Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Pip uit dierenvriendjes haken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Eveline_vm View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eveline_vm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Pip uit dierenvriendjes haken
    Posted: 13 Maart 2011 om 10:39
Hallo,

Ik ben net begonnen met haken.  Ik ben een pinguin aan het haken en die draagt een muts met streepjes.  Het wil me maar niet lukken om de streepjes er mooi door te krijgen.  De beschrijving:" Om de kleurwisseling minder zichtbaar te maken wordt niet spiraalsgewijs gehaakt, maar wordt elke toer afgesloten met een hv.  Haak met de nieuwe kleur 1 l om de toer te beginnen. Toer 1: 6v in ring, Toer 2: 2v in elke v (12v), enz..."
Kan iemand mij dit anders uitleggen waardoor het mij wel lukt?  met die hv dan EXTRA gehaakt worden bij het aantal v dat je dan gedaan hebt?  en hoe haak ge dan die losse??  Moet je daarvoor eerst in een steek gaan of gewoon een lus op je naald halen?? 

Hopelijk kan iemand mij helpen.  Alvast bedankt!!!
E.V.
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2011 om 12:41
je sluit je rondje met de eerste kleur door in de eerste
van die toer een halve vaste te maken.
Je weet hoop ik wel wat een halve vaste is.
Alshet goed is is je rondje dan compleet. Dan heb je nog
wel een lus aan je haaknaald.
Dan pak je de nieuwe kleur en daar haal je de draad mee
door dat lusje. Dan ga je weer in de volgende vaste van de
vorige toer met die nieuwe kleur verder.

Snap je dit?
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eveline_vm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2011 om 18:59
marjolein2202: bedankt voor de uitleg.  Ik ga het straks even proberen.  Heb echt elke steek moeten leren want ben echt wel een beginner beginner, maar met deze uitleg kan ik weer even voort.  Ik zal eens zien of het nu wel lukt! 

Bedankt!
E.V.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eveline_vm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2011 om 20:43
Heb het net even geprobeerd, maar ik denk dat het nog altijd niet is zoals het hoort...
Als je elke ronde afsluit met een hv dan heb je in de volgende ronde wel een steek extra waar je door moet haken en dan kloppen de aantallen niet meer...
Waarschijnlijk doe ik weer iets verkeerd, maar ik kan het niet vinden

Nog iemand tips?
E.V.
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2011 om 23:04
Ik denk dat ik wel weet wat je verkeerd doet. Je hebt met
die halve vaste in de eerste van die toer het rondje
dichtgemaakt, dan moet je daar als je je nieuwe draad hebt
aangehecht niet wéér insteken, dan neem je dus de tweede.
Want eigenlijk heb je hem dan al gedaan bij de wisseling
van kleur met die losse.

ik vind het heel lastig uitleggen zo,maar ik hoop dat je me
begrijpt.
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2011 om 07:49
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eveline_vm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2011 om 09:47
ik begrijp de uitleg wel, maar de praktijk wil precies toch niet helemaal lukken.. 
Ik ben dus nu in de eerste van de toer een halve vaste aan het haken maar de nieuwe kleur al op mijn naald aan het halen bij het doorhalen van de halve vaste...Dat is bij mij blijkbaar de enige manier waarop ik niet vermeerder in aantal steken...Maar ik denk niet dat het nu klopt...
Ik vroeg mij ook nog af of je bij een halve vaste je naald door de volledige steek moet steken of enkel door het voorste draadje? 
Ik voel mij echt dom en is inderdaad moeilijk om uit te leggen op deze manier he!  De rest van de pinguin ging anders vrij vlot
E.V.
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2011 om 17:09
ja volgens mij doe je het dan ook wel goed hoor, dan doe je
de laatste halve vaste het doorhalen met de nieuwe kleur.
Als je dan op het juiste aantal zit zou ik het gewoon zo
doen.
Niks mis mee.
Je ontdekt vanzelf wat werkt. Ik ben trouwens nooit zo
moeilijk als ik een steek per ongeluk te veel heb, dan
minder ik hem halverwege de toer wel

Met patroontjes kan dat dus niet, maar met gewoon rondhaken
wel hoor ;-)
Back to Top
xAnnemiekx View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer xAnnemiekx Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2011 om 18:27
Ik wisselde de nieuwe kleur pas bij de eerste nieuwe vaste. En aan de achterkant nam ik de kleur die ik niet gebruikte mee, zo hoef je niet steeds af te hechten.
http://www.flickr.com/photos/xannemiekx/

http://www.ravelry.com/projects/xannemiekx
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eveline_vm Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2011 om 19:04
@Annemiek: wat bedoel je met de andere kleur achteraan "meenemen"?  Gewoon laten hangen en bij de volgende toer weer opnemen???  
E.V.
Back to Top
malofa View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer malofa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2011 om 04:12
Die halve vaste waarmee je de ring sluit tel je niet mee. En dan de losse die je haakt gebruik je om het hoogte verschil op te lossen. Die tel je ook  niet mee als steek. Je eerste vaste die je haakt, haak je in de eerste van je toer. je krijgt dus ongeveer:

_/V V V  (ronde 2)
V V  V V V   (ronde 1)

(V=vaste die je haakt, _= halve vast om ring te sluiten, /=losse voor de hoogte)
Ik hoop dat je het begrijpt.

Groetjes Wenke
Sawadee ka (zoals ze hier zeggen)
Back to Top
xAnnemiekx View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer xAnnemiekx Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2011 om 18:34

Originally posted by Eveline_vm Eveline_vm wrote:

@Annemiek: wat bedoel je met de andere kleur achteraan "meenemen"?  Gewoon laten hangen en bij de volgende toer weer opnemen???  

Nee, zorgen dat je de draad meeneemt tijdens het haken. Aan de achterkant kun je dan de kleurwisselingen ook niet zien.

http://www.flickr.com/photos/xannemiekx/

http://www.ravelry.com/projects/xannemiekx
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns