Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Mezelf leren borduren

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Spookysil View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 08 Oktober 2012
Locatie: Zwolle
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Spookysil Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Mezelf leren borduren
    Posted: 21 Juni 2013 om 22:21
Hallo iedereen,
Graag zou ik mezelf willen leren borduren, heeft iemand tips voor mij hoe te beginnen? Of weet iemand websites waar ik terecht zou kunnen? Alvast bedankt!
 
Groetjes, Silvia
All you need is love (and a cat!)
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8325
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2013 om 22:38
wat wil je borduren kruissteek ?
of steelsteek of andere .
als je op you tube borduren in typt krijg je van alles
oant Sjen
Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 11 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2013 om 22:43
Ik heb geen vestand van borduren naar er zijn hobydozen die dat wel hebbeb
Succes ermee
Chris



zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Oktober 2011
Status: Offline
Points: 1199
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2013 om 22:51
Nou ik moet zeggen dat ik echt geen expert ben, maar ik heb wel eens wat geborduurd (kruissteek). Ik ben toen begonnen met een klein pakketje van Beatrix Potter. Gewoon met alles er in, stof, naald en borduurzijde.
Een mooi begin, niet te groot en dus redelijk snel resultaat. Borduren is een geduldig werkje!  
Ik weet nog dat ik alles met 1 enkel draadje heb gedaan, maar nadien kwam ik er achter dat je vaak met 2 draadjes moet borduren. Zoiets doe je maar 1 keer ... Wink
Ik heb daarna de vierjaargetijden van Vera de Muis gemaakt van Lanarte en Libelle en ben eigenlijk alleen bekend met pakketten van Lanarte. Daar zit wel een soort van beschrijving bij en de rest heb ik gezocht op internet. Eens zien wat ik ervan onthouden heb .... 
- Allereerst is het handig als je de stof met draadje omzoomt (of hoe zeg je dat) zodat het niet gaat rafelen. 
- Je begint in het midden van de stof, vaak met pijlen aangegeven in het patroon. Ik heb vaak een kopie gemaakt van het patroon, vooral bij grotere werken is het handig als je af kan strepen wat je gedaan hebt. 
- Nooit knopen maken bij het aan- en afhechten. Er is vast een site met tips over borduren waar staat hoe je dat doet. 
- Het mooiste is volgens mij om eerst halve kruisjes te maken. Als je er bijvoorbeeld 5 naast elkaar heb in 1 kleur, maak je eerst 5 halve, en dan op de 'terugweg' maak je ze af.
- Zorg dat je schone handen hebt ... je hebt het werk vele uren in je handen en als de ondergrond wit is ... 

Zoek gewoon even een site en neem een klein pakketje, al doende leert men en kan je zelf ervaren wat voor jou prettig werkt en leer je vanzelf hoe je het aanpakt allemaal.   
 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Gerbera View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2012
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gerbera Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2013 om 23:20
Ook ik heb veel geborduurd,maar saskia heeft het goed uitgelegd.
Ik ben ook begonnen met een klein pakketje.
En ik doe de stof niet omslingeren maar ik gebruik weer schilderstape,dat plak ik rondom tegen het rafelen,en ik borduur altijd in een frame,want dan zie je de gaatjes erg goed,en het blijft mooi strak.
Groetjes jenny
Groetjes jenny
Back to Top
Gerbera View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2012
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gerbera Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2013 om 23:35
Ik heb net even gekeken bij de borduurbrink,daar staan leuke kerstkaarten op de site, complete pakketjes.
Groetjes jenny
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2013 om 09:25
Tip, begin niet met een te groot werk of te kleine steekjes, dan is de lol er wellicht snel af
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2013 om 09:27
Saskia heeft het heel goed uitgelegd.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zorg er ook voor dat je de kruisjes op dezelfde wijze maakt. Dus dat altijd de draad in een bepaalde richting onder of boven ligt.
Goh, wat is dat moeilijk om het in woorden uit te leggen.

Misschien hebben ze bij boekenvoordeel wel een klein pakketje, want ze zijn meestal wel duur.
Je zou ook een lapje borduurstof kunnen kopen, wat kleurtjes en een plaatje op internet kunnen zoeken en daar bijv een boekenlegger van maken.
O, en volgens mij hebben ze bij de Action geregeld aan ook wel borduurpakketjes. Misschien ook nog een idee.
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2013 om 09:29
Misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.hobbyinspiratie.nl/gratisborduurpatronen.php
Back to Top
Esther12 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 September 2012
Locatie: Voorne-Putten
Status: Offline
Points: 337
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Esther12 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2013 om 13:32
Ik heb in het verleden best wel het een en ander geborduurd en zal het zeker weer doen. Het is helemaal niet moeilijk maar het is wel handig om goed licht te hebben. Gewoon een patroon uitzoeken dat je écht mooi vindt (dat is zo lekker motiverend), naar de winkel stappen voor materialen en dan gewoon de instructies opvolgen. Als je geduldig genoeg bent voor grote haak- of breiklussen, of voor bijvoorbeeld priegelwerk op van die héle dunne naalden, dan heb je vast ook genoeg geduld voor een mooi borduurwerk. 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns