Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenSokkenbrei-vraag

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Sokkenbrei-vraag
    Posted: 06 Januari 2010 om 10:29
Goedemorgen dames,

Gisteren heb ik mijn sokkenwolletjes( Fabel) binnen gehad! Joepie!!!

Ik ben natuurlijk gelijk begonnen. Het opzetten en verdelen over 4 naalden was geen probleem.
Om het rondje te sluiten moest ik volgens het boekje ( Sokken brei je zo) 2 steken van de 1e naald op de 4e naald zetten.
Ook geen probleem.

Daarna heb ik 2 toeren/rondjes gebreid ( 1r/ 1 av)
En moest ik die 2 steken weer terugzetten op de naald waar ze vandaan kwamen.

Nu ik dat gedaan heb,blijft er zo'n "gat" open. Hoe krijg ik dit weg? gewoon wat strakker breien?
En ook kloppen opeens de steken niet meer. Ik krijg recht niet meer boven recht en averecht niet meer goed boven averechts.
Het is net of er iets versprongen is....hoop dat jullie het nog snappen?

Wie heeft een goede uitleg voor me, of eventueel een link naar een filmpje op Youtube?

groetjes, Monique
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 11:02

Wat ik eruit begrijp heb je de 2 steken gewoon gebreid zoals ze moesten en daarna terug op de naald gezet waar ze vandaan kwamen, met als doel een gat te voorkomen. 

Er zijn een paar mogelijkheden wat mis is gegaan:- Misschien ben je per ongeluk de verkeerde kant op gaan breien? - Je kunt die laatste 2 steken (je eigenlijke 2 beginsteken) niet terug op de andere naald zetten maar overzetten op je lege naald (je 4e breinaald) en dan gewoon weer verder breien, dan komen de beginsteken vanzelf weer op de juiste naald.

Ik zet altijd gewoon mijn steken op 3 naalden op, leg de naalden met de steken in een driehoek en begin gewoon te breien bij de steken waar de opzetdraad nog uithangt. Geen gat, geen steken heen en weer zetten en geen problemen. Krijg je wel een gat omdat je de eerste steken toch te los breidt, kun je ook de eerste steek of 2 steken de opzetdraad nog meebreien (= 1 a 2 steken met dubbele draad breien)

Veel succes! Filmpje weet ik zo 1,2,3 niet omdat ik het van mijn moeder geleerd heb.

groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Mo47 View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 11:06
dank je wel,Judy!

Ik heb nog nooit sokken gebreid, dus heb de handleiding in het boekje aangehouden en daar zet je de steken op 4 naalden.
Ik heb wel gewoon de goede kant opgebreid, dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik ga het gewoon opnieuw proberen....het moet en zal toch eens gaan lukken?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 12:05

ik zet ze ook gewoon op 4 nld op,en geen gat.ik denk ook dat het een kwestie van wennen is.

groetjes puck

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 14:18
Als ik rondbrei, brei ik geregeld twee steken van de volgende naald erbij, 4x, en dan op een gegeven moment zit de allereerste steek weer goed vooraan op de 1ste naald. Die 1ste steek herken je toch wel omdat de opzetdraad eronder hangt. Zo komen er geen gaatjes in. Dat gaatje aan het begin kun je ook later wegmazen met het draadeindje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.345 seconden.
Lang Yarns