Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Haakpatroon vergroten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
linda1980 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 16 Augustus 2011
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linda1980 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Haakpatroon vergroten
    Posted: 21 Augustus 2011 om 15:09

Wie o wie kan mij helpen? Ik wil graag een groetere ster maken en heb dit patroon http://aprildraven.blogspot.com/2009/11/star-stuffie-twinkle -star-free-crochet.html geprobeerd te vergroten. Ik heb nu het middenstuk uitgebreid tot 16 rondes (ipv 8). Kan ik de punten nu ook gewoon 'vermeerderen', of komt er nu een hele andere verdeling van de steken en rijen? Ik heb dit geprobeerd, maar er kwam een heel klein puntje aan de ster (niet in verhouding). Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Groeten, Linda

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2011 om 15:16
Ik denk dat de makkelijkste manier om een grotere ster te maken is, om een dubbele draad en een grotere maat haaknaald te nemen.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14071
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2011 om 18:50
Ik denk dat Ieke gelijk heeft. Wil je dat niet, dan zou ik hem eerst tekenen zodat het middenstuk en de punten in de goede verhouding zijn. Dan het middenstuk haken tot de gewenste grote en dan uitrekenen hoeveel steken en rijen ieder punt moet hebben. En vermoedelijk bij de eerste punt gewoon proberen en eventueel uithalen. Succes, Lida
Back to Top
jijblijikblij View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 September 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer jijblijikblij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2011 om 18:01

Er wordt nogal eens gevraagd naar haakpatronen van een doopjurk,ik heb een heel mooi patroon a 5 euro  mail me als u belangstelling hebt

 

 

Back to Top
Daantje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 20 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Daantje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2011 om 18:36
Heb je bij de punten ook het aantal toeren vermeerderd en niet alleen het aantal steken. Zo wordt de punt ook langer. Hopelijk heb je hier iets aan en kun je zo verder.
Groetjes Daantje
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2011 om 00:14
Originally posted by jijblijikblij jijblijikblij wrote:

Er wordt nogal eens gevraagd naar haakpatronen van een doopjurk,ik heb een heel mooi patroon a 5 euro  mail me als u belangstelling hebt

 

 

dit hoort hier niet , indien je iets te verkopen hebt doe dit dan via marktplaats of ebay

 

 



Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2011 om 09:11

Het is knap lastig om een patroon te vergroten (of verkleinen). Wat ik zelf probeer, is om het aantal beginsteken te vermeerderen (of verminderen). Als er bijv. staat, begin met 6 vasten in een ring (bij het gros van de patronen begin je met 6), probeer het dan met 8. Als je in de 2e toer 6 steken moet meerderen, meerder er dan 8. Bijna altijd als je het patroon volgt, gaat dat vanzelf. Dan staat er bijvoorbeeld: 'haak in elke steek 2 vasten', of 'haak in elke 3e steek 2 vasten'. Als je dan met 8 steken begint i.p.v. met 6, dan meerder je er vanzelf ook 8 i.p.v. 6. Tot zover het begin.

Dan komt er een stuk dat je een aantal toeren moet haken met hetzelfde aantal steken (in elke steek 1 vaste). Dat aantal vermeerder je dan met 1 of 2 toeren, helemaal afhankelijk van het patroon natuurlijk.

Hoe eenvoudiger het patroon, hoe gemakkelijker het is om het te vergroten, zonder verlies van de verhoudingen. Het is echt iets dat je uit moet proberen, en waarschijnlijk is het een kwestie van een paar keer uithalen voordat je er bent. Schrijf trouwens op wat je doet. Bij een ster zul je meerdere punten moeten haken, en als je die allemaal gelijk wilt hebben moet je wel goed onthouden hoe je de eerste gedaan hebt.

Het blijft trouwens het gemakkelijkste natuurlijk, om inderdaad met een dikkere haaknaald en dubbele draad te werken.

Veel succes!

Back to Top
francis2 View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 30 December 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 95
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2012 om 04:38

Zo te zien is die ster gemaakt met ruiten (vijf keer, twee tegenelkaar liggende driehoeken)

Als ik goed gezien heb, dan meerder je eerst twaalf keer, en dan terug twaalf keer minderen. Als je dan gaat uitrekenen dan heb je in totaal een breedte van 4 X 12 = 48 toeren.

Daarom denk ik dat, als je dan bvb blijft meerderen tot je bvb 24 toeren hebt, en dan terug minderen, dan is je ster twee maal zo groot.

Het is misschien maar een ideetje.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns