Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenajour truitje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: ajour truitje
    Posted: 15 December 2007 om 22:20

voor mijn dochter wil een ajour truitje gaan breien. Ze is 6 jaar hoeveel steken moet ik dan ongeveer opzetten met een wol voor breipen nr. 3,5?

Nou wil ik de crocusajour gaan breien en het proeflapje (10x10) is gelukt.

Maar nu verder? hoe verwerk ik dat patroon in een trui???

+ l l l l l l l l l l l l + 16
+ l l l l l l l l l l l l + 15
+ l l l l l l l l l l l l + 14
+ l l l l 0 D 0 l l l
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 09:51

Hallo Claudia

Het patroon wordt vanuit het midden berekend.

Aantal steken opzetten deelbaar door 12+2, dus in jouwgeval 74 steken en dan volgens patroon verderwerken.

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 12:05
Originally posted by huppel huppel wrote:

Hallo Claudia

Het patroon wordt vanuit het midden berekend.

Aantal steken opzetten deelbaar door 12+2, dus in jouwgeval 74 steken en dan volgens patroon verderwerken.

Duidelijk! dank je wel maar hoe bereken ik de hoogte?? Anders kan ik toch een half bloemetje krijgen?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 13:23
Heb je niet een andere beschrijving van een truitje voor die leeftijd? Dan kun je op het getekende plaatje zien hoe de maten zitten, en als het met het patroon beter uitkomt kun je het dan toch iets langer of wijder maken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:06

nee ik wil hem uit het hoofd gaan breien. Dus mijn vraag is nu hoe kan ik dit berekenen?? Iemand??

Claudia

Back to Top
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:07

Kun je de krokus er niet op mazen?

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:16

Als je nog zoveel niet weet en nog veel moet leren, lijkt het je dan niet makkelijker om eerst eens met iets eenvoudigers te beginnen?

Veel succes,

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:20

Geef eerst eens een link naar het patroon.

Ik heb geen idee hoe het truitje er uitziet.

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:28

Geef eerst eens een link naar het patroon.

Ik heb geen idee hoe het truitje er uitziet.

zie boven eerste bericht

maar ik heb zitten kijken een truitje voor maat 116 is 31 cm (excl 5cm boord)Ik kom dan aan 31x 2,6 = 80,6 naalden afgerond kom ik dan op 81 : 16 = 5 keer de bloemen

Claudia

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:30
Het is toch echt handig als je een basispatroon hebt in de goede maat en dat dan aanpast naar je eigen idee. Helemaal zonder patroon is voor een ervaren breister al moeilijk. Voor poppen breide ik wel eens "op het lijf", maar met een giechelend meisje dat niet stil kon staan, deed ik dat maar niet. Voor je het weet zijn de armsgaten te klein of is de lengte te kort. Je zou aan de zijkanten gewoon een paar steken de basissteek, meestal recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kunnen breien, zodat het crocuspatroon goed in het midden zit en je niet teveel steken hebt. Dat is ook beter voor het aan elkaar naaien van voor en rugpand.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:51

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Het is toch echt handig als je een basispatroon hebt in de goede maat en dat dan aanpast naar je eigen idee. Helemaal zonder patroon is voor een ervaren breister al moeilijk. Voor poppen breide ik wel eens "op het lijf", maar met een giechelend meisje dat niet stil kon staan, deed ik dat maar niet. Voor je het weet zijn de armsgaten te klein of is de lengte te kort. Je zou aan de zijkanten gewoon een paar steken de basissteek, meestal recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kunnen breien, zodat het crocuspatroon goed in het midden zit en je niet teveel steken hebt. Dat is ook beter voor het aan elkaar naaien van voor en rugpand.

Ja dat is misschien wel zo....iemand?? ik heb al een beetje zitten zoeken.......

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 14:59

ACHTERPAND :
1. Opzetten 66 st met maat 3 mm breinld. Brei in boordpatroon; 1 st R, 1 st Av tot een hoogte van 4,0 cms. Meerder
2 st in de laatste toer –gelijkmatig verdeeld– tot 68 st totaal.
2. Neem nu 4 mm breinld en brei verder in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 17,7 cm (46 toeren) , zonder het boord
meegerekend.
3. Markeer deze toer, aan beide kanten, voor het begin van de armsgaten. ( en begin met toeren tellen, weer bij 0 )
Doorgaan tot een armsgat hoogte van 13,8 cm (36 toeren) ,
4. De halsvorming. LINKS en RECHTS van de halsuitsnijding hetzelfde minderen. Brei 22 st. Zet de volgende 24 st
op een hulpnaald. Om de beide delen gelijk te krijgen, kunt u met een 2e bol, LINKS en RECHTS tegelijkertijd
en in spiegelbeeld van elkaar breien. Vervolg met de overgebleven 22 st. Minder 1 st aan de halszijde, 2 maal, tot
er nog 20 steken zijn overgebleven.
5. Brei tot een armsgat hoogte van 15,4 cm (40 toeren) . Afkanten 20 st voor de schouder. Als u de beide delen niet
tegelijkertijd had gebreid, moet u het 2e deel nu tegengesteld breien.
VOORPAND
1-2 Volg stappen 1 en 2, van het achterpand.
3. Het armsgat. Markeer deze toer, aan beide kanten, voor het begin van de armsgaten. ( en begin met toeren tellen,
weer bij 0 ) Doorgaan tot een armsgat hoogte van 9,2 cm (24 toeren) .
4. De halsvorming. LINKS en RECHTS van de halsuitsnijding hetzelfde minderen. Brei 27 st. Zet de volgende 14 st
op een hulpnaald. Om de beide delen gelijk te krijgen, kunt u met een 2e bol, LINKS en RECHTS tegelijkertijd
en in spiegelbeeld van elkaar breien. Vervolg met de overgebleven 27 st. Aan de halszijde nu in elke toer, 1 steek
minderen, 7 maal, tot er nog 20 steken zijn overgebleven.
5. Brei tot een armsgat hoogte van 15,4 cm (40 toeren) . Afkanten 20 st voor de schouder. Als u de beide delen niet
tegelijkertijd had gebreid, moet u het 2e deel nu tegengesteld breien.
DE MOUWEN
1. Opzetten 34 st met maat 3 mm breinld. Brei in boordpatroon; 1 st R, 1 st Av tot een hoogte van 3,0 cms. Meerder
4 st in de laatste toer –gelijkmatig verdeeld– tot 38 st totaal.
2. Neem nu 4 mm breinld en brei verder in tricotsteek.
3. Meerder 1 st aan het BEGIN en EINDE van elke 5e toer, 12 keer tot 62 st (60 toeren totaal, zonder het boord
meegerekend.)
4. Brei tot een mouwlengte van 24,0 cm (64 toeren) , zonder het boord meegerekend.
5. Kant nu alle steken soepel af.
DE LINKER SCHOUDER NAAD.
1. Sluit de linker schoudernaad.
RONDE HALS MET HALSBOORD, ENKEL GEBREID
--- Met maat 3 mm breinld.
1. Met de goede kant naar u toe, neemt u steken langs de hals op als volgt; 3 st v/d halszijde rechts achter, 24 st v/d
hulpnaald achter, 3 st v/d halszijde links achter, 15 st v/d halszijde links voor, 14 st v/d hulpnaald voor en 15 st
v/d halszijde rechts voor Totaal 74 st.
2. Brei 2,0 cm (8 toeren) in Boordpatroon; 1 R, 1Av.
3. Kant nu alle steken soepel af.
AFWERKING;
1. Zet de mouwen in het armsgat. Sluit de zij- en mouwnaden aan de binnenkant. Sluit nu alle overige naden.
2. Werk alle overige losse draadjes netjes weg.
Benodigd materiaal, neem altijd iets meer
169,8 voor panden en mouwen
24,3 voor de boorden
5,7 voor kraag en/of capuchon
199,8 Gram totaal

Zo iets??????????

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 15:05

Dat verspringen doe je precies op de helft van het patroon, of op 1/3 van het patroon. Moet je even kijken hoe je uitkomt. Als je het op de helft doet is dat 8 steken. Het is dus altijd mogelijk om een hele bloem te krijgen. 8 toeren is niet erg toch ? Om het truitje op lengte te krijgen?

Ik geef je even een berekening:

Een rekenmachientje is erg handig waneer u uw maten gaat omzetten ine steken en toeren.
De maten worden gegeven in cm.
Om het aantal steken per cm te berekenen deelt u het aantal steken uit de stekenproef door 10.
B.v. 22 steken per 10 cm. is 2,2 steek per cm.

Hoeveel steken moet ik opzetten voor een breedte van 60 cm, bij een stekenproef van 22 st. per 10 cm.
22x6 = 132 steken.

Hoeveel steken moet ik opzetten voor een breedte van 61 cm, bij een stekenproef van 22 st. per 10 cm.
22x6,1=134 steken.

Het aantal toeren op een gegeven afmeting berekent u op dezelfde manier,aan de hand van het aantal toeren uit de stekenproef.

All you need is love.

Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 16:11
Je hebt voor het ajourpatroon dus echt 74 steken nodig, want een niet volledig ajour patroon ziet er niet uit. Dus of dunner garen nemen, of een ander ajourpatroon.
Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 17:18

Je hebt voor het ajourpatroon dus echt 74 steken nodig, want een niet volledig ajour patroon ziet er niet uit. Dus of dunner garen nemen, of een ander ajourpatroon.
  Ja daar kom ik wel aan want voor het patroon wat ik heb gevonden moet ik dus 72 steken opzetten + 2 kantsteken. Maar hoeveel steken moet ik dan tussen het ene patroon naar het andere patroon tellen??
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 17:34

Hangt er vanaf hoeveel keer je dat patroontje in de breedte maakt van het truitje.

Dat verspringen doe je precies op de helft van het patroon, of op 1/3 van het patroon. Moet je even kijken hoe je uitkomt. Als je het op de helft doet is dat 8 steken. Het is dus altijd mogelijk om een hele bloem te krijgen. 8 toeren is niet erg toch ? Om het truitje op lengte te krijgen?

Als je nu over de hele breedte 5 patroontjes neemt. dan heb je 5x 14 = 70 steken, je moest er 68 hebben en die 2 reken je dan voor het in elkaar naaien.

Dan zorg je dat het 3e patroon precies in het midden zit en dan laat je ze verspringen. Dus de volgende serie bestaat dan uit 3 bloemen en dan weer 5.

Snap je wat ik bedoel?

All you need is love.

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 17:44

Probeer het anders even uit te tekenen op ruitjespapier of op je pc, je zet 5 patroontjes naast elkaar zoals hier in je eerste postje. Laat je die onderste en de rechter cijfers weg.

Dan even een paar toeren erbij en het patroon laten verspringen. Dan krijg je een beter geheel van wat je wilt.

All you need is love.

Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 20:44

Je breit: 1 kantsteek, dan 6x het patroon, en dan weer een kantsteek.

Als je de 16 naalden gebreid hebt, dan brei je 1 kantsteek, 6 steken van de 2e helft van het patroon, 5x het het helepatroon en dan de 6 eerste steken van het patroon.

Om het geheel makkelijk te houden kun je ook b.v. 1 patroon in het midden maken en de rest gewoon in tricot steek. Dan kun je net zoveel steken opzetten als je wilt.

Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 December 2007 om 21:25

Dank je wel huppel dit antwoord moest ik hebben!!!!!!

Fijn dank je wel ik ga aan de slag........

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.