Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenaantal vraagjes

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
HennieW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 24
Direct Link To This Post Onderwerp: aantal vraagjes
    Posted: 09 Juni 2010 om 13:00

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort aan het haken geslagen en dat gaat redelijk, maar toch heb ik nog een aantal vraagjes.

Bij het rond haken, sluit je de toer met een halve vaste en begin je de volgende vervolgens met een losse, maar in welke steek steek je dan die halve vaste? In de halve vast van de vorige toer of in de losse van de nieuwe toer? Je krijgt aan het eind toch 2 lusjes terwijl er maar 1 steek gedaan moet worden? Ik hoop dat jullie het begrijpen, als ik het zo opschrijf...

Verder heb ik nog een vraagje over het wisselen van kleuren aan het begin en einde van de toer. Bij welke steek moet je de nieuwe kleur gebruiken? Bij de halve vaste aan het eind of de steek voor de halve vaste afmaken met de nieuwe kleur? en dan dus in welke steek van de vorige of nieuwe toer?

Ik heb al wel wat geprobeerd, maar met wisselend resultaat, dus vandaar mijn vragen.

Alvast bedankt.

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2010 om 13:07
Hoi Hennie!

Ik ga een poging wagen om te antwoorden op je vragen.

Als ik mijn toeren sluit bij het rond haken (wat overigens niet altijd noodzakelijk is, soms kan je ook in 'spiralen' haken en dan met een steekmarkeerder werken), dan steek ik na de laatste vaste mijn haaknaald in de 1ste vaste van de vorige toer. Daar maak ik een halve vaste in en dan een losse. Daarna haak je je 1ste vaste van de volgende toer in dezelfde vaste als waarin je de halve vaste hebt gedaan. Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg?

Bij het veranderen van kleur krijg je (volgens mij) het mooiste effect als je je naald in de 1ste vaste steekt van de vorige toer, en dan de nieuwe kleur doorhaalt en daarmee dan de losse haakt. En dan verder met de nieuwe kleur.

Groetjes,
Veerle
Back to Top
HennieW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 24
Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2010 om 21:02

Bedankt Veerle,

ik geloof dat ik je antworden snap. Alleen bij dat eerste antwoord, daar haak je dus 2 keer in dezelfde 1e vaste en doe je daar dan ook nog een losse tussen?

En klopt het dat het begin van de toer dan steeds verspringt? Bij mijdraait het begin van de toeren, zeg maar, naar links.

En voor die nieuwe kleur heb ik ook al een andere oplossing. De vaste voor het einde van de toer, dus voor de halve vaste, afmaken met de nieuwe kleur en dan verdergaan met de halve vaste in 1e vaste van de nieuwe toer. Zo komt hij bij mij het mooist eruit.

 

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2010 om 21:23
In die eerste vaste haak je dus een halve vaste om je toer te sluiten. Daarna maak je een losse zodat je aan je volgende toer kan beginnen, en dan moet je eerste vaste in diezelfde steek nog eens als 1ste vaste van de volgende toer ;-). Snap je het zo?

Ik snap niet goed wat je bedoeld met het verspringen van het begin van de toer?
Back to Top
HennieW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 24
Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 17:43

Hoi Veerle,

Ik heb er even een foto van gemaakt, zodat ik het makkelijker kan laten zien.

Ik hoop dat je het kunt zien, maar het begin van de toer, verspringt tijdens het haken dus naar links. Maar ik zal het de volgende keer op jouw manier proberen en de eerste vaste bij de halve vaste doen. Misschien dat de sluitingen dan wat mooier boven elkaar komen.

En ik ga de volgende keer gewoon rond haken, behalve bij nieuwe kleuren, want dan nis het volgens mij mooier om wel eerst de toer te sluiten.

In ieder geval bedankt!

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 17:47
Ik zie inderdaad wat je bedoeld, nu. Ik had dit in het begin ook, en met wat zoeken, heb ik gevonden dat het resultaat het mooiste wordt zoals ik hierboven heb uitgelegd .
Als je werkt met verspringen van kleuren, is het inderdaad mooier om de toeren te sluiten, als je gewoon in 1 kleur werkt is het meestal mooier om in spiralen te haken.

Schattig knuffeltje trouwens!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.452 seconden.
Lang Yarns