Column: krieltjes |
Reageer |
Autheur | |
Lao-tse
Hobbyguru Lid sinds: 02 December 2015 Locatie: Haarlem Status: Offline Points: 4478 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 Juli 2016 om 10:50 |
Wist je dat...
......ik wel eens heimwee heb naar die 'ouderwetse' gebakken nieuwe krieltjes? Wat je nu koopt in de plasticzakjes is maar een slap aftreksel van de krieltjes van vroeger. De ouderen zullen het nog wel weten maar voor de jeugdigen onder ons: Vroeger hadden échte groenteboeren een apparaat in de winkel staan waar worteltjes en nieuwe aardappels in geschrapt konden worden. De klant bestelde een kilo geschrapte worteltjes, dan werden de wortels eerst afgewogen en dan in een apparaat gedaan wat een beetje weghad van een centrifuge, Klep boven in, ronde trommel met een soort ronde rasp aan de binnenkant en een tuit onderaan. Ding was aangesloten op elektra en een kraan. Als het aangezet werd dan ging de trommel draaien en werden de groenten of de aardappels tegen de rasp geslingerd, water werd er overheen gesproeid zodat velletjes en vuil weggespoeld werden. Het kreng maakte een ontzettend kabaal dus iedereen moest een tandje harder praten. Na een bepaalde tijd was het dan klaar, en deed men een klep open en kwamen de worteltjes of aardappels er uit rollen. Bij mijn weten was het alleen geschikt om dingen die normaal ook geschrapt werden, in te doen. En ook alleen nieuwe aardappels. En als je die nieuwe geschrapte aardappeltjes ging bakken kwam er een heerlijk knapperige kortje om. *sentimentele blik* Ik weet nog dat ik met mijn moeder bij de groenteboer stond. en dat moeder vroeg om 3 kilo geschrapte krieltjes "maar niet te lang in de machine laten zitten anders gaat er teveel af" werd erbij gezegd. En dan werden ze eerst van de pitten ontdaan, want aardappels moeten je niet "aankijken". Even kort gekookt. En dan in ruim boter mooi bruin gebakken. Het was een groot gezin, toen redelijk normaal, zes kinderen en twee volwassenen. We kregen het niet zo vaak, want zo goedkoop was het niet en het was best een klus om zoveel aardappels goed te bakken en mijn moeder was er ene van dat alle aardappeltjes goudbruin moesten zijn en niet van die bleke dingen ertussen. En met ouderwetse botersla of doperwtjes en een uitgebakken speklappie. Mennnn wat was dat smullen!! Maar helaas, zulke nieuwe geschrapte krieltjes zijn er niet meer *snif* En soms tuin ik er in he? Dan koop ik zo'n zakje krieltjes, ga ze bakken en tja... het is wel lekker hoor. Maar het is het nét niet. (ik was dit begonnen bij "wist je dat" maar het werd nogal lang, dus maar een apart plekkie gegeven.) |
|
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen" |
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Je kunt het ook zelf doen hoor .
Krieltjes in het water en dan met een aardappelschilmesje de velletjes eraf schrappen . Steeds onderwater doen totdat alle velletjes eraf zijn . Vervolgens schoon ,in water met zout bewaren . Onze groenteboer had ook zo'n apparaat ,kennelijk werd het niet altijd goed nagespoeld en kreeg je er nog wat worteltjes bij bovendien waren ze ruw geworden . Je moest er ook extra voor betalen want het kostte stroom ( water was in Rotterdam gratis } Mijn opa woonde bij ons in en had een engelen geduld ( hij heeft ons ook lezen geleerd met het plankje van aap noot mies ) dus die vond het een klusje van niks . Spruitjes maakte hij ook altijd schoon met zo min mogelijk afval . Hij gebruikte er wel zijn eigen speciale zakmesje voor . Ik denk dat in die zakjes van nu ook een soort conserveringsmiddel zit anders zouden ze zonder water niet zolang houdbaar zijn .Ik denk dat ze daarom ook minder lekker zijn . |
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
wilt dat lukken dat wij er het vorige week nog over hadden. De kruidenier bij ons (is nu weg) had ook zo'n centrifuge staan en den blotte van in het dorp (al langer weg) ook. Mijn vader heeft aardappelen staan in zijn tuin en schraapt dus die varkenspatatjes ook zelf. Gisteren heeft hij nog een portie gebracht.
De zogezegde krielaardappelen die je in de supermarkt koopt, zijn allemaal uitgestoken uit een gewone grote aardappel. Daarom dat ze ook allemaal even groot zijn. En dat zijn dan de oude aardappelen en niet van die nieuwe juist uit de grond gehaalde. Van het weekend zijn mijn kleinkinderen, dus zijn achterkleinkinderen mee patatten gaan rapen. Als we in de tuin waren was het altijd opnoemen wat wat was en op het einde stond er voor hun een bos (loof was hoger dan hunzelf) en elke keer zei ik dat zijn patatten. Daarom aan mijn vader gevraagd of hij wou bellen wanneer hij patatten ging uitdoen, zodat ze daadwerkelijk konden zien dat het patatten waren en dat die dus in de grond steken en niet aan de takken groeien. Zal waarschijnlijk één van de laatste keren zijn dat ze kunnen zien waar patatten groeien. Hopelijk blijft er iets van hangen. |
|
|
|
Kamilla
Hobbyguru Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Post Options
Thanks(0)
|
Als mijn man de kookbeurt heeft op woensdag, komt hij steevast met krieltjes voor de dag omdat hij een hekel heeft om aardappels te schillen. Het zijn de biologische krieltjes van AH. Dat de krieltjes "gemaakt" worden uit een grote aardappel, wist ik niet. Omdat ik binnenkort zelf de aardappels uit mijn tuin ga rooien, kom ik altijd krieltjes tegen. Die smaken inderdaad veel sappiger dan de nepkrielen uit de winkel. Alleen moet ik ze met de hand schillen.
|
|
Lao-tse
Hobbyguru Lid sinds: 02 December 2015 Locatie: Haarlem Status: Offline Points: 4478 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb ook wel zelf krieltjes geschrapt, en die waren inderdaad gladder dan die uit de machine.
En ik heb dat, trouwens, vroeger voor mijn moeder ook wel gedaan, samen met broers en zus. Lekker in de tuin met een bak water tussen ons in en ieder een mesje. Ik wil dat nu ook best doen, tijd zat (al is geduld wat moeilijker verkrijgbaar) maar de narigheid is dat die kleine nieuwe krieltjes hier nergens te koop zijn. |
|
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Als ik voor veel mensen moest koken, waste ik de piepers en kookte ze in de schil. Mijn schoonmoeder begon er altijd over te piepen, want háár schoonmoeder kookte ze ook altijd in de schil en dan brandde de hele familie de handen bij het pellen op het bord. Flauwekul! Op het bord in tweeën snijden en een snufje zout er op doen. Je kunt ze gewoon uit de schil lepelen met je vork.
Maar inderdaad de smaak van krieltjes is niet meer dezelfde als in de goede oude tijd. De smaak van appels en peren ook niet. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heerlijke rubriek.
Nieuwe aardappels schrap ik altijd, gewoon voor de lekker.
Mutti, waarom in water met zout bewaren? Vroeger thuis werden de aardappels altijd de avond van te voren geschild, maar in zoutwater is nooit gebeurd. |
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
winter61beer
Hobbyguru Lid sinds: 16 December 2005 Locatie: Zutphen Status: Offline Points: 2113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hier schrap ik mee daarna worden ze goudbruin gebakken in een vloeibare boter
|
|
|
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
@ lidwina, nieuwe aardappels wil ik ook nog wel eens schrappen.
Heb nu lekkere Opperdoezer ronde, een heerlijke aardappel. @ Winterbeer, dat apparaat ken ik niet. Als ik nu ergens nieuwe krieltjes kon kopen zou ik zo'n ding aanschaffen. Ik bak en braad altijd in roomboter. Margarine en vooral de vloeibare, gebruik ik niet. |
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mijn man schilt de aardappels nog steeds de avond van te voren ,maar wij eten dan ook tussen de middag warm .
Waarom in zout water Lidwina ,ik heb geen idee , volgens mij zette ze dan zonder zout toe te voegen op . Boerenkool en bloemkool gingen ook in water met zout ,volgens mij was dat tegen/voor de rupsen . Die groente kwam dan ook zo van het land . |
|
Mutti
Post Options
Thanks(0)
|
Lao-tse .
Misschien op een boerenmarkt ?die is er wel in Haarlem . Je zou het ook bij een volkstuinder kunnen proberen ,die hebben meestal meer dan ze zelf op kunnen . |
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Ik ga het volgend jaar in de gaten houden.
De tijd voor krieltjes is nu al voorbij. |
|
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
@Lao-Tse, ik heb een moestuin dus ook piepers - de vroege zijn er net uit, de latere nog niet - naar mijn mening hoeven het ook niet per se
krieltjes te zijn. Als je echt verse aardappels hebt kun je ze met een harde nagelborstel schoonpoetsen, dan plakken snijden en
bakken. Dat kan eigenlijk alleen met echt verse aardappels, als ze ouder worden kun je ze beter eerst koken. Eigenlijk schil ik momenteel
helemaal niet, da's zonde met verse aardappels. Het probleem met de meeste aardappels uit de winkel is dat ze niet vers zijn of met anti-spruit
middel behandeld zijn. In die immense polder bij jou om de hoek zitten wel een aantal aardappelboeren, misschien tijd
voor weer eens een ander fietstochtje ???
Linkje derbij ? Deze
|
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Ik hoop manlief te kunnen motiveren om eens te kijken bij boeren in de buurt, tnx voor de link.
|
|
|
niania
Hobbyguru Lid sinds: 27 Oktober 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3633 |
Post Options
Thanks(0)
|
waar kun je zo een machine kopen? lijkt me het einde |
|
Kamilla
Hobbyguru Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bij Bol.com heb ik een machine gezien van het merk "Princess":
https://www.bol.com/nl/p/princess-aardappelschiller-sla-centrifuge-491940/9000000011421133/ |
|
niania
Hobbyguru Lid sinds: 27 Oktober 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3633 |
Post Options
Thanks(0)
|
wauwwwwwwwwwww
die bol.com verkoopt ook van alles hé alleen is deze net niet leverbaar maar bedankt voor de link ik zal een verder zoeken |
|
Mutti
Post Options
Thanks(0)
|
Er staan er op marktplaats .
|
|
Kamilla
Post Options
Thanks(0)
|
Dat deze niet meer leverbaar was, had ik niet gezien. Ook schijnen de recensies van dit merk niet echt goed te zijn. Maar er is dus blijkbaar wel vraag naar. Ik zal ook nog meehelpen zoeken.
|
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Zal ik samen met winterbeer commissie claimen bij degene die het verkoopt?
|
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |