naaiervaring. Ik begin soms met de hand en ga er dan nog eens met de naaimachine overheen omdat ik denk dat dat  steviger is. Gewoon beginnen en niet bang zijn om los te halen als het niet maar je zin is. Kan ik de tas ergens zien. Het patroon bv. Als ik zie wat het worden moet kan ik misschien nog iets toevoegen. Als je nog iets niet duidelijk is of nog iets weten wil hoor ik het graag. Dit soort werkjes vind ik heerlijk.
 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2023 om 08:56
Bij genaaide kleding maak je de patroondelen meestal één á anderhalve centimeter groter dan nodig is, voor het naainaadje. Ook dan mag voering iets ruimer zijn, zodat die niet gaat trekken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2023 om 13:36
Het is inderdaad beter dat de voering iets groter is dan de tas zelf. 
Je kan dan de bovenkant iets rimpelen, zodat de voering iets kan meerekken met de gehaakte tas zelf, want iets wat gehaakt is, dat (of je nu wil of niet) dat zet toch wat uit als je er iets insteekt. De voering die zal wel verhinderen dat het tasje te ver gaat uitrekken, maar het mag wel iets uitzetten als die 'geladen' is. 
En weet dat, als na verloop van tijd, je vind dat de voering dan toch te groot zou zijn naar je goesting, dan kun je die altijd inkorten, een voering die 'teklein' is, daar kun je geen stuk bij aanzetten zonder dat je dat ziet. 
Als je in een winkel komt waar ze rieten picknickmanden verkopen en daar zit een voering in, dan zul je zien dat die voering OOK groter is dan de mand zelf. 

Succes  met je projekt. 
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2023 om 15:03
Bedankt voor het reageren allemaal.
Voor die kleine vraagjes is 't handig dat ik hier terecht kan. 

De voering níét kleiner maar even groot of groter: duidelijk. Smile

Dit is wat het worden moet
Het is een haakpatroon, het bestaat uit granny squares.

Voor de voering staat er alleen maar dit:
Knip de voeringstof. Gebruik de tas als mal. Leg er een zoompje in en naai de voering in de tas.

Ja dat is voor een beginner niet duidelijk genoeg. Embarrassed
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2023 om 15:06
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Gewoon beginnen en niet bang zijn om los te halen als het niet maar je zin is.

Iemand hier heeft weleens gezegd: Uithalen, uithuilen en opnieuw beginnen. Dat zeg ik nu ook dus bedankt voor die spreuk.

Ik ben nog wel even bezig met probeerseltjes etcetera.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2023 om 15:39
Weet je Chrssie, ik heb heel veel genaaid in mijn leven. Noem een ding en ik heb het waarschijnlijk ooit gemaakt. Zelfs ooit een Burburry jas voor mijn man nagemaakt. Gewoon beginnen, kant en klare recepten bestaan meestal niet. Mijn eerste gevoerd werkstuk was een gehaakt pakje. Ik zal een jaar of 20/22 geweest zijn. Ik dacht die voering zit aan de binnenkant dus moet hij kleiner. Hmm, dat werd dus loshalen. 
Er is nog een leuke spreuk van Pippi Langkous. Ik heb het nog nooit gedaan.maar ik denk dat ik het wel kan
.Is een leuke tas trouwens. Zoiets heb ik ooit voor mijn kleindochter gemaakt. Die was gewoon open aan de bovenkant. Ik weet niet meer of ik hem gevoerd heb. Als ik hem zo zie zou ik als beginneling de tas op de machine in elkaar zetten en er met de hand in naaien. 
Je zou ook nog eens op tas voeren kunnen googelen, vind je misschien nog tips.


 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns