Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenhoeveelheid wol

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Bonnie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Januari 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 17
Direct Link To This Post Onderwerp: hoeveelheid wol
    Posted: 08 Januari 2007 om 11:57

Hallo allemaal,

Ik brei pas sinds een korte tijd, en wil nu graag deze tas maken:

http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=98&a mp;d_id=48

Ik wil de tas graag in donkerbruin maken, maar vraag me af of het niet mooier is wanneer ik het gehaakte deel voorop in een lichtere kleur maak. In principe moet ik 7 bollen van 50gr a 50m bestellen, heeft iemand een idee hoeveel garen ik dan in die lichtere kleur moet bestellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2007 om 17:20

Hoi Bonnie,

Als je alleen de gehaakte klep in een lichtere kleur wil bestellen (dat zal er heel leuk uitzien), dan denk ik dat 50 gram voldoende is.

Succes ermee en welkom op dit forum.

Back to Top
Soesje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 15 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 234
Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2007 om 20:08

Leuk is die tas he! Ik wilde hem ook maken, maar vind de wol zo duur.....

Ik denk ook dat 1 bol wel genoeg moet zijn voor de klep.

Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2007 om 20:14

 Ik lees altijd dat jullie garen bestellen.Is er geen handwerkzaak in de buurt?

En Bonnie 50 gram heb je wel genoeg aan mits er natuurlijk genoeg looplengte op zit.

Succes ermee.

groetjes Catharina.

Groetjes Catharina

Back to Top
Bonnie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Januari 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 17
Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2007 om 00:00

Dank jullie voor de antwoorden!

Catherina, er zitten hier zeker wolwinkels in de buurt, maar omdat ik een beginner ben werk ik graag met het opgegeven garen. Ik begrijp nog niet zo goed hoe ik ander garen kan selecteren voor een breiproject. Daarnaast rekent hobbydoos geen verzendkosten bij bestellingen boven €25,-, dus dan valt het wel weer mee.

Soesje, ik kan me best voorstellen dat je de wol wat duur vind, maar ik heb laatst deze tas gemaakt:

http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=98&a mp;d_id=54

met ditzelfde garen, en die is echt heel mooi geworden, precies zoals het plaatje, zelfs als beginner! Ben nog bezig met de voering, maar zodra die af is, zal ik een foto plaatsen.

Groetjes,

Bonnie

Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2007 om 08:36
Hoi Bonnie

Ander garen gebruiken is niet zo heel erg moeilijk hoor. Je moet gewoon kijken of de naalddikte overeenkomt en de stekenproef ongeveer hetzelfde is (dit kan wel iets afwijken, met dikkere of dunnere naalden kun je daar altijd wel wat in varieren). Ik zelf kan de helft van de tijd het garen van het patroon niet gebruiken, omdat het vaak met wol gemaakt is, maar het werkt tot nu toe nog altijd prima. Gewoon een keer proberen.
Groetjes van Lieke

Back to Top
Bonnie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Januari 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 17
Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2007 om 20:55

Hoi Lieke,

De tas die ik gemaakt heb, heb ik met wol voor naalddikte 9 gemaakt, maar op een naald 5 gebreid. Betekent dit dat ik deze wol zou kunnen vervangen met ieder garen met naalddikte 9 met ongeveer dezelfde stekenproef?

Ik begrijp dat het aantal steken in een stekenproef belangrijk is voor een patroon, maar tot in hoeverre is het aantal naalden belangrijk? De patronen die ik tot nu toe heb bekeken werken allemaal met hoogtes waarop gemeerderd of geminderd moet worden, dat zou betekenen dat de hoeveelheid rijen niet zo belangrijk is.

Groetjes!

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2007 om 22:42

Hoi Bonnie,

De hoogte staat er voor de compleetheid, maar je gebruikt inderdaad je centimeter om te kijken of je al hoog genoeg bent. Dus bij een stekenproef hoef je alleen op de breedte te letten.

Mijn ervaring is dat je niet alleen naar gewicht en naalddikte moet kijken, maar ook naar looplengte. De ene bol heeft 'maar' 60 meter looplengte en een ander 90 meter. Daar kun je dus meer mee breien. Wel is het vaak zo dat dikkere garens minder looplengte hebben dan dunnere garens (logisch, er kan op 50 gram ook meer lengte als de dikte minder is). Maar soms kan het wel het nodige verschil uitmaken.

Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2007 om 07:54
o ja, daar heeft edith inderdaad gelijk in. meestal komt ook de looplengte wel redelijk overeen, maar ik heb inderdaad een keer gehad dat het garen wat ik ging gebruiken lichter was en dus meer looplengte had dan het garen wat in het patroon stond. Dat scheelde toch al snel een bol of 3.
Groetjes van Lieke

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2007 om 16:08
Mij is het dus wel eens overkomen dat de bol waarmee ik breide minder looplengte had, dus dat ik bollen bij moest halen. En niets is zo ergerlijk als te weinig wol hebben en er eerst op uit moeten om bij te halen, terwijl je het graag af wil maken.
Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2007 om 16:21
ja, daar heb je helemaal gelijk in. gelukkig neem ik altijd 1 of 2 bollen extra, omdat ik de mouwen altijd langer maak en ook nog strak brei en dan ook nog een extra zekerheid in wil bouwen voor het geval er veel knopen in de bol zitten, dus meestal hou ik over (en breng ik terug wanneer ik mijn volgende garen ga kopen)
Groetjes van Lieke

Back to Top
Bonnie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Januari 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 17
Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2007 om 18:16

Hmmm, dat maakt e.e.a. wel een stuk duidelijker. Bij mijn eerste breiproject heb ik een hele tijd lopen dubben hoe ik alternatief garen moest uitzoeken, en heb uiteindelijk ook met looplengte geredeneerd. Ik kocht garen met dezelfde naalddikte als het originele garen voor het patroon, en heb ervoor gezorgd dat ik minstens de looplengte had die het patroon opgaf voor het originele garen. Resultaat: 5 van de 14 bollen over! Nu was het echt heel heel heel erg afgeprijst garen, en laat ik het lekker liggen voor wat experimenten.

Maar goed, die regel gaat, als ik jullie begrijp, dus wel meestal op: bij ongeveer dezelfde naalddikte en stekenverhouding, heb ik ook ongeveer dezelfde looplengte nodig! Weer wat geleerd op een gemiddelde donderdag!

Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2007 om 20:17

 Ga ik je nog even in de war brengen(hum hum)

Je hebt nl ook garen wat zo gigantisch uitbreid dat je met veel minder toe kunt.Zelf hielp ik altijd mijn klanten door nog even extra te vragen wat ze wilden maken,zodat ik zeker wist of ze genoeg of misschien veel te veel materiaal hadden.Het vervelende met tekort is dat je niet weet of je het zelfde verfbad nog kunt krijgenen dat verschilt nogal.Mag ik nog een tip geven?

Als je met gemeleerd garen of langdradig materiaal breit altijd met 2 bolletjes tegelijk breien,Het patroon wordt veel mooier en met langdradig garen wordt de vleug mooier.Dus 1 nld. heen en terug met 1 bolletje en de tweede nld.heen en terug met het volgende bolletje.enz.

Wil me nergens mee bemoeien hoor zo maar een tip.

Groetjes Catharina

Back to Top
Bonnie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Januari 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 17
Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2007 om 10:02

Hoi Catherina,

Dat is geen bemoeien, dat zijn waardevolle tips! Daarvoor ben ik op dit forum, ik wil graag meer leren over breien.

Bedoel je dit met een gemeleerd garen: http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/eskimo-bruin-gemele erd-40m.asp?image=product?

Ik begrijp niet goed hoe de vleug mooier kan worden wanneer je de bolletjes afwisselt, heeft dat te maken met het verschil dat eventueel tussen de bolletjes kan bestaan?

En wat bedoel je met langdradig materiaal?

Het uitbreiden van het garen, heeft dat te maken met het materiaal waarvan het garen gemaakt is? Bijvoorbeeld wol breid wel uit, synthetisch niet?

 

Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2007 om 17:37

Hoi Bonnie.

Met gemeleerd garen bedoel ik garen wat niet effen is maar verschillende kleurtjes heeft.Het patroon van het garen wordt dan mooier in het breiwerk.

Met langdradig bedoel ik garen waar draadjes aan zitten.En heb je mohair is dit wollig.Waarom de vleug mooier wordt weet ik zelf niet zo goed.Het heeft te maken met het snijden van materiaal in de fabriek.Maar precies weet ik het ook niet.Als ik dit garen verkocht in de winkel moest ik dit,het wisselen van bolletjes ,er altijd bij vermelden.En het wordt inderdaad mooier.Doe het zelf ook altijd.

Je hebt zoveel verschillende garens, maar door ervaring weet je welke wel of niet uitbreien.Heb van Lana Grossa ;Legero; dan heb je b.v. maar 7 a 8 bollen nodig voor een trui.

Maar dat is iets wat de verkoopster hoort te weten.Zij moet met nieuw materiaal een stukje breien om te weten hoe het breit.

Althans dat deden wij wel.Hoop je weer iets wijzer te hebben gemaakt.

groetjes Catharina.

Groetjes Catharina

Back to Top
cormout View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 08 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 734
Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2007 om 16:55
Hoi Catharina,

Wat wordt het verschil met twee bollen breien i.p.v. met een als je gemeleerd garen hebt.

Groetjes Cormout
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2007 om 15:15

 Hoi Cormout.

Als je met 2 bollen breit wordt het patroon van het garen mooier in het breiwerk.Krijg je b.v. strepen i.p.v. vlakken.Niet allemaal dezelfde breedte maar wel strepen.

liefs Catharina.

Groetjes Catharina

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2007 om 22:49

Hoi Bonnie,

En om het nog overzichtelijker te maken: sommig materiaal breit ook gewoon meer uit dan ander (dat zal wel met rek te maken hebben). Ik heb net met chenille gebreid en dat vreet materiaal. Twee bollen van 40 gram voor een trui voor het konijn van mijn moeder. Terwijl ik uit een 'normale' bol van 50 gram voor zowel mijn eigen konijn als dat voor mijn moeder een trui kan halen.

Dus je zult uit ervaring ook materiaal moeten leren kennen om in te kunnen schatten hoeveel je nodig hebt. Zelf neem ik altijd 1 1/2 keer als wordt voorgeschreven want ik heb een grote maat en ik wil ze ook nog lang ook. En mocht ik overhouden dan hebben Lotte en Nijn weer geluk.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns