sokken |
Reageer ![]() |
Pagina <12 |
Autheur | |
nldutchy ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 29 Juni 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3778 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
oja, die sokken, dat noem je toch geen sokken meer maar kunststukken...deed me onmiddellijk aan m'n moeder denken die altijd de noorse sokken voor m'n broer breide..tot in z'n kist droeg hij ze....lekker warm...sja.. ze had dat als 80 jarige ''natuurlijk" liever niet gezien bij 1 van haar kinderen ...vreemde move in dit topic maar 't schoot me opeens te binnen..her-inneringen...
![]() |
|
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com Marlene aka nldutchy |
|
![]() |
|
nldutchy ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 29 Juni 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3778 |
oja, die sokken, dat noem je toch geen sokken meer maar kunststukken...deed me onmiddellijk aan m'n moeder denken die altijd de noorse sokken voor m'n broer breide..tot in z'n kist droeg hij ze....lekker warm...sja.. ze had dat als 80 jarige ''natuurlijk" liever niet gezien bij 1 van haar kinderen ...vreemde move in dit topic maar 't schoot me opeens te binnen..her-inneringen...
![]() |
|
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com Marlene aka nldutchy |
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14103 |
Haha, wat sokken te weeg kunnen brengen. Mijn moeder en mijn schoonmoeder breiden sokken.
Zelf heb ik tijdens mijn opleiding tot onderwijzeres tig hieltjes en teentjes moeten breien. Je kreeg een aantal steken gezegd en daar moest ja dan mee aan de gang. Er waren vaste steekverdelingen voor hiel en teen. In die tijd 1 paar sokjes gebreid. 2 Jaar geleden voor mijn jongste zoon een paar klassieke sokken gebreid en nu dus deze. Ik vond het heel erg leuk om te doen. Bedankt allemaal voor de lovende woorden. Ik word er verlegen van.( Had ik toch bijna word met dt geschreven. Foei!!!)
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
breienmaar ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 07 Juli 2012 Locatie: noordwijk Status: Offline Points: 5582 |
jeeeeee wat een mooie!
een ingebreid werkje, lijkt me een ingewikkeld werkje! |
|
![]() |
|
Janne Marie ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 15 December 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3141 |
Mooi.
|
|
![]() |
|
Oepske ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 31 Maart 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1291 |
Ik kon het niet laten en ben ook aan die sokken begonnen.
Het ziet ernaar uit dat ik mag uittrekken en opnieuw beginnen want er is al een foutje ingeslopen. Maar Lidwina kan je me zeggen welke maat jij gemaakt hebt? Zou een medium ongeveer overeenstemmen met maatje 39? |
|
Grx
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14103 |
Ik heb de kleinste maat genomen. Iris heeft maat 38 in haar schoenen. De breedte was goed, zeker niet te strak. De lengte van de voet en natuurlijk ook het been kun je aanpassen. Het ligt er natuurlijk aan hoe strak je breit. Ik had bij mijzelf het gevoel dat ik door de verdraaide steken de afstand tussen de steken onderling iets ruimer werd, maar dat kan ook verbeelding zijn. Ik heb opgezet met de Italiaanse opzet. Ik weet niet of ik dat nog eens zou doen. Het zit mooi, ziet er mooi uit, maar ben bang dat het niet zo sterk is. Als je veel aan de sokken gaat trekken zou er zomaar een draad kunnen knappen denk ik. Maar ik heb geen ervaring met gebreide sokken. Deze sokken zijn diverse keren op Ravelry gebreid, ik heb bijna bij niemand de Italiaanse opzet gezien. Meestal gewone opzet.
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Als het echt sokkengaren is zal er niet snel een draad knappen. Zelf schuur ik de sokken altijd door op hiel of teen. Daar waar het
meeste frictie is, niet door het aantrekken.
Zijn het geen echte kabels ? Door kabels wordt alles juist nauwer, maar er zit een hele mooie ruime hiel in die sokken, ik dacht dat dat
speciaal daarvoor was.
|
|
![]() |
|
Bij de Italiaanse opzet worden in de eerste 3 à 4 naalden de steken om en om gebreid. Niet met een omslag die je bij de volgende naald met de steek samen breit, maar echt on de steek. Dus eigenlijk brei je maar de helft van het aantal steken. Daardoor is de rand minder rekbaar dan de rest van het breiwerk. Ik zou mij kunnen voorstellen dat bij wat snel of ruw aantrekken er een draad zou kunnen knappen.
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
Oepske ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 31 Maart 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1291 |
Respect voor je breikunst hoor Lidwina. Ik besteedde er ongelooflijk veel tijd aan om 1 naald te breien. Die gedraaide rechtse steken maken mijn werk veel te strak, waardoor het een gepruts wordt om de steken te wisselen. Heb het over een andere boeg gegooid en ben aan de spiegelsokken begonnen...
|
|
Grx
|
|
![]() |
|
Daar was ik inderdaad verbaasd over. De gedraaide steken zitten niet echt strak. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik continentaal brei. De draad komt dan immers van de andere kant. Brei momenteel een werk van iemand anders af. Daar is mij opgevallen dat ik de breipen een half nummer dunner moest nemen. Ook al ziet het werk er hetzelfde uit, toch is het een fractie breder. De steken zitten minder strak tegen elkaar aan.
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |