Bijna onzichtbaar twee draden aan elkaar maken |
Reageer | Pagina <12 |
Autheur | |
Creananske
Duizendpoot Lid sinds: 09 Juli 2014 Status: Offline Points: 287 |
Post Options
Thanks(0)
|
Russian-join...
Ook wel heel interessant en inderdaad deze kan toch niet snel meer los komen... Vroeger werkte ik als bobijnster... Toen moest ik bij draadbreuk soms hing van klant,draad enzv af... De draad splicen... Dit was de draad in een machientje leggen en dan met hoge druk werd die zodanig in elkaar geblazen dat die niet meer open ging... De Russian-join doet me hier sterk aan denken en heeft een beetje hetzelfde uitzicht of effect ( lijkt me) Leuke tips allemaal... Bedankt |
|
Groetjes Creananske
|
|
breienmaar
Hobbyguru Lid sinds: 07 Juli 2012 Locatie: noordwijk Status: Offline Points: 5582 |
Post Options
Thanks(0)
|
creanske, wat is in hemelsnaam een bobijnster?
|
|
Creananske
Duizendpoot Lid sinds: 09 Juli 2014 Status: Offline Points: 287 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hallokes,
Wat is een bobijnster... Tja ...een hele uitleg... Bij ons kwam de wol echt als een schapevachtje binnen... Dat ging dan naar de kaardemolens en daarna naar de spinnerij... Dan kwam dit naar de bobijnsters. Wij kregen dan konen (of spoelen) ...groot of klein ... ging van het soort garen af... En daar maakten wij bobijnen van... 2 draads of 3 draads...enzv... Bobijnen zijn gewoon supergrote industriele plotten garens... Ik zie het zo voor me maar kan begrijpen voor mensen die dit nog nooit gezien hebben dat dit best wel moeilijk is. Dan ging dit naar een soort molens die de bobijnen moesten twijnen... Weer zoiets moeilijks . Twijnen wil zeggen de ( bv ) driedraad draaien ( twijnen) tot terug een 1 draad... Heb je met breiwol ook,he... Die is ook mooi getwijnd... Maar als je goed kijkt zoals bv sokkenwol heb je meerdere draadjes... Die getwijnde bobijnen moesten toen nog naar de haspelmolens... Want die garens waren nog niet gewassen... Daar werden dan grote strengen van gedraaid. Die dan allemaal met de hand afgebonden moesten worden( best leuk en heb ik ook enkele jaren gedaan tot ik bobijnster werd...) Daarna gingen die strengen naar de wasserij waar ze in grote machines gingen... Nadien en eenmaal droog moesten die dan weer op andere molens om terug bobijnen te worden... Ja, dit is wat ik deed bij Louis De Poortere... Een firma uit de duizend die spijtig genoeg z'n activiteiten stopzette in onze streek ... Daarna ben ik mee verhuisd naar een firma die een fusie bedrijf... Het werd echter nooit meer hetzelfde... |
|
Groetjes Creananske
|
|
Reageer | Pagina <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |