Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenMoeite patroon vestje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutsje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Moeite patroon vestje
    Posted: 04 September 2010 om 07:44

Hallo allemaal,

Voor ik dit topic opende heb ik gezocht naar een zelfde soort probleem en kwam wel het een en ander tegen maar snap het nog steeds niet. Ik zit met het volgende probleem.

In het patroon staat:

Kant op 16 cm voor de taille aan weerszijde elke 8e nld 3x1 st. af.

Meerder op 30 cm aan weerszijde elke 8e nld 3x1 st.

Nu heb ik gelijk op 16 cm bij de rechte naald 1 steek afgekant, de volgende nld 1, de naald erop weer 1 de teruggaande naald 1, de volgende rechte naald 1 en de teruggaande naald wederom 1. In mijn ogen was dat 3x1 afkanten. Maar dat zijn dus 6 naalden. Moet ik nu weer 2 naalden gewoon breien om het zelfde ritueel te herhalen totdat ik aan 30 cm zit en dan op de zelfde manier moet meerderen of ben ik helemaal verkeerd bezig?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik weer verder kan breien.

Alvast bedankt

Groetjes Karin

To have a friend is to be one
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2010 om 08:13

je hebt te snel agfekant.

bij 16 cm.moet je iedere 8e naald een steek afkanten:dat is 1e naald ,goede kant 1 steek afkanten,dan 1 aan de averechte kant,dan 6 naalden breien,weer 1 afkanten,aan de goede en verkeerde kant,weer 6 naalden breien,en nog 1 aan de goede en verkeerde kant afkanten.Is drie keer.

Nu doorbreien tot 30 cm,en dan hetzelfde ,maar dan meerderen

Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2010 om 08:14

Je breidt eerst 16 cm patroon, dan kant je in 1 nld links en rechts 1 steek af(je kant 2 steken per naald af). je breidt weer 8 nld en kant dan weer in 1 nld links en rechts 1 steek af, dit herhaal je nogmaals (dus weer 8 nld breien en dan weer in 1 nld links en rechts 1 steek afkanten)

Je breidt door totdat je breiwerk 30 cm lang is dan meerder je in 1 nld links en rechts 1 steek (2 steken per naald dus), je breidt weer 8 nld en meerderd weer links en rechts 1 steek, nogmaals 8 nld breien en weer links en rechts 1 steek meerderen.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt en dat je verder kunt met je breiwerk.

Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte

Saskia
Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2010 om 08:17

Hoi Karin,

Wat je doet is breien totdat je op 16 cm bent. Je breit in totaal 3x 8 naalden = 24 naalden in totaal voor deze herhaling. Officieël zou je het zo moeten breien:

1e herhaling: nld 1: recht

nld 2: av

nld 3: recht

nld 4: av

nld 5: recht

nld 6: av

nld 7: recht

nld 8: 1 minderen, av

nld 1: 1 minderen, recht

2e herhaling: nld 2: av

3e herhaling:

nld 2: av

Brei nu verder totdat je aan 30 cm zit. Herhaal bovenstaande maar dan meerderen ipv minderen.

Wat je echter ook kunt doen is in nld 8 op 1 steek uit allebei de zijkanten, 2 steken samenbreien. Je krijgt zo geen "hapjes" in je zijkanten en het is makkelijker en mooier aan elkaar te naaien straks. Bij de meerderingen doe je dit ook op 1 steek uit allebei de zijkanten.

Hoop dat je mijn uitleg een beetje snapt

Groetjes
Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2010 om 08:19
 We waren met z'n 3-en tegelijk met de uitleg bezig
Groetjes
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2010 om 08:29
Leuk!!
Back to Top
Mutsje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2010 om 19:44

Haha, als het nou nog niet duidelijk is kan ik beter gaan dammen. Bedankt voor jullie enthousiaste uitleg allemaal. Nu alleen kijken of het me lukt die 8 naalden eruit te krijgen zonder helemaal overnieuw te moeten beginnen   :(.

Waarschijnlijk zal ik hier nog wel eens komen voordat het vestje af is

Thanks again

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 September 2010 om 20:52
Als je iets moet uithalen in tricotsteek kun je een dunnere naald door de rechte steken steken op het punt waar alles nog goed is. Dan vallen er geen steken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutsje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 06 September 2010 om 06:29

Goeden morgen allen,

Ik hoop dat jullie dit nog lezen want vind het zonde om voor elke vraag een nieuw topic te openen.

Het is gelukt, ik had de naald er al uit getrokken en zo 8 naalden eruit getrokken voordat ik bovenstaande reactie zag  maar het is gelukkig goed gekomen. Daarna heb ik de 24 naalden gedaan en afgekant door 2 steken samen te breien. Maar....nu heb ik weer 2 vraagjes.

Ik zit nu aan 28 cm dus ga eerst verder breien naar de 30 die ik nodig heb om weer te meerderen zoals in het aanvangsbericht staat en doe dat ook weer met 24 naalden. Alleen snap ik niet helemaal wat er bedoeld wordt om steken te meerderen via de kant (uitleg Tinkerbel). Sorry hoor maar ben een echte beginner, het laatste vestje wat ik gemaakt heb was toen mijn dochter nog geboren moest worden en ze is nu 21 .

De tweede vraag, ik ben een beetje bang voor het antwoord. Ik zou een breedte moeten hebben van 49 cm maar gisteren heb ik het eens gemeten en het is 54 cm. Is het mogelijk om iets meer af te kanten zodat ik wat terug kan naar de oorspronkelijke breedte? Ik heb andere wol gebruikt vandaar het verschil. Zeg me alsjeblieft niet dat ik overnieuw moet beginnen.

Alweer bedankt voor jullie moeite.

Groetjes Karin

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 September 2010 om 07:18

Eigenlijk zou je het moeten uithalen.

Maar wat je ook kan doen is de meerderingen overslaan en nu gewoon rechtdoor breien,dat scheelt in ieder geval een stukje in de breedte.Desnoods nog een mindering extra.Ik weet alleen niet hoe je dan bovenaan uitkomt.

Wat Tinkerbel bedoelt is,dat het vaak mooier is om met minderingen en meerderingen eerst een of twee steken te breien,en dan de mindering te maken,dan is je zijkant mooier.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns