Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpaar vraagjes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: paar vraagjes
    Posted: 28 December 2007 om 12:17
Het haakvirus heeft me te pakken. Ik vind het heel leuk om te doen en ben al met diverse dingen bezig geweest zoals slofjes, mutsjes, sjalen etc. Alleen bij het haken van een sjaal blijf ik het probleem houden dat de sjaal steeds smaller wordt. En eigenlijk vind ik dat helemaal niet mooi. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

En dan nog een vraagje over stokjes haken. Ik dacht eerst dat ik het al goed deed, maar volgens mij dus niet. Als je begint met een stokje, dan moet je in de 4e lus vanaf de haaknaald insteken, houdt dat in dat je elke keer in de 4e lus moet insteken, dus een aantal steken moet overslaan of is het alleen de eerste keer en ga je daarna gewoon in elke lus/steek verder?

Hopelijk ben ik duidelijk met mijn vragen. :)

Alvast bedankt,

Micha
Groetjes Micha
Back to Top
panda View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 12:32
Als bij het haken van de sjaal die steeds smaller wordt, vermoed ik dat de oorzaak bij die lussen ligt
In de eerste toer moet je de 4e lus nemen, dat klopt maar bij de volgende toer mag je dat niet meer doen. Ik vermoed dat je dan 3 lossen moet haken als stokje en dan moet je gewoon het tweede stokje nemen ( lossen tellen als eerste stokje). Dus niet de 4e lus telkens want daarom denk ik dat je sjaal altijd smaller wordt.

Groetjes Paula
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 13:28
Om heel eerlijk te zijn, deed ik het helemaal niet de 4e lus nemen. :) Daar kwam ik dus vandaag achter dat dat moest. Verkeerd gelezen en daarna verkeerd doorgegaan. Ik had al het gevoel dat het niet helemaal goed ging, dus het boek er maar weer bijgepakt. Maar toen vroeg ik me dus af of dat elke keer moest of alleen de 1e steek. Maar ik begrijp nu dat het alleen de 1e toer moet en daarna niet meer.
Straks maar weer even lekker oefenen. Ik heb inmiddels een patroon voor een leuke sjaal gevonden, die ga ik zo gauw mijn wol binnen is, maken. Dus eerst de stokjes goed oefenen en dan dubbele stokjes oefenen, want ik meen me te herinneren dat ik die voor de sjaal moet gebruiken.

In elk geval heel erg bedankt. Hopelijk blijft mijn sjaal straks wel gelijk van breedte.  Misschien moet ik toch wat meer gaan tellen, zodat ik beter zicht heb of ik nog hetzelfde aantal steken heb. Alleen als ik lekker bezig ben, vergeet ik dat dus steeds. Vooral als de kinderen om me heen aan het spelen zijn.

Groetjes Micha
Groetjes Micha
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 13:29

je moet bij in de 4e losse insteken denken dat de eerste 3 lossen het eerste stokje zijn en dan gewoon lus voor lus verder gaan. Ik denk dat dit ook het probleem is voor de volgende toeren en dus het steeds smaller worden van de sjaal.

Het eerste stokje in een volgende toer zijn dus 3 lossen en dan steek je in in de lus van het volgende onderliggende stokje en zo verder. Als laatste stokje van de toer neem je dan een lus van het bovenste lusje van de 3 lossen op en haakt daar een stokje op. Dan zal je sjaal niet meer smaller worden.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Heel veel succes ermee.

Dorine

Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 13:35
Dank je Dorine,

Het is me in elk geval nu wel duidelijk wat ik moet doen om stokjes te haken. Ik deed het dus in elk geval niet goed.
Alleen denk ik niet dat het smaller worden van de sjaal daar mee te maken heeft. Ik zit me nu te bedenken dat ik de vorige oefensjalen met vasten heb gemaakt en die werden dus ook steeds smaller. Ik dacht dat op te lossen door eerst de lengte te haken, maar dan heb ik dus twee uiteinden die niet recht lopen. Dus ook daar doe ik iets fout. Wel concequent maar ik heb geen idee wat. Het lijkt wel of ik steken verlies, maar ik zie geen gaten ofzo.

Groetjes Micha
Groetjes Micha
Back to Top
panda View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 13:37
Hallo,
Beste remedie is steeds bij elke toer je steken tellen, maar zoals je zegt is dat niet altijd gemakkelijk als je kinderen hebt rondlopen
Groetjes Paula
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 13:41
Dat vreesde ik al Paula. Maar hopelijk als ik een beetje door heb waar ik de fout in ga, hoef ik dat niet altijd te doen. In elk geval kan ik op die manier wel snel zien wat ik fout doe.

Op zich een goede oefening hoor. Het haken op zich is al een hele goede oefening voor mijn fijne motoriek en concentratievermogen. Ik ben aan het revalideren en dit soort dingen helpen daar ook goed bij. Plus dat ik het gewoon heel leuk vind om te doen natuurlijk.
Het tellen zal het even wat moeilijker maken, want dat vergt toch wat meer concentratie, maar als ik daardoor rechte sjalen krijg......

Groetjes micha
Groetjes Micha
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 13:42

Micha,

Als je inderdaad de eerste steek van de vorige toer, de 1, 2, of 3 lossen, vergeet mee te haken dan wordt je werk smaller en zul je evenveel steken verliezen als je de bovenste lossen niet mee gehaakt heb in de volgende toer. Ik had dat probleem in het begin van mijn haakcarriere (ahum) ook en nu nog wel eens als ik niet oplet. Maar je weet het een en ander natuurlijk pas echt zeker als je de steken toer voor toer gaat tellen.

Groetjes,

Dorine

Back to Top
panda View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 14:05
Zal wel lukken op den duur, je mag gerust zijn 
Groetjes Paula
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 14:30
Ik heb even een klein lapje uitgeprobeerd op deze manier en geteld. Ik denk dus dat ik de beginlus steeds vergat mee te haken. Dus dan zou het logisch zijn dat het steeds smaller werd.

Allemaal heel erg bedankt!

Groetjes Micha
Groetjes Micha
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 17:57

Ik had dat ook altijd met haken, ik kwam nooit uit met de steken en alles werd of smaller of breder. Ik dacht gewoon dat ik niet kon haken.

Maar ik heb toen een boek erbij gepakt en vanaf het begin begonnen. Vaak staat er bij leren haken wel hoe en waar je precies  moet insteken. En inderdaad steeds je steken telen is geen overbodige luxe bij haken, je ben zo een steek kwijt.

odette
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 20:12

Nou heel veel haakplezier dan vanaf nu.

Ik hoop dat je sjaal er mooi uit komt te zien. Wie weet zie ik hem nog wel op mijn creaties...

Groetjes,

Dorine

Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 20:51
Inmiddels ben ik al lekker op weg met een sjaal. Niet volgens patroon, maar een aantal steken afwisselend. Ik merk nu dat de vasten, stokjes prima gaan. Alleen het stuk waar ik stokjes afwissel met gaten, gaat het nog niet super. Daar wordt het ook smaller. Dat heb ik weer goed gesmokkeld met de vasten door een paar steken bij te haken, maar echt recht is het niet. Voorlopig ga ik maar door, hopelijk valt het niet zo op als de sjaal af is. Waar ik me overigens nu meer zorgen over maak is dat ik genoeg van de wol heb.  Ik had van mijn moeder een soort lintwol gekregen. Heel mooi, maar het zijn twee vrij kleine bollen. En het eind van de eerste bol is bijna in zicht terwijl ik volgens mij nog niet op de helft ben. Nog even aankijken tot de eerste bol op is en dan zal ik moeten gaan beslissen of ik boel ga uithalen en er iets kleiners van ga maken of dat ik het toch ga redden.
Gelukkig vind ik het haken op zich heel leuk en is het geen ramp om het uit te halen. Dat gebeurt hier regelmatig overigens.

Groetjes micha
Groetjes Micha
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 21:55
Bij beginnende breiers en breisters wisselt het aantal steken op de pen in het begin ook nog al eens, dat hoort er gewoon bij. Maar of je lintjeswol makkelijk kan uithalen?????
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 13:26
Ik weet niet of het echt lintjeswol was hoor. Het is in elk geval niet gewone wol. Het is overigens prima uit te halen. Inmiddels heb ik alles weer uitgehaald. Ik redde bij lange na niet de lengte van een sjaal. Niet eens een kort sjaaltje. 
Nu maar een andere bestemming ervoor vinden. Zal wel goedkomen.

Groetjes Micha
Groetjes Micha
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 14:47

Micha,

Hier ben ik nog even. Je kunt ook goed 'smokkelen' met een niet recht kantje door er een randje omheen te haken. Heb je een recht 'toertje' en ook nog eens een netjes afgewerkt randje.

Jammer dat het niet genoeg was. Kan je niet meer een bolletje bijkrijgen ergens of iets met meerdere kleuren?

Groetjes,

Dorine

Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 30 December 2007 om 17:28
Dat is ook een leuk idee om er een kantje omheen te haken. Dan valt het ook niet zo op. Hou ik in gedachten.

Ik ben er overigens achter dat ik voor de lintwol of hoe het ook heet een dikkere haaknaald moet hebben. Binnenkort maar even aanschaffen. Heeft Wibra ook haaknaalden toevallig?

Verder ben ik toch maar weer even bij het begin begonnen. Dus alle basissteken weer even oefenen uit het boek. Om eerlijk te zijn, heb ik dat nog nooit gedaan. Ik ben gewoon lukraak begonnen. Maar blijkbaar doe ik toch iets niet goed. Dus weer even bij het begin beginnen. Bij de halve stokjes merkte ik al dat ik me dit verkeerd aangeleerd heb, waardoor er inderdaad steken kunnen verdwijnen.
Straks nog even wat andere steken oefenen.

Groetjes Micha
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 30 December 2007 om 18:30
Nee, ze hebben ook maar één keer een actie gehad, waarbij ze breinaalden verkochten. De mijne komen bijna allemaal van de Beekbergse Wolhal. Maar ik loop wel elke keer dat ik in het centrum ben, een handenarbeidzaak binnen en vraag om brei- en haak- materiaal. Dan zal ze op den duur een lichtje opgaan dat daar vraag naar is. Punnikspul hebben ze wel en borduurdingen, schildergerei en papier enzo voor origami. Dus waarom niet ook echt handwerkmateriaal? Vroeger kon je bij de Hema terecht en hadden we een 3-Suisseswinkel en eentje van Phildar, plus nog een kraam op de markt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 30 December 2007 om 22:06

Ja, wat verkooppunten voor handwerkspullen betreft is het echt naad pet.

Als je bovendien een winkel hebt gevonden houdt hem dan in ere voor je het weet is die weer verdwenen.

Nu hebben ze gelukkig bij ons in het dorp een winkel die vroeger naaispullen verkocht en sinds een dik jaar ook wat wol, en dus haak en breinaalden. Maar wil je meer en een redelijke collectie dan moet je toch verder gaan neuzen.

Maar misschien op een wat grotere markt?

Groetjes,

Dorine

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns