Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Cirkel haken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Hilde M View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2023
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde M Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Cirkel haken
    Posted: 05 Mei 2023 om 21:58
Ik ben net opnieuw begonnen met haken. 
Ik zou een cirkel willen haken en in het patroon dat ik vond staat dat ik elke kring met 3 losse moet beginnen en dat die niet meetellen als stokje.
Ik krijg dan een 'ribbel' op het haakwerk.
Dan wat gegoogled en daar zag ik dat er ook mensen zijn die die 3 losse wel als stokje tellen.
Dus dat ook even geprobeerd, maar nu zie je een kleine opening waar de kring sluit.
Wat doe ik fout of is dat altijd zo?

Alvast bedankt voor de hulp.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2023 om 07:34
In plaats van de eerste drie lossen van een stokjestoer doe ik een vaste in de eerste steek plus een vaste daar op. Dat is een iets dikker begin van de toer. Dat doe ik ook bij halve stokjes. Bij vasten doe ik alleen één vaste in de eerste steek.

Bij cirkels haken is het opletten geblazen bij de 6de of 7de toer, dan kan het een zeshoek worden. De truc is dan om niet bij het begin van de toer 6 steken plus een meerdering te doen, maar 3 steken plus een meerdering en dan pas die 6 steken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2023 om 09:40
Als je je ronde sluit met een halve vaste maak je die halve vaste dan wel in de 3e losse? Want kan niet zeggen dat ik ooit dat probleem heb gehad..
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2023 om 09:06
Ik sluit de ronde dan met een halve vaste in het v-tje van de bovenste vaste.

Ik heb in één patroon wel de drie keerlossen moeten negeren, in een vlaggetje. Daarbij moest je aan het begin drie keerlossen en twee stokjes in één steek doen, aan het eind geen meerdering. Maar dat was heen en weer haken en niet rond. Het vlaggetje werd uiteindelijk symmetrisch.

Je zou de drie keerlossen met een haaknaald van een half maatje dikker kunnen doen, maar dat is wel een gedoe.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hilde M View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2023
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde M Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2023 om 10:02
Ja, in de laatste losse.
Back to Top
Hilde M View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2023
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hilde M Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2023 om 10:07
Bedankt voor de tips. Smile Ik moet nog veel oefenen denk ik.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2023 om 08:32
Ik weet niet hoe lang je al haakt, maar het is net als met een partner zoeken, je moet een heleboel kikkers kussen voordat je de prins op het witte paard tegenkomt. Als ik nu eerste werkstukken vind, ben ik niet tevreden daarover. En dat was ik toen best wel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns