Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotencirkel haken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: cirkel haken
    Posted: 31 December 2007 om 17:01
Vandaag ben ik het cirkel haken aan het oefenen. Ik had al wat zelf geprobeerd, maar nu ik het volgens het boek doe, ziet het er toch wel een stuk beter uit. :)
De eerste 4 toeren werden gegeven en daarna moest je doorgaan tot het juiste formaat bereikt was. Alleen ben ik dus gewoon doorgegaan met stokjes in elke lus, maar nu is het niet meer echt plat. Ik denk dus dat ik door had moeten gaan met de laatste toer, waar ik om de twee steken een steek bij moest maken. Zou dit kunnen kloppen? Het lijkt me leuk om wat kleedjes te maken voor onder een vaas ofzo, maar dan moet het wat groter worden.
Het lijkt me ook leuk om een ovaal kleedje te maken, ben hier nog geen patroon voor tegengekomen en eerlijk gezegd heb ik nu ook nog geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
Groetjes Micha
Back to Top
cormout View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2007 om 18:47
Als je een ovaal kleedje wil haken, dan haak je een aantal lossen als begin.
Daar haak je dan omheen, met op de bijde uiteinden steeds meerderingen, zodat het plat blijft.

Je had inderdaad moeten blijven meerderen met die cirkel. Het aantal steken wat tussen de meerderingen zit, wordt elke ronden 1 extra (ongeveer)

Groetjes Cormout
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2007 om 20:25
Ik geloof dat ik het nog niet echt voor me zie dat ovale kleedje. Maar ik ga het morgen eens proberen, kijken of ik het dan wel snap. Meestal helpt het als ik het doe. 

Voor de cirkel moet ik dus blijven meerderen. Dat verklaart in elk geval een hoop.

Dank je!

Groetjes Micha
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2008 om 14:16

Micha,

Volgens mij bedoelt Cormout dat je om de losse heen haakt als bij het rondje dat je hebt gemaakt maar dan maak je de rondingen enkel aan de uiteindje van het rijtje lossen dat je hebt gehaakt.

De rondingen maakt je door meerdere stokjes (vasten of zo..) in de laatste cq eerst losse te haken.

Ik hoop dat het je zo wat duidelijker is?

Groetjes,

Dorine

Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2008 om 17:38
Maak ik dan eerst een cirkel en ga ik dan aan beide kanten meerderen ?
Groetjes Micha
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2008 om 20:25

Micha,

Nee je maakt een rijtje lossen net zolang als je 't hart van je ovalen kleedje wil gaan hebben en vervolgens ga je daarom heen haken.

In eerste instantie een toer als je normaal gewend bent. dan maak je aan het einde van die toer een ronding door meerdere steken in de laatste losse te haken.

Daarna haak je niet in de volgende toer terug maar aan de andere kant van de rij lossen door het andere lusje van de losse op te nemen en aan het einde van die toer maak je de tweede ronding door weer evenveel steken in de laatste van de rij lossen te haken als bij de eerste ronding. (ik verwacht een steek of 5)

Daarna sluit je de toer met een halve vaste.

En zo haak je dan toeren verder maar je moet in de rondingen wel blijven meerderen. Anders wordt ook dit kleedje niet plat.

Groetjes,

Dorine

Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2008 om 20:45
Ok, ik geloof dat het nu een stuk duidelijker is. Ik ga het morgen meteen proberen. Ben benieuwd. 
Groetjes Micha
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2008 om 17:15
Nou, vandaag geprobeerd om een ovaal kleedje te haken en het is gelukt hoor. Het is nog niet helemaal perfect of foutloos, maar het ziet er in elk geval al leuk uit. Ook wat steken gevarieerd, wat het wat speelser maakte.
Ik denk dat ik komende tijd nog maar wat ga oefenen met kleedjes maken.
Groetjes Micha
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2008 om 18:25
En hoe meer je oefent, hoe mooier het wordt!
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2008 om 21:32

Micha,

Je oefent maar lekker met je kleedjes. Van kleedjes worden het dadelijk bloemetjes en zo verder.

Zo ben ik ook ooit begonnen, en dan had ik nog de handicap dat ik links ben. Dus alles wat me voorgedaan werd moest ik weel spiegelen. Niet echt handig dus. Zo ben ik jaren later pas achter gekomen dat ik de draad juist andersom om de naald sloeg. Gaf ook weer een apart effect. Inmiddels doe ik het natuurlijk goed en dat haakt ook prettiger.

Dus zo heeft een ieder zijn eigen problemen in het begin. Maar je stelt je vragen maar... Wij zijn er meestal wel om te antwoorden. Dat is juist het leuke van dit forum, vind ik naast alle ideeën die je op doet.

Groetjes,

Dorine

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns