Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenwol kiezen bij patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
nijoreni View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3
Direct Link To This Post Onderwerp: wol kiezen bij patroon
    Posted: 15 Augustus 2007 om 15:56
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Als ik een leuk patroontje vind, bijvoorbeeld uit de nieuwe Drops, dan wil ik dat liever met een andere wol breien. Maar welke?

Wol voor pen 3 - 3.5 heeft de ene keer een lengte van 120 m per bolletje van 50 g, dan weer een lengte van 90 m. Moet ik dan de voorgeschreven bolletjes in gewicht nemen, of in lengte?

En voor hele dikke wol, kun je daar bv een aantal draadjes dunnere wol pakken?
En is daar evt. een soort "omrekentabel" voor te vinden?

Het breien zelf lukt vaak nog wel, maar voor de rest mis ik toch nog heeeeeel veel kennis.

Groetjes,
Jolanda


Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2007 om 18:12
Als redelijk onervaren haakster en af en toe breister zou ik dat inderdaad ook heel erg graag willen weten. Dus wie heeft het antwoord???
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2007 om 18:36
Als je met dezelfde pendike breit, moet je inderdaad uitgaan van de looplengte (aantal meters dus), wand die blijft redelijk hetzelfde. het gewicht heeft voornamelijk te maken met de samenstelling van het garen; katoen is bijvoorbeeld zwaarder dan wol, en dat is weer zwaarder dan acryl enz.

Met een dubbele draad ipv een dikke moet je even kijken hoe het breit. En er is wel een gouden tip voor hoor; maar die wil je vast niet horen :

Brei gewoon elke keer een proeflapje !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2007 om 18:49
IKk kijk altijd naar de looplengte van het garen,en net als marleen zegt altijd een proeflapje,dat scheelt heel veel ellende!
Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru



Lid sinds: 17 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3972
Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2007 om 18:51
Tjaa, het beruchte proeflapje! Ben er geen fan van, maar kan inderdaad veel narigheid voorkomen.
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2007 om 20:34
Aangezien ik nooit patronen met de voorgeschreven wol brei maak ik inderdaad altijd een proeflapje, zodat ik het aan mijn eigen wensen kan aanpassen. Alhoewel, meestal brei ik eigenlijk gewoon zonder patroon. Dan is een proeflapje echt onmisbaar.
Back to Top
nijoreni View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3
Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2007 om 10:52
Bedankt voor jullie antwoorden!

Wat betreft looplengte is me het helemaal duidelijk geworden.

Proeflapjes, inderdaad.
Alleen ik moet eerst de wol nog kopen [heb nog geen voorraad], dus ik weet niet of dat helemaal handig is op dit moment. Ik brei wel  braaf een proeflapje, maar het scheelt nogal of ik 10 of 15 bollen zou moeten kopen, vandaar dat ik hoopte op een soort "omrekentabel". Dat ik niet ineens veel bollen overhou. Of nog erger: te kort kom.
Van een paar soorten wol heb ik inmiddels een paar bolletjes over, dus kan ik alvast beginnen met de lapjes...

Groetjes,
Jolanda
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23649
Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2007 om 11:32
Bij de Wibrawol staat op de wikkels hoeveel je nodig hebt voor truien en slipovers in diverse maten, kinder en volwassen. Ze nemen het wel ruim, maar het is handig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2007 om 11:45
Op vrijwel alle wol staat in ieder geval een gemiddlede van het aantal benodigde bollen voor een damestrui maat 40. Voor een kindertrui is het één tot vier bollen minder, voor een grote maat of herentrui één tot drie meer.  Ook kun je heel vaak niet aangebroken bollen terugbrengen. Overigens, met een proeflapje en de maten kun je wel degelijk precies het aantal bollen uitrekenen, als je de oppervlakte van de trui uitrekent en de looplengte van je (uitgehaalde) proeflap meet.Maar da's wel een heleboel werk, zou ik alleen aanraden bij héle dure wol. Ik doe het nog wel eens met een sprei van gehaakte motieven. Eentje haken, alle kleuren op de meter narekeken en dan de benodigde hoeveelheid berekenen (plus 10 % voor afwerken en onvoorzien). Werkt perfect, en is maar een paar minuten werk. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2007 om 09:43

Er is een boek te koop waar inderdaad omgerekend wordt hoe je het met dunnere of dikkere garen  iets kunt maken.

Op het etiket staat ook altijd hoeveel steken en toeren er nodig zijn op 10 cm.Als je iets voor jezelf wilt maken kan je een bestaande b.v. trui pakken,meten en dan uitrekenen hoeveel steken je moet gebruiken.

Het aantal garen ligt inderdaad van de looplengte af en hoe het breit of haakt.Je hebt ook garen wat heel erg uitbreid en heb je veel minder nodig.Dat is een kwestie van uitproberen,opschrijven in een schrift.Dan weet je het voor nog een keer.

Groetjes Catharina

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns