Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenwelke naalden

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: welke naalden
    Posted: 08 Augustus 2009 om 22:30

Ik heb vorige winter mijn eerste sokken gebreid op een rondbreinaald. Bij de tenen was dat lastig omdat er zo weinig steken waren.
Nu ik weer wat meer gebreid heb wil ik het eens op 4 of 5 naalden gaan proberen maar dat heb ik echt nog nooit gedaan. Vandaar mijn vragen:

1. Kan ik het beste beginnen met gewone naalden of bamboenaalden? Ik heb nooit bamboe gebruikt, wat zijn de voordelen daarvan.

2. Wat is het makkelijkst/ best. 4 of 5 naalden en waarom?

Kunnen jullie me advies geven?

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2009 om 00:12
1. Dat maakt niet uit. Zelf werk ik iets liever met hout, omdat dat wat stroever is en de steken er minder makkelijk afglijden / de naalden er makkelijker uitglijden. Als je heel strak breit, is staal fijner.

2. Het voordeel van 5 naalden is dat je steken over 4 naalden evenredig verdeeld zijn. Maar voor de hiel moeten ze toch op 3 naalden komen, en door het gemak brei ik zelf liever met 4. Minder wisselingen van naald. Het beendeel brei ik dan 1/3 vd steken op elke naald, de hiel  de hielsteken op 1 naald en de voetsteken op 2.

En als je het op een rondbreinaald kunt, kun je het op 4 naalden zéker.
Je kunt trouwens ook de hele sok op de rondbreinaald doen, en dan de laatste rondes van de teen overnemen op 4 naaldjes (of coctailprikkers als je met naalden 2 - 2.5 werkt).

Overigens breien kousen lekkerder op korte naalden van 15 cm heb ik gemerkt. Vooral ook de tenen. Alleen die zijn in de winkel niet te krijgen, daar moet je echt voor op Internet zijn. Storm op Zolder heeft fijne, zowel in staal als in hout.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2009 om 09:44

Vroeger was de basisregel : je breit op 4 nld (in Duitsland 5 nld) rond en je schakelt pas over naar een rondbreinaald als je teveel steken krijgt om op je 4 nlden te plaatsen. Sokken werden dus steeds op 4 nlden gebreid.        &nbs p;        Voor het mooiste resultaat brei je steeds op het einde van je naald de 2 eerste steken van je volgende naald (je neemt een los draadje in een andere kleur mee om het begin van de nld te merken) en dan pas neem je terug je 4de nld. Dit is om gaatjes of lossere steken te vermijden. Zeker als je los breit en je past deze techniek niet toe zie je achteraf altijd waar je gewisseld hebt van naald. Deze methode moet je natuurlijk niet gebruiken bij kunstbreien, vermits je dan toch met omslagen werkt. 

Zo bestaan er een heleboel regels en technieken voor de mooiste resultaten te bekomen. Ik ken deze allemaal al van toen ik klein was, via mijn moeder en via boeken van ontwerpers, zoals de wereldberoemde Herbert Niebling : 'De man die zijn volk leerde breien'. Google maar es, onvoorstelbaar dat zulke patronen door een man ontworpen zijn. Ik heb er een aantal van hem die ik zorgvuldig koester en stilletjes hoop om ooit te tijd te hebben om ze te maken. Maar ik vrees dat het bij die enkele die ik al heb zal blijven....

Nadine

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2009 om 09:59
Bedankt voor jullie reactie!!
Ik ga eens kijken voor naalden van 15 cm, het heeft geen haast want ik ben nog met een vestje bezig, maar dan kan ik ze alvast met wol meebestellen!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2009 om 12:20
De laatste teensteken kun je ook op goed gladgemaakte cocktailprikkers doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2009 om 15:58

Ik vind 5 naalden het prettigste om mee mee te breien. 2 voor hiel en achterbeen en 2 voor de voorvoet en dan eentje om mee te breien. Als ik de hiel brei dan blijf ik met 5 naalden breien (2 voor de voorvoet en met de overige de hiel). Ik was altijd erg op bamboe maar heb laatst metalen naalden  gekocht en deze breien ook erg lekker. Echt stalen naalden zijn vaak erg zwaar en dan valt de naald makakelijk uit je steken.

odette
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns