Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Help! Ik snap patroon niet!

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Vlindertje101 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vlindertje101 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Help! Ik snap patroon niet!
    Posted: 14 Februari 2025 om 12:26
Beste breisters,

Dit is mijn eerste post hier, meestal kom ik wel uit patronen, maar dit keer echt niet. 

Ik heb via mijn oma oude breipatronen gekregen van the Hamlyn Publishing Group. Patronen uit 1980 denk ik zo. Het gaat om een trui met v hals. 

Ik ben bezig met het breien van een trui. Ik ben nu zover dat ik met minderingen een hals heb gebreid, van een v hals. Hieraan moet een halsbies komen. Ik heb ongeveer 48 toeren gebreid voor de halskant links en voor de halskant recht hetzelfde aantal toeren.  Nu staat er in het patroon dat ik langs de linkervoorhals 79 steken moet opnemen. Kan dit kloppen? Dat zou 2 steken per toer zijn? 
Of kan ik beter van het patroon afwijken en berekenen hoeveel steken ik opneem om deze halsbies aan te breien.

De hals bies moet ik als volgt breien:  10 nld in tricotsteek breien, in elke nld in de punt een steek minderen. Daarna 10 nld in tricotsteek breien en in de punt 1 meerderen. 

Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen.

Alvast bedankt. 

Groeten,
Vlindertje101
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2025 om 16:32
en hoeveel steken hebt ge voor de achterkant nek moeten overhouden?
misschien is daar al de helft nek bijgeteld, bij die 79 steken.

'k vind het wel vreemd dat ge die halsbies in tricotsteek moet breien meestal is dat in boordsteek. Het wordt in ieder geval een dubbele boord die ge moet dubbelplooien en vastnaaien.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vlindertje101 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2025 om 19:52
Ik heb bij de achterkant 43 steken moeten overhouden. Die heb ik meteen daarna 20 toeren in tricotsteek moeten verder breien. Die is dus al helemaal klaar. Het wordt inderdaad een dubbele boord en ik moet hem daarna inderdaad vastnaaien.
Als ik die 43 deel door 2 en optel bij de 48 toeren dan kom ik ook niet aan 79 steken.

Ik heb er ook al aan gedacht dat het misschien meteen ook voor de andere kant van de hals is, dan kom ik wel op ongeveer 79 steken. Maar in het patroon staat dat ik na de linkervoorhals aan de rechtervoorhals eenzelfde bies moet breien. 

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2025 om 21:21
de enigste 2 redenen die ik nog kan bedenken (vooral omdat het in tricotsteek is gebreid) is dat ge die boord op de trui zelf moet plooien, dus niet in het 'gat'gedeelte maar echt op de trui zelf (helemaal naar buiten dus), naar de schouders toe en dat die punt dan naar beneden wijst; of dat het een soort watervalhals is.

In alle andere gevallen zou ik het dus aanpassen.

misschien is het een typefout en moet het 49 zijn ipv 79 (die cijfers liggen boven elkaar)
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Vlindertje101 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2025 om 21:32
Bedankt voor het meedenken. 

Ik ga gewoon eens proberen om het voor elkaar te krijgen door het aan te passen of op een andere manier. Ik puzzel gewoon nog even verder.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en snelle antwoorden!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.688 seconden.
Lang Yarns