Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenProblemen patroon begrijpen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Problemen patroon begrijpen
    Posted: 16 April 2010 om 15:56

Hey allemaal,

Ik ben voor de eerste maal bezig met een trui te breien (Drops trui model Model nr. TT-042.) en ik vrees dat ik mezelf een beetje overschat heb.

De achterpand is zonder moeite verlopen en het voorpand tot nu toe ook niet; ware het niet dat ik totaal niet begrijp  wat volgende instructie in het patroon wil zeggen :

LINKER VOORPAND :' Ga verder in tricotst met 4 ribbelst middenvoor. Zet TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van51 cm 4 st middenvoor op een hulpdraad voor de hals en kant af voor de hals aan het begin van iedere nld vanaf middenvoor: 1 x 2 st en 3 x 1 st = 15 st over voor iedere schouder. '

Kan iemand dit soms uitleggen zodat een leek zoals ik het ook begrijp?

Dankjewel!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 April 2010 om 16:13
Als ik dat zo lees, denk ik dat je die 4 ribbelsteken op een hoogte van 51 cm op een hulpnaald (veiligheidsspeld) moet zetten en met die afkanting beginnen. Later brei je dan het halsrandje van die 4 steken en naai je dat vast langs de hals aan die afgekante steken. Kijk maar naar de hals op het plaatje, als er een plaatje bij staat. Dan zie je wat ik bedoel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 April 2010 om 16:24
HAd maar genoteerd wat ik niet begreep in het patroon. Zal even de regels ervoor nog kopiëren : Brei de volgende nld aan de goede kant als volgt: 25 st recht, zet de overgebleven 20 st op een hulpdraad. Brei nu iedere kant apart verder.

LINKER VOORPAND:
= 24st .  Ga verder in tricotst met 4 ribbelst middenvoor. Zet TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 48-50-51-53-53-55 cm 4 st middenvoor op een hulpdraad voor de hals en kant af voor de hals aan het begin van iedere nld vanaf middenvoor: 1 x 2 st en 2-2-3-3-3-3 x 1 st = 14-15-15-16-16-16 st over voor iedere schouder. Kant af bij een hoogte van 54-56-58-60-62-64 cm.
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 April 2010 om 16:41
Het is gelijk Magteld zegt En dat hangt er ook vanaf welke maat je hebt
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 April 2010 om 16:42
Die overgebleven 20 steken zijn voor het andere voorpand, die moeten even wachten.

Maar wat ik nu niet begrijp is, dat je 25 steken recht breit, 20 steken reserveert voor het andere pand en dat ze dan zeggen linkervoorpand = 24 steken. Heb je er nu 25 of 24 op de pen?

Je begint in ieder geval bij de linkerzijnaad of mouwnaad te breien, 24 of 25 steken, dan kun je als je genoeg breinaalden hebt een stopper op de linkernaald zetten voor de steken van het rehtervoorpand of ze op een hulpnaald of hulpdraad nemen. Je keert dan, breit de 1ste 4 steken recht (ribbels) en verder averecht de naald uit. Zo brei je in tricotsteek verder met die 4 steken in ribbels. Tot 51 cm. Dan zet je die 4 ribbelsteken ook op een hulpnaald tot later. En begin je die afkanting aan de halskant, zonder je zorgen te maken over de rustende steken, die zijn van later zorg.

Je kant op de goede hoogte de resterende steken af en dan begin je waarschijnlijk aan het rechtervoorpand. Is dat ook weer met die 4 ribbelsteken en die afkantingen?

wat rozengeur.
Back to Top
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 April 2010 om 18:19

Het is al iets duidelijker maar ga het straks als ik thuis ben nog wat beter bekijken met mijn werkje in mijn handen.(Ben nu op mijn werk nog tot 22u45) Heb in totaal nu nog 44 steken op mijn naalden staan. Denk wel dat het aantal steken in orde was. Het rechter voorpand is zodoende nog moeilijker te begrijpen voor een leek zoals ik. Het begint al bij de eerste zin dat ik niet echt weet hoe eraan te beginnen. Zie hieronder de uitleg:

RECHTER VOORPAND:
Begin door 1 st op te nemen aan de achterkant van elk van de 4 ribbelst middenvoor op het linker voorpand, brei dan de 20st van de hulpdraad terug op de nld = 24 st. Ga verder als beschreven voor het linker voorpand en kant af bij een hoogte van 58cm.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 om 08:53
De ribbelrand gaat over elkaar heenvallen. Je kunt ook 4 steken nieuw opzetten en die later achter de eerdere ribbels aannaaien. Het is zeker een soort polohals?

Het was duidelijker voor een beginner geweest als ze je eerst de voorpanden hadden laten breien met die halsminderingen en dan een sliert van 4 steken in ribbels, die je dan helemaal had moeten vastnaaien aan de halsinsnijding.

Laat je niet ontmoedigen, je bent enthousiast begonnen aan iets waar niet iedere beginneling zich aan zou wagen. Je slaat als het ware een klas over, op naar het diploma!

wat rozengeur.
Back to Top
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 17 April 2010 om 12:43
Bedankt voor de uitleg, ben jullie echt dankbaar!
Ondertussen is het voorpand wel gelukt, moet juist even iets opnieuw beginnen maar weet nu hoe het moet. Nu de mouwen nog, dan alles zien vast te zetten en dan de capuchon nog.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns