Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Continentaal breien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Continentaal breien
    Posted: 19 Oktober 2014 om 23:03
Ik heb een weekje herfstvakantie en vond dat ik weer eens moest proberen het continentaal breien onder de knie te krijgen. Pfffff ... dat valt weer niet mee. Vorig jaar heb ik dat ook eens gedaan en op zich ging het wel aardig, alleen had ik toen de averechtse steek steeds gedraaid. Met die steek ben ik dus vandaag begonnen. Eerst weer verkeerd, maar nu gaat 't goed. Maar tjongejonge, wat gaat dat langzaam in het begin. Je moet overal over nadenken: draad links, die vinger daar, die daar, draad zo doorhalen enz. Lastig ook om de draad gelijkmatig door te voeren. Bij het 'gewone' breien gaat dat zo natuurlijk en nu knel ik óf een vinger af óf heb ik afwisselend heel losse en heel vaste steken. Maar ook dat gaat langzaamaan beter. Ik vraag me wel af of het ooit gewoon wordt voor me en of ik net zo automatisch ga breien als wanneer ik Engels brei. 't Zal wel, hoor, want ik ben niet de enige die het zichzelf later aanleert, maar 't gaat allemaal zo traaaaaaaag ... 

Zo even Jinek kijken en dan proberen een naald recht en een naald averecht af te wisselen. Daarna de gerstekorrel. Confused Wish me luck! Wink 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2014 om 23:04
Luck!!!!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2014 om 23:12
Als jij nu herfstvakantie hebt dan sta je in het onderwijs want alleen de onderwijsmensen hebben herfstvakantie. Ik heb er ook moeite mee met dat continentaal breien omdat ik ook geleerd heb met breien gekneld onder de arm omdat dat hand vrij moest kunnen bewegen. Eens je een paar toeren hebt gedaan gaat het idd beter maar dan leg je het werk weg en is het terug van voren af aan sukkelen. En als je een paar dagen niet gebreid heb is het op automatisch piloot en gaat de priem onder de oksel.

En ook de vingerspieren van mijn linkerhand zijn niet zo getraind en proberen toch elke keer een andere richting uit te gaan dan dat de bedoeling is, of de draad hangt te ver naar achter en in feite zou het allemaal poepsimpel moeten zijn want met haken hangt de draad ook op de wijsvinger.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2014 om 23:47
Hahaha, je doet je naam (speurneus) weer eer aan, Bep. Ik zit inderdaad in het onderwijs en ik ben dolblij met dat weekje vakantie.Wink 

Ik heb ook geleerd één naald onder je arm te klemmen, maar ik brei nu al een paar jaar bijna alleen met rondbreinaalden en daarmee kan dat gewoon niet. Dat probleem heb ik dus niet meer, maar wel die vingers van de linkerhand die ineens allemaal dingen moeten doen en dat niet altijd willen. Smile Nou ja, ze willen wel, maar ze zijn 't niet gewend, dus je hersens moeten doorlopend signaaltjes sturen naar de juiste vingers, terwijl die van de rechterhand bij wijze van spreken staan te trappelen. Smile Mijn grootste angst is ook dat ik 't na een week weer laat liggen. Dan moet ik weer aan het werk, heb minder tijd en ik moet toch echt nog een paar verjaarscadeautjes breien. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 00:05
gewone gevolgtrekking hoor. Je gaat in ieder geval sjaans met het weer hebben, veel regen en wind en kouder, dus veel tijd om te oefenen. En om de dringendste verjaardagskadootjes af te krijgen misschien op de gewone manier breien
Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:35
Ik heb het ook eens geprobeerd dat continentaal breien maar ben er direct weer mee gestopt. Op de een of andere manier "zat" ik heel vreemd met mijn breinaalden in de knoei en net als Lidy zegt, de ene keer een te vaste en de andere keer een te losse steek. Houd me toch maar bij het breien zoals ik het geleerd heb!
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:47
Ik gebruik het. als ik met 2 kleuren brei.
oant Sjen
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 10:18
Dat vind ik knap, Bloem, als je ze gewoon zo kunt afwisselen! Heb je geen voorkeur behalve als je met 2 kleuren breit? En heb je vroeger dan beide methodes aangeleerd of ook later jezelf continentaal breien aangeleerd?
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 10:30
ik moest het vroeger op school de Engelse manier leren. en wist toen niet dat het ook anders kon. en omdat ik een bloedhekel aan breien had.
heb ik me er ook nooit in verdiept.
tot Ik 3 jaar terug gestopt ben met werken. en de rondbreinld ontdekte.
nu brei ik wel met plezier. en wil ik er gewoon alles van weten.Ik heb hier op het forum de meeste technieken geleerd. en ook het continentaal breien met 2 kleuren ontdekt dat werkt prima .je hebt nooit de draden in elkaar gedraaid. zo zie je maar weer ,je bent nooit te oud om te leren   
oant Sjen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 11:12
Ik heb het opgegeven omdat de rechte steken heel los werden en met averecht zat ik zo te knoeien en dan vraag ik mezelf af
is het echt nodig, nee - ik brei zo ook heel aardig.
Back to Top
Geotje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geotje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 14:05
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die zo aan het knoeien us mrt continentaals breien. Ik ben met een dekentje begonnen die ik verplicht van mezelf continentaals moet breien. Maar wat je zegt, wat gaat dat langzaam!
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 19:22
Ik ben er veel mee bezig geweest vandaag en 't gaat steeds beter! Eerst wat proeflapjes, maar dat vind ik altijd zo'n waste of time! 

Bloem, ik denk dat we het vroeger allemaal op de Engelse manier geleerd hebben. Eerlijk gezegd, had ik  zelf ook nog nooit van een andere manier van breien gehoord tot een paar jaar geleden. Ik heb gelukkig geen last van RSI, maar ik was gewoon benieuwd hoe zo'n andere manier dan werkt. Vorig jaar heb ik 't opgegeven, nu probeer ik door te zetten. 

Eind van de middag ben ik begonnen aan een van de verjaarscadeautjes: een sjaal met nogal veel gerstekorrel in het patroon. Dat vind ik prachtig om te zien, maar ook vervelend om te breien met dat constant wisselen van voor naar achter. Dat was ook eigenlijk de reden dat ik weer aan continentaal breien dacht. Die 'kleine' gebaren trekken me wel aan en dus ben ik er maar gewoon aan begonnen en 't gaat eigenlijk heel goed. De eerste paar naalden vind ik altijd lastig en die heb ik dus nog gewoon/Engels gebreid. Gek genoeg vind ik het nog steeds lastig als de eerste steek averechts is, dus die doe ik ook nog op z'n Engels, de rest op z'n continentaals. Gaat steeds beter en 't is een goeie oefening. 
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 19:54
Ik was er ook dapper aan begonnen toen ik met een peesontsteking zat deze zomer, maar nu het beter gaat ben ik toch weer op de "oude" manier bezig... Wel over op rondbreinaalden na een tip van dit forum, dat is een makkelijkere overstap.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 22:28
Heb een paar jaar geleden via de hobbydoos het rondbreien onder de knie gekregen. Ben er heel blij mee. Het belangrijkste zit tussen je oren. Toen je leerde breien was het ook niet meteen perfect. Waarom zou het dat dan nu wel moeten zijn? Dat andere heb je geleerd vanaf nul, dus zal dit ook lukken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2014 om 00:10
Je hebt gelijk, Lida, 't zit voornamelijk tussen je oren. 't Gaat goed met m'n oefenproject; ik zit nu op bijna 30 cm. De kunst is het volhouden, denk ik. Nu heb ik vakantie en kan ik er veel mee bezig zijn, maar ik moet ook na de vakantie (als ik vaak toch redelijk moe thuiskom uit m'n werk) erbij nadenken en niet uit gemakzucht weer teruggaan naar de oude manier, want .... deze manier van breien bevalt me wel! 
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2014 om 10:00
Het bevalt mij prima, misschien ook omdat ik links handig ben.
En inderdaad met meer kleuren breien is het erg handig!
december2011

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns