Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Haken volgens patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mario View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mario Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Haken volgens patroon
    Posted: 15 Januari 2012 om 17:55

Hallo,

Al sinds kind maak ik haakwerkjes, allerlei, maar ik heb al jaren een vraag en nu wil ik deze even stellen aan jullie, als ik mag?

Wellicht zullen jullie het probleem wel kennen, en wellicht ook de oplossing, maar ik dus niet.   Zoals jullie weten heb je die boekjes die je koopt met allerlei patronen erin.  Ik bedoel hier nu wel, het filethaken van de ronde sierkleedjes enz,...  Je hebt dan het patroon, en krijgt ook uitleg over het garen die zij gebruikten en het nummer van de haaknaald.  Nu, allemaal goed en wel, maar hoevaak kom je niet tegen dat, ondanks je de uitleg volgt, je toch een kleedje krijgt met veel teveel toer erin.  Ik noem dit een "rok" die je krijgt. 

Weet iemand hoe dit eigenlijk komt?  Gelukkig merk ik dit erg vlug op, al na de derde toer, weet ik of het goed komt of het een rok zal worden.  Door de jaren heen heb ik daar vanalles aan proberen doen om die oorzaak te vinden, maar nog steeds weet ik niet hoe dit kan.  Van kleinere haaknaald tot dunner garen proberen, maar dat is vaak uitstel van executie en zal je dan na méér toeren merken dat je werkje gaat rokken,...  Misschien even ter inlichting, ik haak niet los, mocht je denken dat dit de oorzaak kan zijn.  Ik zie liever en zeker voor sierkleedjes, dat het vrij stevig gehaakt is.  Daarenboven zou ik door steviger te haken eerder het tegenovergestelde effect moeten krijgen.

Ik heb zeer veel boekjes die ik kocht in de loop der jaren, en kom dit dus overal wel tegen.  Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?  Ligt het aan de patronen?  Wat mij zou verwonderen, omdat ik het wel vaker merk in patronen.  Of doe ik toch ergens iets fout?  Wat mij ook zou verbazen, want ik ben geen beginneling, haak al jaren en alles wat je maar kan denken.  Wat zie ik over het hoofd?

Groetjes Mario. 

Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2012 om 18:38
bij ronde kleedjes (of andere modellen, rechthoek, vierkant) is het de bedoeling dat je ze opspant, mijn schoonmoeder had vroeger een plaat zachtboard, daar legde ze patroon papier op en dan  het nat gemaakte kleedje, als het een rond kleedje was een spelt in het midden en een cirkel maken, dmv touwtje en nog een spelt kreeg ze het perfect rond, pas losmaken als het helemaal droog is en je hebt geen rokje meer, maar een perfect kleedje
lydia wijsbroek
Back to Top
Mario View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mario Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2012 om 19:08

l.wijsbroek,

Dank je voor je reactie.  Uiteraard is het zoiezo ook mooier dat je kleedjes opspant, en dat doe ik ook wel, maar soms is het "rokken" gewoon te erg naar mijn mening, om nog mooi te kunnen zijn.  Je mag deze nog opspannen en zelfs stijven, maar dan moet je ze ook ergens neerleggen en afblijven, zelfs niet meer verleggen om af te stoffen enz,..., of je krijgt al vlug de eerste tekenen dat deze terug willen rokken.  Tenzij dat je opspant en ze bijna lijmt.  Ik heb wel alles geprobeerd denk ik, maar ken er geen oplossing voor.  En als je werkelijk te hard je best moet doen om ze op te spannen, is het mooie er ook vaak uit, en lijken de haaksteken wel erg uitgerokken.

Ik heb bijvoorbeeld een patroon van een rond tafelkleedje, ontzettend mooi.  Al tientallen keren ben ik er aan begonnen,... Andere voorbeelden heb ik al gehaakt, uit dezelfde boek, en die lukken, en erg mooi zelfs. Na 25 toeren zie je al zéér goed dat er teveel "toer" inzit, als je dan bedenkt dat er 80 toeren zijn, dan weet je dat je beter stopt. 

Ik weet echt niet waar het aan kan liggen. 

Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2012 om 19:55
heb zelf eens een ananaskleed gehaakt van ca 1,40 rond, dit model blijft tot een bepaald aantal toeren vlak en dan gaat hij rokken, meestal het gedeelte wat over de tafelrand valt. vroeger had je van die planttafeltjes, ook weer het eerste stuk van het kleedje is vlak en daarna gaat het rokken
lydia wijsbroek
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 12:03
ik weet helemaal wat je bedoeld ik heb dat probleem ook heel vaak en baal daar ook zo van en spannen helpt dan echt niet als hier een oplossing voor is hoor ik dat heel graag
Back to Top
Mario View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mario Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 13:38

@Lydia Wijsbroek,

Begrijp wat je bedoelde, maar helaas is het niet bedoeling dat het een kleedje moet worden dat mag of moet rokken.  Toch erg bedankt om te helpen een antwoord te vinden op het probleem.

@Doortje,

Ben ik even blij dat er iemand is die het probleem hier kent, dacht al dat ik alleen was.   Ik heb boekjes van allerlei en dit probleem zit overal tussen hoor.  Van één bepaald boekje is het zelf héééééél erg en koop deze zelf niet meer, omdat je er toch niks moois uit kan haken.  Ik heb dan ook lang gedacht dat het aan de patronen lag, maar begrijp dan niet dat mensen die nog kopen en deze boekjes blijven bestaan?!   Dus, wilde ik nu toch zoeken naar waar of wat of wie nu eigenlijk de oorzaak is.  Laat ons hopen dat iemand hierop kan antwoorden of desnoods een oplossing weet.  Hoop doet leven, is het niet?!

Groetjes Mario

Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 13:45
het is bij mij zelfs zo dat ik helemaal geen kleedjes meer maak ik heb hele leuke duitse blaadjes met volop kleedjes echt heel erg mooi maar ik durf niet meer en dat is toch wel heel erg jammer want het kan zo mooi zijn maar wie weet komt het ei van columbus zo voorbij
Back to Top
Mario View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mario Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2012 om 21:50

Hoi Doortje,

Totaal geen kleedjes meer maken is nu wel erg drastisch naar mijn mening hoor.  Ik stelde hier de vraag naar de eigenlijke oorzaak, helaas komt er geen verdere reactie, en lijkt het erop dat niemand de oorzaak weet of kent of gewoon niet wil vertellen.

Nou goed, ik heb dit hier dan ook bij tips en trucs gezet, omdat naast dat ik het antwoord niet ken op, hoe het "mogelijk" is, dat die patronen niet steeds zijn, hoe ze zouden moeten zijn, er wel andere oplossingen zijn.

Eén van die oplossingen is bijvoorbeeld, dat ik door ervaring merktte dat vaak ronde kleedjes die beginnen met heel weinig lossen die de lus maakt, of kleine opzet lus algemeen, je vaak al de wortel hebt van het probleem.  Vaak heb je bijvoorbeeld 6 losse die de ring sluit en vaak worden daar hééééél wat steken in gehaakt en ook de derde ronde zal veel steken bevatten.  Wat wil je dan, dat vanuit zo'n klein lusje, daar zal van uitspruiten?! Ergens logisch dat dit gedoemd is om te rokken.  Wat hier kan helpen, zonder het patroon aan te passen, is gewoon je opzet ring groter maken.  Ipv bijvoorbeeld 6 losse er het (bijv.)dubbele voor nemen.  Rondom haken met vaste, die je telt uiteraard en dan de volgende toer de steken erover gaat verdelen natuurlijk.  Natuurlijk kan dit niet in elk geval, zou simpel zijn,maar heel vaak zal dit je al een goed eind op weg helpen.  Verder is nog een oplossing en iets moeilijker, en dat is dat ik het patroon wat zal aanpassen zodanig ik toch een prachtig stukje haakwerk krijg.  En je hoeft daarom geen drastische wijzigingen aan te brengen zelf.

Dit zijn nu een paar oplossingen, maar nog steeds niet het antwoord op de vraag, hoe het in principe mogelijk is of wat, waar, of wie de werkelijke oorzaak is.  Maar goed we redden ons tenminste en hoeven ons geliefde tijdsverdrijf niet op te bergen.

Mocht het zijn dat je vragen hebt, mag je dit altijd naar me mailen.  Eventueel kan ik ook even kijken naar je patroon die je graag wil, en die wat aanpassen of misschien gewoon kijken waar het schoentje wringt, zodanig je toch kan starten.  Mocht je graag patronen hebben of zoeken, mail je gewoon even wat je graag ziet, en zoek ik er voor jou wel een paar uit, waarvan ik zeker weet dat ze lukken of van welke ik het patroon al reeds zelf heb aangepast.  De oorzaak ligt vaak in een klein hoekje.

Zo,... het is nog steeds niet het ei van Colombus die ons inzicht brengt, maar toch al een oplossing!  

Groeten

Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2012 om 22:08

hoi mario

 

ik denk ook dat het in de lossen zit ik weet het natuurlijk niet zeker maar door al die lossen gaat het volgens mij rokken mijn idee is nu om minder lossen te maken maar wel gewoon bv de stokjes/vasten er in te doen ooit ga ik het weer proberen maar NU nog lang niet sorry  ik ga eerst het vest afbreien en dan een gebreid kleed maken en dan zal ik eens een kleedje gaan proberen ben wel benieuwd hoe het dan wordt.

 

groetjes

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14070
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2012 om 22:21

Ik ben op onderzoek uitgegaan voor dat rokken. Degene die ik ken die veel kleedjes maakt heb ik nog niet kunnen bereiken, maar zou gauw ik iets meer weet zal ik mij melden.

Groetjes, Lida 

Back to Top
Mario View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mario Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2012 om 23:05

@Doortje,

Losse zal je zoiezo altijd hebben hoor in je werkjes, ik bedoelde dat wanneer je na een paar rondjes (toeren) al een rokje krijgt, het vaak in de opstart lus zit, die oa meestal bestaat door losse te haken, die je dan afsluit tot een ring, dus de start van je werkje.  Maar goed,... doe je best maar met je brei, is ook leuk!

Dat Lida,

Dank je wel, is erg lief van je.   Ik ken niemand meer die haakt eigenlijk, of beter, die verder staat dan de basis, dus kan het niet vragen.  Mijn grootmoeder leerde mij oa haken, ook kantwerk.  Al erg vroeg ben ik er dus mee bezig, als je weet dat ik 13 was toen ze overleed aan een hartstilstand.  Ik had toen al iets meer dan een basis op zak, dankzij haar.  Maar natuurlijk haakte ik toen nog niet zoals ik later vorderde, dus kon ik haar zo'n probleem ook niet meer vragen.  Ik red mij wel uiteindelijk, maar het is toch altijd goed om weten, over het hoe en waarom die dingen soms fout gaan?!

Nog es hartelijk dank, en groetjes.

Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2012 om 23:46
ik snapte wel wat je bedoelde  mario maar ik bedoelde dat IK denk dat het in de lossen zit waar je mee rond haakt en waar je dan weer de stokjes/vasten in maakt als je dan minder lossen doet wordt het volgens mij minder rokkend omdat het dan minder kans krijgt om te rokken want alles wordt wat strakker ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen in mijn hoofd weet ik het wel maar hoe zet je dat op papier
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns