Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenfranse naad oo ik kom er niet uit :-)

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
femkevr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Onderwerp: franse naad oo ik kom er niet uit :-)
    Posted: 10 Juli 2007 om 17:23

hey en hallo iedereen.

ik kom er niet ,ik kom er niet uit.

heb al gezocht op internet ,,maar zucht niet echt iets gevonden waar een goede uitleg was van de franse naad.

ben een patroon aan het maken uit de jaren 40 en tja die franse naad moi komt er niet uit.weet iemand mischien een site met goede uitleg,of kan iemand het uitleggen voor mij

super bedankt

greets F
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 20:22
Breien, haken of naaien ??
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 20:31
Ik ken hem namelijk alleen van naaien; een franse naad gebruik je als de stof te dun of te teer is voor een enkel stiksel, bijvoorbeeld carnavalsstof, tere zijde, organza of kant. Ook wordt-ie toegepast in duurdere kledingstukken om ook de binnenkant van de naad een mooi afgewerkt, professioneel uiterlijk te geven zonder rafeltjes of afgezigzagde randen.
Je gebruikt ze normaliter alleen voor rechte naden, dus bijvoorbeeld niet voor een mouwinzet, want dat zou te gecompliceerd zijn en wordt ook niet mooi. En niet in dikke stoffen natuurlijk. We noemen het ook wel een platte naad of pyjamanaad.

Als je precies wilt weten hoe je hem maakt, kun je even op mijn website (marleen.notlong.com) kijken bij de werkbeschriving van de kampvlag (onder diversen). Daar heb ik namelijk diezelfde naad voor gebruikt, omdat je aan een vlag natuurlijk ook niet aan één kant rafels mag hebben.

Kort gezegd komt het er op neer dat je de naad eerst gewoon stikt.
Nu knip je de randjes heel smal af en vouwt de stof op de gestikte naad. Even strijken.
Nu stik je de naad nog een keer op ca. 1  cm vanaf de kant. De rafeltjes komen dus helemaal in de naad te liggen.
Nu strijk je de naad naar één kant plat en stikt hem nog een keer precies op het randje door. Nu heb je een brede naad (van 5 lagen stof dik, daarom niet geschikt voor dikke stoffen dus) die er aan beide kanten perfect afgewerkt uitziet.

Ik hoop dat je dat bedoelde.
Van een franse naad in brei- of haakwerk heb ik nog nooit gehoord; die stoffen zijn bij voorbaat te dik hiervoor.


A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
femkevr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 21:46

hey hallo

ga een onedrjurk maeken uit de jaren 40 en die wilde het nog wel eens gebruiken in die tijd.er staat frennch seam (kan zijn dat ik het verkeerd vertaald heb)..ik heb de mode academie gedaan maar op een of andere manier ben ik het kwijt geraakt en kan het niet terug vnden in de boeken..

 

p.s ik zal even op je site kijken..

 

bedankt he :)

greets F
Back to Top
femkevr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 21:47
Originally posted by femkevr femkevr wrote:

hey hallo

ga een onderjurk maken uit de jaren 40 en die wilde het nog wel eens gebruiken in die tijd.er staat french seam (kan zijn dat ik het verkeerd vertaald heb)..ik heb de mode academie gedaan maar op een of andere manier ben ik het kwijt geraakt en kan het niet terug vnden in de boeken..

p.s ik zal even op je site kijken..

 

bedankt he :)

greets F
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 22:59
Yeo, dat is ém, de French Seam
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 23:04
..........ik heb dat ook geleerd maar werd het een Engelse naad genoemd..gr.geesje
groetjes geesje
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 23:47
Ik heb hem geleerd als pyjamanaad ! Leek me altijd een beetje veel werk voor een pyjama, maar met die vralg kwam die mooi van pas ! Is die twee jaar modevakschool toch nog ergens goed voor geweest. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
femkevr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2007 om 12:03

hey

ik heb op de hoge school van de kunsten gezeten nou daar heb ik niet veel aan gehad,,was meer stress dan leren

maar okey kan nu wel veel dingen maken. en zit niet aan die standaard kleding vast uit de winkel.

denk inderdaad dat het dan de engelse naad is..mischien dat ze het in de jaren 40 anders noemde.ik ga denk ik toch maar even langs de boeken winkel voor een goed boekje kijken..die hku boeken heb je toch niet veel aan behalven als je patroon wil uitleggen of een speciale verrandering wilt aan brengen.

grotes femke

greets F
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2007 om 15:12
Google maar eens op French Seam, dan vind je hem geheid ergens terug ! Engelsen en Fransen noemen edezelfde dingen wel vaker naar elkaar.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
femkevr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2007 om 16:02

hey

ik heb even een boek gekocht..staat echt van alles in dus die hou ik mijn hele leven denk ik wel . en die naad staat erin   ,,ben bij broese geweest en daar hadden ze er nog een,voor de rest gewoon niets..geluk geluk.

zelfs andere winkels hadden niets over naaien ,het wordt juist steeds meer in om weer kleding zelf te maken dus hoop dat er weer eens leuke stoffen winkeltjes komen ,die heb je zo weining of niet meer,,ga nu altijd naar de markt op blaak / rotterdam maar daar hebben ze ook niet altijd alles wat je wilt.

groetss femke

greets F
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2007 om 22:40

Een patroon uit de jaren 40. Toen werd er veel gewerkt met een franse naad. Ik herinner me nog dat mijn moeder zo heel veel maakte omdat er op die oude naaimachine nog met zelftrapaandrijving helemaal geen zig-zag steek bestond. Zij deed het zo om het rafelen tegen te gaan. Hoe ze dat deed met kopmouwen herinner ik me niet meer.

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
femkevr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2007 om 13:19

 

ik heb wel een lockmachine dus ik kan die franse naad ontwijken maar weet wel dat het er beter uitziet met zo'n naad..plus ik wil het graag leren  al kost het mij een paar dagen.

mijn oma had ook zo'n soort naaimachine.ik zat altijd naar haar te staren als ze weer eens bezig was met een kleding stuk in elkaar te zetten.denk dat ik het van haar heb,fun hebben in zelf kleding maken.

groets femke

greets F
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns