Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

fout in het patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Aliek1960 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2013
Locatie: Enschede
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aliek1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: fout in het patroon
    Posted: 27 December 2013 om 17:49
Hoi,

Ik brei voor het eerst van mn leven een trui. Een redelijk ingewikkelde ook nog (althans dat vind ik) Enfin ik sla of eigenlijk ik sloeg me er goed doorheen. Nu ben ik bij de mouwen aangekomen en daar kom ik dus niet meer uit. Ik heb al wel 100x de stekenmeerdering en stekenmindering doorgenomen en ik kom steeds niet op de aantallen uit die in het patroon staan. Kan het zijn dat er een fout in het patroon zit of gebeurd dat nooit? In het boek waar ik de trui uitgehaald heb staat een ander patroon met dezelfde mouwen en daar staat het precies hetzelfde als bij mij trui (kunnen ze dus 2 fouten maken?)
Ik heb het patroon uit het breiboek van Schachemayer NO 041 (inspiration)
Misschien is er hier iemand op het forum die dit blad ook heeft
Het zal me toch niet gebeuren dat ik de trui niet kan afmaken...

Hellup!!!

Gr.
Alie
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 18:25
Hoi

Ik heb het boek niet ,maar als je de moeite wil nemen meer van het patroon en de meerder/minderingen hier neer te zetten dan wil ik er wel naar kijken en zo zullen er nog wel meer zijn .
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 18:27
Hallo Alie, het zou handig zijn wanneer je het gedeelte van de beschrijving van het patroon in je vraag opneemt. 
Dan kunnen ook de hobbydozen die het blad niet hebben een antwoord geven op je vraag.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 18:28
sorry Mutti, ik had je berichtje nog niet gelezen. Twee zielen een gedachte
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Aliek1960 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2013
Locatie: Enschede
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aliek1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 18:29
Ik ga het patroon van de mouwen helemaal uittypen...super dat er zo snel gereageerd wordt. Ik wil zo graag verder :-)
Back to Top
Aliek1960 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2013
Locatie: Enschede
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aliek1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 18:45
Mouwen:
45-45-51-51-51 st. opzetten en in het ribbelmotief breien, hierbij de 1e nld. (=terugg.) met kantst. 2 st. re beginnen, dan afwisselend 3 st av, 3 st. re breien en in spiegelbeeld eindigen. Hierbij aan weerskanten van de mouw na 20-20-20-12-10 nld 1x 1 st meerderen en dan als volgt meerderen: voor maat 32/34 in elke 20e nld 4x 1 st. voor maat 36/38 en 40/42 in elke 14e nld 6x 1st.   voor maat 44/46 in elke 12e nld. 8x 1 st en voo maat 48/50 in elke 10e nld. 6x 1 st. en dan in elke 8e nld 5x 1 st. = 55-59-65-69-75 steken.
Op 48 CM hoogte voor de kop van de mouw aan weerskanten 1x 2-3-4-5-6st. dan in elke 2e nld, 2x-3x-3x-4x-5x 2 st. en 6x-5x-5x-4x-4x 1 st.
Daarna in elke 4e nld 2x-2x-1x-1x-0x   1st. en weer in elke 2e nld 4x-4x-5x-5x-6x 1 st. en 2x-2x-3x-3x-3x 2 st. afkanten Daarna de resterende 11 steken afkanten.

Een heel verhaal en ik heb het precies over getypt zoals het in het patroon staat. met afkortingen en al.
Enfin ik brei de één na grootste maat.
Kom zowel met de meerderingen niet uit (ik kom op 66 steken uit) als met de mindering.

Wel een heel werk om dit helemaal na te pluizen voor jullie maar ik ben jullie eeuwig dankbaar
Ik zit er al helemaal van in een dip
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 18:46
Kan je het stuk wat niet lukt scannen? Daarna via tinypic.com zenden.Dat scheelt een boel typewerk :)
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 18:47
je was al sneller dan mijn bericht :)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 19:31
Volgens mij klopt het helemaal. Je moet na 12 cm aan beide kanten 1 steek meerderen, dus samen 2 steken. Daarna moet je ieder 12 e naald ook aan beide kanten 1 steek meerderen en dat doe je 8 keer. Zijn dus samen 16 steken, plus de 2 van de eerste keer. Samen 18. Je hebt er 51 opgezet en 51 + 18 is toch echt 69, en dat staat ook aangegeven bij de een na grootste maat. Nu de minderingen. Heb ik ook voor je uitgerekend en het klopt helemaal. Heb je er aan gedacht dat je steeds aan beide kanten moet afkanten? Het is wel steede een andere hoeveelheid of een ander aantal naalden, maar het klopt. nl.
Aan beide kanten 1 keer 5 steken is 10
aan beide kanten 4 keer 2 steken is 16
aan beide kanten 4 keer 1 steek   is  8
aan beide kanten 1 keer 1 steek   is  2
aan beide kanten 5 keer 1 steek   is 10
aan beide kanten 3 keer 2 steken is 12  Even optellen en het is samen 58, blijven er 11 over.
En nu maar hopen dat ik geen rekenfout heb gemaakt.   
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aliek1960 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2013
Locatie: Enschede
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aliek1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 19:37
maar er staat nog iets onder......en dan in elke 8e nld 5x 1 steek. Er staat trouwens ook nergens dat je soms 1 of soms 2 steken moet meerderen.......volgens mij klopt het nog steeds niet....jeetje wat een puzzel is het toch ook.....
Back to Top
Aliek1960 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2013
Locatie: Enschede
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aliek1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 19:41
ik bedoel dus eigenlijk dat er alleen bij die ene steek meerderen dat dat aan weerszijden moet...bij de rest staat dat niet (ben echt een leek en ik lees het precies zoals het er staat)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 19:42
Die 5 maal 1 steek is voor de grootste naald bedoeld. Reken maar na. Als je even een kringetje zet om de dingen die jouw maat betreffen en dan nog eens gaat lezen. Volgens mij staat het echt zoals ik geschreven heb.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 19:47
Hoi Aliek,
Nou, zoals ik het lees klopt het inderdaad niet;
je moet 51 steken opzetten, vervolgens komt er aan weerszijden 1 steek bij (=53 steken) dan komen er aan weerszijden 8 steken bij (komt het totaal op 69 steken / 53 + 8 + 8 = 69) en dan komen er nog eens aan weerszijden 5 steken bij (= 79 steken / 69 + 5 + 5 = 79). Volgens mij klopt het bij de meerderingen inderdaad niet!
Voor wat betreft de minderingen klopt het dus ook niet;
totaal van 79 steken op de naald dan gaan er voor de kop aan weerszijden 5 steken vanaf (= 69 steken) vervolgens gaan er aan weerszijden 8 steken af (= 51 steken) dan gaan er aan weerszijden 4 steken af (= 43 steken) dan aan weerszijden 1 steek (= 41 steken) dan aan weerszijden 5 steken (= 31 steken) en dan als laatste nog eens 6 steken aan weerszijden en dan zou ik op een totaal van 19 resterende steken uitkomen.
Toch kan het voorkomen dat er bij meerdere patronen fouten worden gemaakt. Ik heb dit zelf ook al eens meegemaakt.
Ik hoop dat je er zo een beetje uit komt en wens je veel succes.
Groetjes,
Back to Top
Aliek1960 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2013
Locatie: Enschede
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aliek1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 19:57
misschien heeft Lidwina gelijk en horen die laatste 5 steken ook nog bij die grootste maat en niet voor de andere maten......maar ik lees het precies zoals Dillianne..... ik denk dan maar dat ik Lidwina's patroon ga breien dan kom ik in ieder geval wel op die 69 steken uit......het lijkt me niet wijs zelf iets te gaan bedenken
Nou ja de trui was ook moeilijkheidsgraad 2 (van de vier) misschien ben ik iets te optimistisch begonnen :-)
In ieder geval iedereen hartstikke bedankt voor de hulp......als ik jullie kan helpen...ghehehe......
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 20:12
Zoals Lidwina het schrijft klopt het .Heb het net nagerekend .

Het staat er een beetje ongelukkig maar dat verhaal achter elke 8e naald geldt alleen voor de grootste maat .Voor de grootste maat meerder je dus om de 6 en dan nog om de 8
Back to Top
Aliek1960 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2013
Locatie: Enschede
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aliek1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2013 om 20:56
Dank je wel Mutti dat je het ook nog nagerekend hebt....
Ik ga weer vol goede moed verder
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns