Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Een vraag aan onze friezinnen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Een vraag aan onze friezinnen
    Posted: 14 Juni 2015 om 19:39
De Zaterdag voor Pinksteren zijn wij wezen varen in Friesland in de buurt van de Tjonger .(Langelille en omstreken

Daar zagen wij aan de oever in enkele gazons een soort eend waarvan het lijf als een zeil opbolde in de wind en zo een bewegende eend vormdeDe kop was hard en de poten staken in het gras .

Mijn man dacht dat dat misschien een oplossing zou zijn om de merels uit onze tuin te houden die het gazon vernielen omdat ze de emelten eruit pikken .

Heel internet afgezocht niets te vinden . Wie van jullie heeft ze ook wel eens gezien en weet waar ze te koop zijn .??

IK zou er erg blij mee zijn

Mutti
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 11:00
Als die emelten in je gazon blijven zitten . . . is dat toch ook niet goed voor je grasmat ?
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 11:43
Hoi Mutti, ik heb zo'n gans in de tuin staan.
Ik heb hem op Texel gekocht.
Maar het is zeker geen vogel verschrikker, bij ons komen de Merels en Kauwtjes etc. rustig voer pikken in de tuin.
december2011

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 13:06
Lw .

Nee het is juist heel slecht voor je grasmat door het gepik en gekrab komen de wortels los en je hele gazon gaat eraan . Er is alle mogelijke gif te koop maar dat willen we beslist niet En Eco spul helpt niet

Stramien :Pikken ze alleen voer , wormen en zaadjes want dat mogen ze van mij best of vernielen ze je hele grasmat door de wortels los te trekken   . Je kunt zo hele stukken verdord gras oppakken en daaronder wemelt het van de emelten :tafeltje dekje   We hebben al wel eens CD 's aan een bamboestok gehad maar dat is ook geen gezicht .

Mijn man heeft net weer een nieuw gazon gelegd en toen we die eenden/ganzen zagen staan kwam dat bij hem op .

Maar volgens jou zou dat ook geen oplossing zijn .
Ik vond het wel een grappig gezicht beter dan die CD's

Ik ga eens kijken waar je ze kunt kopen op Texel als ze niet te gek duur zijn is het het proberen waard en het staat best wel leuk

Mochten er nog anderen zijn die ze ergens anders te koop hebben zien staan dan graag
Anders wordt het volgende keer maar kunstgras

Alvast bedankt voor de moeite
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 13:47
http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuinaanleg_en_onderhoud/gazon/gazon-plagen_detail.asp?id=3565

Ik moet lw bijtreden. Het komt waarschijnlijk door die emelten dat je gazon er dorre plekken van krijgt.
In bovenstaande link staat een natuurlijk bestrijdingsmiddel ertegen, dat geen kwaad kan voor planten en andere dieren.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 14:42
Je hebt oorzaak en gevolg en natuurlijke de kringloop, merels moeten wat eten en emelten in larve vorm zijn top. De emelten vreten aan
de wortels van je planten - de merels trekken het gras niet stuk, het heeft simpelweg geen houvast meer.
Mijn zwager klaagt ook wel over losse plakken gras en emelten en ik heb hem onze kippen aangeboden LOL. Kippen zijn adequaat tegen
emelten, het zijn helaas ook allemaal kleine Morissons (hobby: gaten graven).
Ik zou de merels koesteren, die houden de emeltenplaag in jouw gazon nog enigszins in bedwang en de kale plekken stuk voor stuk bij geschikt weer
opnieuw inzaaien.
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 16:09
Hoi Mutti., ik heb er toen niet meer dan 5 euro voor betaald.
En ons grasveld wordt niet omgeploegd door de vogels, ze pikken wel
regelmatig wormen. Maar daar hebben we geen schade van.
Mijn man was eerst zelfs bang dat de vogels weg zouden blijven, en haalde de gans dan weg. Maar ze storen zich er echt niet aan.
december2011

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 16:12
Zou een nepkat werken? Ik zie die wel eens in Duitse catalogi, Home Comfort ofzo, met van die groene glimogen. Maar in onze tuin denken de katten, dat mussen en merels bij het meubilair horen, ze blijven gewoon pitten of suf kijken als er iets in het gras hipt. En de vogels trekken zich niets van zo'n vadsige dromer aan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 16:24
Mutti de oplossing is .een vrachtwagen vol Friese klei laten komen en daar gras in zaaien.dat pikken de vogels niet los.
oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2015 om 19:23
Bloem

Die friese klei lijkt me wel wat maar om daar een glad sportveld van te maken zal mijn man wel niet zien zitten als ik het grasveld zie in Langelille

Bep Die aaltjes hebben we al eens geprobeerd met geen enkel resultaat .
    Dat plastic en die aardappels lijken me het proberen waard .
    Misschien kunnen we van die kruidige planten een sterk aftreksel maken en
    Dat met een gieter over ons gazon gieten

Stramien :ik ga op zoek in texel naar die ganzen althans ik laat iemand er naar kijken .
Machtelt : We hebben al een nep uil met draaiende kop maar dat werkt ook niet al werden ze wel aanbevolen . Ik zal eens kijken of ik het in die catalogs kan vinden

Bedankt voor alle tips
        .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2015 om 08:37
en zo is t maar net Ieieieiewwww Thumbs Up
en Clap voor de vogels die emelt eten!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.234 seconden.
Lang Yarns