Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Ik zou willen...

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Ik zou willen...
    Posted: 02 Januari 2025 om 08:57
dat nieuwe breisters minstens één echt papieren boek aanschaffen, waarin alle hobbymaterialen en een aantal technieken worden getoond, besproken en uitgelegd voordat zij beginnen aan een online patroon. Dan blijven er nog genoeg vragen over om hier te stellen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2025 om 13:02
Alhoewel ik helemaal vóór boeken ben,  ik heb er zelf ook een hoop, heb ik toch het meeste geleerd via internet, youtube en forums zoals deze.  Met vallen  en opstaan. 
Elk merk heeft weer zijn eigen manier van patronen beschrijving. Dat valt niet samen te vatten in één boek. En met name Phildar maakt het de mensen wel erg moeilijk vind ik. 
Gelukkig hebben we hier enkele bikkels zoals jij op het forum om de mensen op weg te helpen 
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2025 om 08:07
Het helpt als je hulp hebt. Ik begon voor de tweede keer te breien met een vriendin en Hemaboeken. Ik heb ook veel geleerd van Teleac-cursussen van Henriëtte Beukers, die vorig jaar is gestorven. Zij was de maakster van een paar Fabeltjeskrant-poppen en zij heeft boeken geschreven over handwerken. Inmiddels heb ik een uitgebreide bibliotheek op het gebied van breien en haken, ik maak geen kleren meer en macrame en nieuwe technieken liet ik vaak passeren. Je krijgt al doende veel ervaring. IK vind het nu wel opvallend, dat patronen, vooral die online, er van uitgaan, dat alleen ervaren breisters ze gaan maken, terwijl er al jaren geen handwerklessen meer worden gegeven op scholen.

Ik pleit ook niet voor het kopen van veel boeken, maar gewoon eens in de bibliotheek snuffelen kan geen kwaad. Voor ons hoeven de eerste hoofdstukken van zo'n boek niet elke keer te verschijnen, maar voor een onervaren breister is die informatie best handig. Over hulpmiddelen als stekentellers en toerentellers bijvoorbeeld.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: Gisteren om 11:35
Dat valt mij ook op van patronen, niet alleen die online maar ook de boeken van garen fabrikanten lijken nooit echt  voor beginners geschreven. 
Ik denk dat een groot probleem zit in: "Ik wil het en ik wil het nu". Doordat het op de filmpjes etc op internet lijkt alsof alles hartstikke makkelijk is, staan we er niet meer bij stil dat ook zij bij het begin zijn begonnen en moesten oefenen. 
Ik heb heel veel meer opgezet, uitgeprobeerd en weer uitgehaald dan afgemaakt, maar daar heb ik wel het meeste van geleerd. 
Eerlijk gezegd beleef ik meer plezier aan het maakproces dan aan het uiteindelijke resultaat. Maar dat komt ook doordat ik daar na een werkzaam leven nu eindelijk voldoende tijd voor heb.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns