Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wol veranderen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
widdy View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 24 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 458
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer widdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wol veranderen
    Posted: 10 September 2012 om 11:07
Kan iemand me helpen?

Ik heb dus eindelijk een mutspatroontje gevonden voor Elise dat mijn man niet afkeurt. Nu werd dat gebreid met Lana Grossa Mega Stoppino (90 m, 50g). Er staat bij dat dit niet meer verkrijgbaar is. 
Haak: 6,5 mm
Gauge: 11 hdc blo & 8 round = 4 inches (10 cm)

Nu, ik wil sowieso haken met wat ik nog liggen hebben. 

De vraag: hoe herbereken ik dit? Ik snap er geen jota van. Ik weet dat ik met de gauge (het NL ontglipt me) ongeveer gelijk moet zitten. Maar wiskunde... Ik kijk dus meestal naar de grootte van de naalden, omdat dat toch ook enige indicatie geeft.

Ik heb al mogelijkheden liggen:
Drops Alaska - die is net iets te dun vrees ik
Zeeman Super Soft - helemaal te dun, maar zou dit niet gaan indien ik een dubbele draad neem? Super Soft is 3-4, dus X 2 is 6-8. Mijn dochter heeft een dik koppetje dus 't mag wel wat groter uitvallen ;-)

Heb nog nooit iets met dubbele draad gedaan, maar heb dit hier al wat vaker zien passeren, dus wil het wle een proberen.
Groetjes, Tineke
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 11:12
Kun je geen proeflapje maken met het garen van je keuze (desnoods met allebei de garen die je noemt!)? Als je dan op de 'gauge' uitkomt (of ietsje groter, want blijkbaar schat je in dat het eerder te klein dan te groot gaat worden), komt het vast goed.

Ik heb zelf echt nooit zin om een proeflapje te maken, maar soms is het toch echt het beste :D

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23649
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 11:48
Mijn advies zou ook een proeflapje zijn, hoewel ik dat zelf niet vaak maak. Meestal begin ik aan de mouwen en die zijn dan mijn proeflap. Met een kindermuts kun je ook het hoofd meten en beginnen met twee draden en haaknaald 6 en na drie toeren kijken of je op de goede breedte zit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 12:05
Naast dat ik nooit zin heb om een proeflapje te maken, ben ik bijzonder slecht in het inschatten van dingen. Slechte combinatie! 
Back to Top
widdy View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 24 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 458
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer widdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 12:16
Pluk, hier van't zelfde. Ik vrees ook dat er niets opzit dan proeflapje maken. Ach ja, we hebben deze week toch wel wat tijd Wink
Groetjes, Tineke
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 13:26
Sterkte dan ;)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23649
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 20:01
Ik heb net katoen bij elkaar gelegd om een Haakboekje voor babypoppen van 30 tot en met 45 cm te ontwerpen en..... ik ben van plan om eerst een PROEFLAPJE te haken, goed hè? Als ik er eentje van 15/15 cm mk, kan ik het rond armen en benen wikkelen of op buikjes leggen voor de goede maat. Ik heb het nog niet gedaan, maar ik ben al erg tevreden over mezelf.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 om 20:24
Haha, ik ben trots op je, Magtelt, wat een goed voornemen!

Ik herinner me nu ineens, vorig jaar ging ik een vest breien voor mezelf. Ik had een of ander Engelstalig patroon uitgekozen (altijd fijn, die inches). De mevrouw van 'mijn' wolwinkel is altijd erg behulpzaam, maar ze wist niet precies hoe het patroon in combinatie met het garen zou zijn, welke naalden ik het beste kon gebruiken enzovoort, dus ze zei een keer of drie dat ik echt absoluut een proeflapje moest maken, misschien zelfs meerdere op verschillende naalden. Goed, het klonk allemaal nogal ingewikkeld, dus ik besloot maar te doen wat zij had gezegd. Eerste proeflapje, eerste maat naalden: het klopte exact. En dan ben ik dus niet eens blij, alleen maar mopperig omdat ik eerst dat proeflapje 'moest' maken. Ik kan heel ongeduldig zijn als ik graag aan iets nieuws wil beginnen :D

(Vervolgens dat hele vest gebreid, en nu ben ik er helemaal niet zo tevreden over. Het is wel oké, maar het model is een beetje vreemd, het zit niet echt mooi :S)




Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23649
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2012 om 09:41
Het eerste proeflapje is af op naald 3, nu nog één op 3,5, vasten, stokjes en halve stokjes zijn even breed, maar reliefstokjes zijn breder en gehaakte noppen helemaal, ook tunisch haken wordt breder, goed dat ik dat nu weet. Als ik nu ook nog leer tellen, wordt het haakboekje fantastisch.

Als je rare truimodellen wilt zien, moet je de nieuwe Style inkijken. Als ik zilke dingen zou breien, denken mijn vriendinnen dat ik "het" kwijt ben. Verstand, inzicht, zoiets.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.828 seconden.
Lang Yarns