Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Trui met stoere uitstraling

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Trui met stoere uitstraling
    Posted: 18 September 2011 om 23:29
Hej allemaal!

Binnenkort is het de bedoeling dat ik voor het eerst een trui ga breien voor mijn vader. Hij is 79 jaar en nogal lang en mager. Ik zou zo graag een trui breien waar hij wat steviger in lijkt. Strepen in de breedte is misschien een optie. Hij is opgegroeid in de crisisjaren voor de oorlog waar een trui precies passend en nauwsluitend om het lijf zat zodat er geen gram wol teveel gebruikt werd. Mijn moeder is afgelopen jaar overleden en zij breide altijd mijn vaders' truien; precies passend op pen 2 of 2½ gebreid. Hij is dringend aan iets nieuws toe. Zodra een trui een beetje wijder valt, begint hij al te roepen dat die trui te groot is. Bij een "oversized model" komen de schoudernaden nog wel eens wat lager op de bovenarm uit. Dit wil hij liever niet.

Hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt.

Kamilla   

Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 07:54

wat ontzettend lief dat je dat voor hem wilt maken!!

ik kan je helaas niet helpen

ik brei geen kleding meer ( na een jurkje en een jasje ben ik gestopt)

ik heb moeite met patroonlezen en dan duurt het zo lang eer het af is en ik moest vaak stukken uithalen en hulp vragen op het forum

Chris

zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 08:32
Ik heb nog oude ariadnes, misschien staat daar iets in. Is dat een idee? Groetjes, Lida
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 08:34

Halo Kamilla

hier kun je misschien een patroon vinden,

http://www.jessica-tromp.nl/heren-basis-breipatronen-herenkl eding-breien-wol-katoen.htm

misschien iets met raglan mouwen, dan heb je geen naad op de schouderinzet

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 10:11
Heel erg bedankt allemaal. Normaal brei ik truien uit mijn hoofd omdat ik me nooit verdiept heb in het ontcijferen van "breitaal" uit een boek. En dan ook minimaal op pen 4. De link hierboven ziet er toegankelijk uit. Ik kan samen met mijn vader aan de computer de plaatjes bekijken.

Raglanmouwen heb ik nog nooit gebreid... Dat wil ik zeker gaan proberen maar dan zou ik mijn experiment het liefste eerst op mezelf uitproberen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 11:33
Ik heb 2 patronen gevonden in bladen van 1970. Gebreid op pen 2,5 en 3.  Met een kleine kabel, beide iets anders. Die van pen 2,5 heeft bij bw. 96 cm, 108 steken op de naald staan en dat zou dan 51 cm zijn. Je kunt natuurlijk ook glad tricotsteek breien als je vader dat mooier vind. Ik kan niet scannen anders kon ik het je laten zien. Succes, Dag, Lida 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 13:22
Er staan geregeld Hemaboeken op Marktplaats, uit de jaren 70/80/90, misschien is dat iets?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
sjaak View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer sjaak Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 16:00
Niets staat zo stoer (en breed) als een kabel,wel ff doorbijten,zeker op dunne pennen.Sterkte
[IMG]http://i1125.photobucket.com/albums/l587/gif-mania/album19/x_8941aa5.gif">
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2011 om 16:01
Ik ben zelf ook al de zolder opgedoken voor oude tijdschriften... met succes. De laatste keer dat mijn vader hier was, heeft hij een serie truien gepast van mij. Wat afmetingen betreft heb ik dus al een redelijk beeld. Nu de patroontjes, strepen en kabels e.d. nog. Ik ga wel proberen om de trui op 5 te breien en niet op van die dunnetjes.

Edit: bedankt voor de tip voor die kabels, want dat staat hem vast heel goed.  
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2011 om 21:22
Bij onze plaatselijke hobbywinkel heb ik gisteren 8 bollen wol van 100 gram gekocht. De kleur is reebruin en wordt op pen 4½ gebreid. Echt iets voor de herfst. Het moet een mooie kabeltrui worden. Mijn vader zei gisteravond dat hij kabels altijd erg mooi gevonden heeft. Hij hoopte wel dat ik er geen "kousensteek" in zou breien, want die vindt hij lelijk. Wat hij daaronder verstaat, moet ik nog uitvissen als ik dinsdag naar hem toe ga.  
Back to Top
sjaak View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer sjaak Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2011 om 21:48
Hoi Kamilla,

Heb even gekeken en op www.garnstudio.com staan een aantal mooie kabeltruien,moeilijk en ook simpeler.Hopelijk kun je er wat mee.
[IMG]http://i1125.photobucket.com/albums/l587/gif-mania/album19/x_8941aa5.gif">
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns