Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Fenna in de was kleur afgegeven. ps toch niet!

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Fenna in de was kleur afgegeven. ps toch niet!
    Posted: 22 December 2014 om 16:36
Tot mijn grote schrik blijken de met zwart/grijze Fenna gehaakte pannenlappen paars uit te lopen in de was. 
Ik had in dezelfde trommel een zwart/witte trui met witte pluisharen zitten. Daar zit nu een paars/roze vlek op en de witte stukken in het garen zijn roze geworden. Ik baal als een stekker want het was een (voor mij) erg dure trui die ik een paar weken geleden bij Diddi gekocht heb.

Gewassen met wolwasmiddel op het wolprogramma op 30 graden had ik dit totaal niet verwacht.
Sowiewo verwacht ik niet dat acryl garen afgeeft.

Heeft iemand anders dezelfde ervaring?

p.s. = aanvulling achteraf op dit bericht. Het blijkt niet de Fenna te zijn die afgegeven heeft!!
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2014 om 17:49
Balen, ik heb het eens gehad met een roze 't shirt. Het duurste wat erin zat, was gespikkeld, de rest van de was niet.
Het ene trekt schijnbaar ook meer aan, dan het andere.

Iets nieuws altijd apart wassen en een scheutje azijn, zou de kleuren vasthouden.

Mijn moeder heeft mijn trui kunnen redden, door hem in te smeren met groene zeep.
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2014 om 17:59
Ik heb diverse sjaals gebreid of gehaakt met fenna maar nog niet gewassen. Ik zal hier extra op letten! Wel erg balen  voor jou!!!
Back to Top
By MG View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer By MG Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2014 om 19:26
Das zeker balen. Ik doe eigenlijk altijd bij de gekleurde was een scheutje azijn, blijft t zo mooi van kleur.
http://madebymg.
blogspot.nl/

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bymg/
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2014 om 19:42
Originally posted by Cully Cully wrote:

Balen, ik heb het eens gehad met een roze 't shirt. Het duurste wat erin zat, was gespikkeld, de rest van de was niet.
Het ene trekt schijnbaar ook meer aan, dan het andere.

Iets nieuws altijd apart wassen en een scheutje azijn, zou de kleuren vasthouden.

Mijn moeder heeft mijn trui kunnen redden, door hem in te smeren met groene zeep.

Volgende keer zal ik iets nieuws inderdaad maar apart op de hand wassen met een scheutje azijn erbij. 
Bij kleding zie je het staan op het label wanneer je het eerst apart moet wassen en dan hou ik er altijd rekening mee. 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2014 om 19:47
Niet dat ik ze ooit gebruikt heb ,maar er zijn van die colour catchers te koop IK geloof een soort doekjes . Kijk eens of je je trui daarmee kunt wassen en redden

En ik ben ook van het apart wassen .Eerst in gewoon schoon water met azijn en daarna pas met wolwasmiddel
Back to Top
Geotje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geotje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2014 om 23:03
Ah, dat is flink balen. Heb mijn Fenna K3 trui al een paar keer gewassen en gelukkig heeft dit niet afgegeven.
Hopelijk heeft iemand nog een goede tip om je trui te redden.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2014 om 11:56
Ik gooi altijd colour catchers bij iets nieuws dat in de was gaat, ook op 30 graden. En een witte katoenen zakdoek, dat deed ik vroeger ook al als ik iets apart waste vanwege de nieuwheid. Er is wel een wasmiddel om een reeds bedorven kledingstuk te ontkleuren, maar bij mij werken die dingen nooit. Overigens heb ik al een hele voorraad roze, blauwe en lila zakdoeken,di eerst wit waren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2014 om 14:24
bedankt voor de waarschuwing.
Mijn schoonzus is al bijna klaar met haar omslagdoek met die kleur Fenna en ik ben net begonnen aan een omslagdoek met die kleur.

Ik heb haar de waarschuwing maar vast doorgestuurd en zal hem zelf ook onthouden.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2014 om 17:58
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik gooi altijd colour catchers bij iets nieuws dat in de was gaat, ook op 30 graden. En een witte katoenen zakdoek, dat deed ik vroeger ook al als ik iets apart waste vanwege de nieuwheid. Er is wel een wasmiddel om een reeds bedorven kledingstuk te ontkleuren, maar bij mij werken die dingen nooit. Overigens heb ik al een hele voorraad roze, blauwe en lila zakdoeken,di eerst wit waren.

Het nut van de witte katoenen zakdoek is me niet helemaal duidelijk, tenzij je er daarmee achter komt dat iets afgeeft?
Ik zal ook maar eens color catchers aanschaffen, tot nu toe geloofde ik eigenlijk niet dat zoiets werkt.

Hoe ik dat met azijn moet doen is me niet helemaal duidelijk. Gooi ik een scheutje erbij in het wasmiddelbakje? Hoeveel ongeveer? en gaat het wasgoed dan niet naar azijn ruiken?
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2014 om 19:55
Ik gooi inderdaad een scheutje in het wasmiddelbakje. Nee, daar ruik je helemaal niets van. Zou de kleuren vast houden.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2014 om 22:27
Uw trui misschien proberen te redden met wat ossegalzeep. Die hebben ze ook voor in de wasmachine.

Gewoonlijk maak ik dan een mengsel met van alles (ossegalzeep, vlekverwijderaar, dixan voorwas, dash en als het iets is dat terug wit zou moeten worden doe ik er nog van die blan voor witte gordijnen bij in) dat allemaal in een emmer of teil met warm water en bijna een hele dag laten staan met af en toe eens 'omroeren'. Dan uitspoelen en terug wassen. De kersenvlekken op een wit regenjasje zijn er allemaal mee uitgegaan MAAR dat is geen 'wol' natuurlijk.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2014 om 08:14
Bedankt weer allemaal voor het meedenken Hug
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2014 om 10:03
En de witte zakdoeken waren en zijn een indicatie dat iets afgeeft in de was. De roze, lila en blauwe zijn het bewijs dat de ontkleurder niet werkt. Ik gooi bij de kookwas wat azijn in het wasverzachterbakje, omdat de vaatdoekjes geen wasverzachter kunnen verdragen. De was ruikt fris, niet naar een marinade. En wordt ook heerlijk zacht.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2015 om 17:35
Dames mijn excuses. 
Ik kom er vandaag achter dat het niet de Fenna was waarvan de kleur uitliep. 
Het rose/paars was afkomstig van een bonte trui die ik bij Miss Etam gekocht heb. Embarrassed
Ik had simpelweg niet verwacht dat het van mijn andere "dure" trui afkomstig kon zijn en gaf gelijk de goedkope Fenna de schuld. 
Om er zeker van te zijn heb ik die bewuste trui nu gewassen met alleen nog donkere oude handdoeken erbij en een oud wit washandje. Dat witte washandje is nu rose.....
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2015 om 17:38
Oef! Bedankt om het te melden. Kan ik toch de fenna spullen wassen.
En lustig verder doen met de fenna projectjes.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2015 om 20:02
Oh, dank voor je melding. Ik zal het ook onmiddellijk doorgeven aan mijn schoonzus, die met dezelfde kleur bezig is.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns