|
Reageer ![]() |
Autheur | |
Guests ![]() Guest Group ![]() |
![]() Posted: 02 Oktober 2008 om 08:41 |
Hallo, Ik zet mijn eerste stappen op het gebied van de sokkenbreikunst met behulp van het boek Sokken brei je zo. Nu heb ik een sok gebreid, om te oefenen, gewoon volgens het basispatroon, en dat ziet er eigenlijk best goed uit. Maar volgens mij kan het nog beter als ik het patroon helemaal kan volgen. Ik heb nu volgens mij vaak steken samengebreid, terwijl er eigenlijk dingen stonden die ik niet begreep (maar die wel ook als gevolg hadden dat er minder steken overbleven) Ik denk echter dat het resultaat nog mooier wordt als ik wél begrijp wat ik moet doen, vandaar mijn vraag! We bevinden ons dan in de 'kleine hiel': Haal de eerste steek averecht af met de draad achter het werk. Brei 11 steken recht en haal de 12e steek af. Brei de volgende steek en haal de afgehaalde steek over deze gebreide steek. Ik snap niet precies wat hier gebeurt! Ik heb volgens mij inderdaad wel steeds het werk gekeerd als dat er stond, maar hoezo de eerste steek afhalen? Wat is afhalen precies? Volgens mij heb ik nu die 12e steek zonder 'm te breien overgezet op de andere naald, toen een steek gebreid en dan inderdaad die steek eroverheen gehaald. Zoals ik al zei, het ziet er prima uit nu, maar volgens mij bedoelen ze iets anders. Probleem 2 kwam ik tegen bij het breien van de teen: "Minder in de 2e en de 4e naald door de 2e en 3e steek af te halen, terug te zetten en samen te breien (AAB)." Dat samenbreien begrijp ik Ik hoop dat de meer ervaren sokkenbreisters hier een handje kunnen helpen! Groetjes van Pluk
|
|
![]() |
|
perle ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 12 Juli 2006 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1575 |
![]() |
|
|
![]() |
|
![]() |
|
perle ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 12 Juli 2006 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1575 |
![]() |
We bevinden ons dan in de 'kleine hiel': Haal de eerste steek averecht af met de draad achter het werk. Brei 11 steken recht en haal de 12e steek af. Brei de volgende steek en haal de afgehaalde steek over deze gebreide steek. Ik snap niet precies wat hier gebeurt! Ik heb volgens mij inderdaad wel steeds het werk gekeerd als dat er stond, maar hoezo de eerste steek afhalen? Wat is afhalen precies? Volgens mij heb ik nu die 12e steek zonder 'm te breien overgezet op de andere naald, toen een steek gebreid en dan inderdaad die steek eroverheen gehaald. Zoals ik al zei, het ziet er prima uit nu, maar volgens mij bedoelen ze iets anders. Als ik goed lees denk ik dat je dit juist hebt gedaan!!!!Als je avrechts breit neem je normaal gezien je draad voor het werk.Maar daar dit eigenlijk een naald is dat je rechts breit neem je nu de draad achter het werk dus eigenlijk rechts.Deze handeling is alleen om een mooie afwerking te hebben!Daarna zeggen ze inderdaad brei 11 steken en neem de 12 de steek af.Moest je die ook breien dan verminder je niets want het is de bedoeling dat je enkel 12 steken hebt en zo gelijkertijd de steken links en rechts van hiel verminderd!Dus brei je de volgende steek (die nu de twaalfde word) en haal je de afgehaalde steek over de vorige(afgehaalde steek) net alsof je afkant! Probleem 2 kwam ik tegen bij het breien van de teen: "Minder in de 2e en de 4e naald door de 2e en 3e steek af te halen, terug te zetten en samen te breien (AAB)." Dat samenbreien begrijp ik Je steken staan dus op 4 naalden en je breit met de vijfde!!!!Je hiel is naald 1 en 4(bovenvoet is 2 en 3).Er staat dbv de derde ronde ,dus moet je 8 korte naaldjes breien en de negende moet de 1 ste naald zijn dus de linkse kant van je hiel. naald 1 en 3 is dus als je naald aan het breien bent de derde laatste en tweede laatste samenbreien dus de twee steken samen pakken alsof je doet bij een steek.Naald 2 en 4 is je neemt de tweede en derde steek van je net begonnen naald op je andere naald en herzet die zodanig je ze gemakkelijk samen kunt nemen en terug samen breit! Zo heb je uw minderingen steeds op dezelfde plaats (1 ste en laatste steek van iedere naald zijn gewoon rechts en de minderingen komen steeds net ervoor !Zo heb je steeds een mooie streep die op uw tenen loopt! Ik hoop dat het je wat duidelijk was!!!!!Maar ik denk dat je goed bezig zijt!!!! Ik hoop dat de meer ervaren sokkenbreisters hier een handje kunnen helpen! Groetjes van Pluk [/QUOTE] |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Hoi Perle, Heel hartelijk bedankt voor je uitleg! Ik heb het volgens mij dan inderdaad redelijk goed gedaan. Maar ze moeten niet van die moeilijke omschrijvingen gebruiken als afhalen, als ze daarmee alleen maar bedoelen dat je ze eraf moet halen en terug moet zetten zodat je ze vervolgens beter samen kunt breien. Ik ben vaak hopeloos met patronen. En nee, er staat nog nergens een foto, want ik heb er nu pas eentje af en het is ook niet echt van goede sokkenwol, maar van hele oude (knalroze Nu kan ik in ieder geval met wat meer vertrouwen die andere gaan breien. Nogmaals bedankt!
Groetjes van Pluk
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23723 |
![]() |
Daarom heb ik dat boek ijlings teruggebracht naar de bieb. Ik vond het helemaal niet "zó". Ik heb nu wel een beschrijving uit Breien voor dummies vergroot gekopieerd klaarliggen voor als ik over mijn frustratie heen ben. En voor als ik klaar ben met mijn huidige taken.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
odette ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 02 April 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3080 |
![]() |
Patronen lezen lijkt inderdaad soms een vak op zich. De ene patroon is gewoon ook makkelijker en duidelijker geschreven dan andere. Zoals ik het lees heb je het ook goed gedaan. Na een paar sokken krijg je feeling met de sok en weet je beter wat je aan het doen bent en zal het zeker beter gaan. Gewoon ook eens een ander patroon/beschrijving proberen. |
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind het nog steeds wel een leuk boekje hoor. Het was ook helemaal niet duur, het ziet er vrolijk uit allemaal en ze houden er goed rekening mee dat je nog nooit sokken hebt gebreid als je dit boekje leest. Maar ze hadden het misschien toch nog wel iets duidelijker uit kunnen leggen! Gelukkig zijn er hier altijd wel mensen die kunnen helpen. Verder ben ik ook gewoon een ramp met patronen. In dit boek staat alles alleen beschreven, dus alles in tekst, zonder tabellen of plaatjes of wat dan ook (ja, foto's van de sokken, maar daar kan ik niet echt iets aan zien) Maar ik geloof niet dat dat iets uitmaakt voor mij. Ik lees allebei slecht :) |
|
![]() |
|
Breimuis ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 18 Januari 2007 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 2277 |
![]() |
Op knittinghelp wordt het allemaal uitgelegd met filmpjes wel engels http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques kijk bij working the heel of a sock Voor AAB http://www.knittinghelp.com/videos/knitting-glossary kijk bij ssk en ssk inprouved |
|
![]() |
|
![]() |
Ojee, volgens mij deed ik het toch nog verkeerd, als ik de video zo zie. Maar het ziet er zo ook best goed uit. Dan kan ik het bij mijn volgende paar nog eens proberen (ik ben nu met sok 2 ook al voorbij de hiel |
|
![]() |
|
Edith ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 19 Juni 2006 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1096 |
![]() |
Verstandig om de video pas bij een volgende paar te volgen. Zelfs al was je met sok 2 nog voor de hiel, dan is het toch het mooiste om hem gelijk aan sok 1 te maken, zeker als dat er goed uit ziet.
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |