Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

PROEFLAPJE

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: PROEFLAPJE
    Posted: 02 Augustus 2011 om 12:52
Een proeflapje is niet alleen handig om te controleren of je aantallen steken en naalden kloppen. Je kunt er ook eentje maken om technieken te oefenen. Die kun je gewoon op een extra pen laten staan en pakken als je ergens niet uitkomt.

Er is nu een vraag over meerderen. Daar zou dat proeflapje handig bij zijn. Ik bedoel dit niet om vragen tegen te gaan, maar soms is het heel moeilijk om iets uit te leggen en als je dan met die vage uitleg je proeflapje pakt en dingen gaat uitproberen, kom je erachter wat voor jou de makkelijkste manier is of hoe een bepaalde steek gemaakt moet worden.

Aan het begin en eind van een naald kun je één steek meerderen door een keer gewoon en een keer verdraaid in te steken. Je kunt ook de lus naast de eerste en laatste steek op de linker pen nemen en die als steek breien.
Bij drie steken uit één steek kun je een steek breien zonder af te halen, de draad om de naald slaan en weer een steek breien. De lus telt in de volgende naald als gewone steek.

Een steek minderen kun je doen door 2 steken samen te breien, of een steek af te halen een steek te breien en de afgehaalde over de gebreide te halen. Je kunt ook tweemaal een steek insteken of je recht gaat breien, die op de rechternaald nemen en dan de twee steken terug te zetten en recht samen te breien. Averecht kan dit ook.
Op je proeflapje kun je zien wat je het mooiste vindt.

Ik heb lang geleden alle patentsteken opgezocht uit mijn, toen nog karige breiboekenverzameling, en die allemaal uitgeschreven en daar een proeflap van gemaakt. Daar werk ik nog steeds mee.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
katootje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer katootje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 11:15
Ik had ook een proeflapje, maar als je er niks van snapt, helpt zo'n proeflapje ook niet. Het kwartje viel pas toen er iemand met gedraaid breien kwam.
GROETEKUSSSSSSS kATOO
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 11:23
Dat was ik. En ik was eigenlijk bang dat ik je in de war zou brengen. Dat je als nieuweling net had leren breien en daar kwam ineens dat verdraaid breien op je af. Fijn dat dat de oplossing was en vraag gewoon verder. Voor ons is dat vaak ook leerzaam.

wat rozengeur.
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2011 om 15:17

als ik een steek moet meerderen, dan pak ik van de linker naald de lus onder de steek die op de naald zit. Zo hoef ik niet gedraaid te breien en ik heb ook geen gaten.

groetjes simone

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2011 om 10:05
Weer wat geleerd. Bedankt voor de tip.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.437 seconden.
Lang Yarns