Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenTrui breien, help!

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Trui breien, help!
    Posted: 06 November 2008 om 10:10
Ik heb nu bijna het volledige achterpand gebreid, en nu zit ik aan de armgaten. In mijn patroon staat dit:

minder na 30 cm in tricotsteek aan weerszijden 1x4, 1x3, 1x2 en 1x1 st. Er blijven 70 steken over. Brei nog 50 naalden verder en minder dan voor de schouders aan weerszijden 2x5 st. Kant de resterende 50 st soepel af.

Nu: hoe moet ik precies minderen en waar? Mag ik overal op de naald minderen of beter aan de zijkanten / in het midden? Ik gok op de zijkanten? Maar moet ik dan die 1x4 zo minderen: 2 eerste steken minderen en 2 laatste minderen? En hoe moet ik minderen: samenbreien?

Net zo voor de schouders: hoe en waar minderen?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 10:23
Weet je hoe je moet afkanten? Je breit twee steken en haalt de meest rechter over de linker heen, je breit weer een steek en haalt de meest rechter over de nieuwe heen enz. Als er staat "aan weerszijden 1 x 4" doe je dat met de eerste 4 en laatste 4 steken. Je kunt de naald uitbreien en dan weer aan het begin afkanten. Wat ik netter vind is: bij de laatste 4 (in dit geval) een steek afhalen, draad naar voren, een steek afhalen, draad naar achter (2 x), dan aan het begin van de volgende naald 4 steken afkanten zoals al beschreven, je ziet die meegevoerde draad bijna niet en die valt weg bij het mouw inzetten. Maar dan is het wel symmetrisch. De schouders afkanten vinden ze in de beschrijving vaak netter om dat vanaf de arm te doen, omdat vrouwenschouders van de nek naar de arm wat äfhangen. Kant je ze dan in één keer af, dan worden ze wat vierkanter. Daar kun je dezelfde truc toepassen. Ik ben wat breedsprakig, maar wel duidelijk, hoop ik.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 10:36
Ah, dus jij mindert niet echt, maar kant gewoon die 4 steken af? Lijkt me wel mooier... 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 10:41
Als het aan de kanten gebeurt is afkanten en minderen hetzelfde. Als er een plooieffect moet komen, moet je in het midden overal twee steken samenbreien of overhalen en dan minder je om de zoveel steken.

Heee, brei jij zomaar op de bonnefooi of heb je een handboek? Flink hoor om meteen met een trui te beginnen.

wat rozengeur.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 10:49
Wat is "bonnefooi"?  Domme Belgen kennen dat niet 

Ik heb het handboek voor Dummies, en die patroontje is een beginnerspatroon uit Libelle. Hiervoor heb ik 2 sjaals gebreid (een in tricotsteek en een in ribbelsteek), dus ik vond mezelf al klaar genoeg voor een gemakkelijke trui (en alleen sjaals breien steekt ook tegen op den duur). Het is een trui in tricotsteek met een hele diepe kraag vooraan, dus foutjes vallen niet erg op (behalve in het achterpand dan, da's 1 grote lap). Ik ben wel 4x opnieuw moeten beginnen: te smal, te breed, ... Maar nu heb ik toch al 30cm achterpand, moet goed zijn!

Ik heb nu de foto van de trui eens bekeken: geen plooitjes, de mouwen beginnen niet op de schouders maar zowat aan de armen pas (dus afhangende schouders).

Vanavond ga ik verder breien, spannend Eerst nog een centimeter breien tot de mouwinzet en dan daarmee verder gaan.

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 10:51

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Weet je hoe je moet afkanten? Je breit twee steken en haalt de meest rechter over de linker heen, je breit weer een steek en haalt de meest rechter over de nieuwe heen enz. Als er staat "aan weerszijden 1 x 4" doe je dat met de eerste 4 en laatste 4 steken. Je kunt de naald uitbreien en dan weer aan het begin afkanten. Wat ik netter vind is: bij de laatste 4 (in dit geval) een steek afhalen, draad naar voren, een steek afhalen, draad naar achter (2 x), dan aan het begin van de volgende naald 4 steken afkanten zoals al beschreven, je ziet die meegevoerde draad bijna niet en die valt weg bij het mouw inzetten. Maar dan is het wel symmetrisch. De schouders afkanten vinden ze in de beschrijving vaak netter om dat vanaf de arm te doen, omdat vrouwenschouders van de nek naar de arm wat äfhangen. Kant je ze dan in één keer af, dan worden ze wat vierkanter. Daar kun je dezelfde truc toepassen. Ik ben wat breedsprakig, maar wel duidelijk, hoop ik.

goede truc,had ik nog nooit van gehoord,doe ik voortaan ook,is veel mooier.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 18:25
bonnefooi = op goed geluk. Maar ik zie al dat je stevig onderbouwd bent. Het dummiesboek én 2 sjaals gebreid.

wat rozengeur.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 19:19
Ik heb het dus afgekant, moest ik wel ff denken bij die laatste steken afkanten  Maar het is goedgekomen. Ik hoop vandaag het rugpand af te hebben, wordt nog flink doorbreien! 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 November 2008 om 21:21
Staat er iemand in je nek te hijgen dat het af moet? Niet zo streng voor jezelf, neem soms even pauze en strek en buig je vingers, masseer je handen en polsen even en "speel piano", je handen moeten nog langer mee.

wat rozengeur.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 07 November 2008 om 16:26
Nee, hijgen doen ze niet, maar ik wil die trui af voor de examens  Anders zit ik tijdens het blokken meer aan die trui te denken dan aan mijn cursus, ik ken mezelf...

Enfin, het rugpand is nog niet af, morgen ga ik voort (hoewel, moet blokken morgen).
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 November 2008 om 18:55
Ik ken dat. Als ik teveel koffie heb gedronken en niet kan slapen, lig ik me edie ik heb, wat ik daarmee kan gaan doen, hoe ik bepaalde handwerkjes wil afwerken.

Ik zit niet meer in examens, maar als ik eenmaal ga denken aan mijn wollebollen en de werkjes die ik ermee ga doen, meestal in bed, dan gaat ineens de wekker en had ik toch beter kunnen slapen, in plaats van de voorpret van de wolletjes.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns