Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breirol

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breirol
    Posted: 04 Januari 2014 om 11:00
Ik wou eerst alles afmaken waar ik aan begonnen ben, waaronder ook de streepjesdeken. Maar, die breirol maalt maar steeds door mijn hoofd. Zou iemand daar een CAL voor willen starten? Dan doe ik zowiezo mee :) :). Zelf durf ik het niet aan, om daar patronen geschikt voor te maken, daarvoor ben ik niet ervaren genoeg.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2014 om 11:16
De adventssjaals zijn gebaseerd op de patroontjes voor breirollen. Als je niet te veel rekenwerk wil hebben kan je ze misschien breien in heel fijn garen ?
Tot vorig jaar zou ik zeker meedoen met zo'n KAL maar ik vond het leuker om er een sjaal van te maken, vond ik nuttiger en heb je meer plezier aan.
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2014 om 12:25
Originally posted by Janne Marie Janne Marie wrote:

Ik wou eerst alles afmaken waar ik aan begonnen ben, waaronder ook de streepjesdeken. Maar, die breirol maalt maar steeds door mijn hoofd. Zou iemand daar een CAL voor willen starten? Dan doe ik zowiezo mee :) :). Zelf durf ik het niet aan, om daar patronen geschikt voor te maken, daarvoor ben ik niet ervaren genoeg.

Janne Marie, ik heb een breirol gemaakt van de patroontjes van 2013, steeds zo rond de 50 steken. Ik kan je per patroon /dag aangeven hoeveel steken je nodig hebt. Je breit bij een smallere versie gewoon minder herhalingen.
Stuur me maar een pm als je belangstelling hebt...
Als er meer mensen belangstelling hebben, kan ik het ook op het forum zetten!
Back to Top
hhoekstra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hhoekstra Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2014 om 18:27
Hoi, wat is een breirol? Is het een sjaal met verschillende stukjes? Wat doe je ermee? Of is het alleen om bezig te zijn? Dat zijn wat veel vragen maar ik kan op internet wel heel veel breirollen vinden. Heel mooi vaak maar wat doe je er mee? Van een trui weet ik dat je hem aantrekt. Een pop geef je aan een kind en je kan iets maken om neer te zetten maar waar laat je zo'n rol? Het lijkt me zo zonde om heel veel tijd en energie in iets te steken dat je oprolt en in de kast legt. Wat snap ik nu weer niet?
Hanny
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2014 om 19:09
Ik denk dat het net zo iets is als die schellenkoorden waar je in de jaren 60 en 70 mee gebombardeerd werd. Elke borduurster had er wel een paar hangen. Ik wist nooit waar ik die dingen laten moest, als ik ze cadeau kreeg.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2014 om 20:19
Originally posted by hhoekstra hhoekstra wrote:

Hoi, wat is een breirol? Is het een sjaal met verschillende stukjes? Wat doe je ermee? Of is het alleen om bezig te zijn? Dat zijn wat veel vragen maar ik kan op internet wel heel veel breirollen vinden. Heel mooi vaak maar wat doe je er mee? Van een trui weet ik dat je hem aantrekt. Een pop geef je aan een kind en je kan iets maken om neer te zetten maar waar laat je zo'n rol? Het lijkt me zo zonde om heel veel tijd en energie in iets te steken dat je oprolt en in de kast legt. Wat snap ik nu weer niet?

Hahaha, niet alles hoeft een doel te hebben...
Vroeger maakten meisjes een breirol om verschillende steken te oefenen en ook weer te bewaren. Er bestonden toen nog geen of weinig patronen, maar de steken werden generatie op generatie overgeleverd.

Nu heeft de breirol naast een decoratieve functie (ik heb er meerdere in een mandje liggen..), ook een soort van uitprobeer functie. Zelf vind ik het heel leuk om steekjes en motiefjes uit te proberen, maar ik heb geen in en ook geen geduld om er een groot werkstuk van te maken.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2014 om 12:40
Van losse proeflapjes kun je een deken maken met een beetje gepuzzel. Dan hebben ze toch weer nut. Van breirolen kan dat ook, dan heb je banen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2014 om 13:35
Elisabeth ik heb je een pb gestuurd, erg lief dat je dit voor me wilt doen.

hhoekstra, ik vind het gewoon leuk om verschillende steken te proberen en dan de rol in mijn rieten mand te leggen, met een boekje waar ik dan de patronen in wil zetten, met wat dekens en misschien nog meer breirollen, mocht het een verslaving van me worden.
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2014 om 13:37
O ja, mijn zusje had ook nog een idee wat je met een breirol zou kunnen doen, als je hem niet te smal maakt zou je er een tochtrol van kunnen maken, om op de vensterbank, tegen je raam te leggen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2014 om 20:14
Dit is de breirol die mijn grootmoeder gebreid heeft. Waarschijnlijk in de tijd dat ze op de kweekschool was. Dat moet voor 1900 geweest zijn, want ze slaagde in 1900 als onderwijzeres. Ik heb mij voorgenomen om hem na te breien, of dat lukt weet ik niet. Heb inmiddels wel ontdekt dat het 39 steken zijn en 25 verschillende patroontjes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
omajan View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer omajan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2014 om 20:29
Wat een mooi bezit Lida
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2014 om 20:31
Wat leuk om te zien!! Wat een prachtig bezit!
Back to Top
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2014 om 20:34
Echt hartstikke mooi! 
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2014 om 21:04
Wat mooi en wat leuk zeg, dat ie al zo oud is.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.891 seconden.
Lang Yarns