Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

quiltlineaal

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: quiltlineaal
    Posted: 14 Oktober 2011 om 16:41
Hej allemaal!

Zoals een aantal hier weten, doe ik een patchwork en quiltcursus. Onlangs kwam ik in een hobbywinkel en hoorde iets over een quiltlineaal, maar omdat de cursus nog niet begonnen was heb ik er verder niet naar gevraagd. Het quiltlineaal komt in de lessen niet ter sprake. Wel moeten we onze eigen mallen zelf aftekenen op plastic (plexiglas) en uitknippen. Dit veroorzaakt altijd piepkleine afwijkingen die ervoor zorgen dat het niet nauwkeurig genoeg is. Kan iemand iets meer over een quiltlineaal vertellen?

Groetjes,
Kamilla

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2011 om 17:14

een quiltlineaal is een plasic lineaal met een metalen  rand Omdat je bij quilten meestal snijdt i.p v knipt . Als je snijdt langs een plastic lineaal is hij op den duur niet zuiver meer . Je kunt ook een metalen lineaal gebruiken maar omdat je daar niet doorheen kunt kijken is hij minder handig .

Als je je plexiglas snijdt i.p.v. knipt heb je ook minder afwijkingen .

Dat snijden  van stof kun je het beste doen met een rolmesje anders stroopt je stof op

succes met je cursus

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2011 om 19:22
Bedankt Mutti! We kregen de opdracht een papier- en stoffenschaar mee te nemen. Een mesje om het stof te snijden is even ter sprake geweest, maar wij hebben de lapjes allemaal geknipt. Ik zal komende maandag dit in de les eens voorleggen.

Groetjes,
Kamilla
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2011 om 20:52
ik heb geen idee welke manier vanquilten jullie toepassen .Werken jullie om malletjes heen ???
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2011 om 22:23
Wij kregen de eerste les stencils met uitleg waar figuren bij staan: vierkantjes en driehoeken. De ene is de Ohio-star, de andere Jacob's ladder. Die trekken we met een speciale stift over op een soort plexiglas/plastic en worden uitgeknipt. De hoekpunten van het patroon prikken we door met een hete prikpen zodat je daar met een vulpotlood doorheen kan om die hoeken op het stof te merken. De omtrek van het figuurtje teken je af op het stof en daarna knip je het lapje uit. Daarna worden de lapjes zo netjes mogelijk (hoekpunten moeten op elkaar vallen) met de hand aan elkaar geregen.

Mijn eerste Ohio-star heb ik af. Ondanks dat ik weet dat ik nauwkeurig werk van nature, wijkt het hier en daar wat af. We werken dus niet om malletjes heen. Dat heb ik vroeger op school gehad en dat is de Engelse variant van patchwork.

Ik vertrouw de precisie van het overtekenen en uitknippen van de plastic basisfiguurtjes niet helemaal en vroeg me af of daar misschien een beter hulpmiddel voor bestond.        
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2011 om 10:35

Ik vroeg dit van die malletjes omdat als je eromheen moet werken je er veel nodig hebt .

Er bestaan n.l ook kant en klare mallen van plexiglas die een paar mm dik zijn en waarlangs je je lijnen kunt trekken .

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2011 om 10:39
Haaa, dat is precies wat ik zoek. Heeft dat een speciale naam? Dan kan ik een keer doelgericht gaan zoeken. Reuze bedankt alvast!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2011 om 11:21

heb geen idee of dit een speciale naam heeft voor mij zijn het mallen .

typ eens quilt in op google en dan kun je per provincie quiltwinkels vinden want ik denk dat je daar toch moet zijn .

Misschien is er een winkel bij jou in de buurt .

Back to Top
Plakhuis View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Plakhuis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2011 om 11:32
Ik ben een fanatiek quiltster en heb linealen in alle maten. Maar.... het ligt er aan hoe en wat je gaat quilten. Er zijn heel veel technieken en ik zou de cursus maar gewoon afwachten en kijken wat je er voor nodig bent. Anders koop je misschien verkeerde of onnodige dingen. en je kan beter een goede snijmat, lineaal en mes kopen als je het nodig hebt en die zijn niet goedkoop. (ik heb geen linealen met metalen rand want dan wordt je mes bot als je er per ongeluk in snijdt.) Succes met quilten.
Groetjes Heleen
http://plakhuis.blogspot.com/
Back to Top
JannieV View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JannieV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2011 om 18:29

Ik quilt ook al jaren en ik heb ook de methode die jij leert een paar keer uitgeprobeerd. Bij mij werden de blokken dan altijd wat te klein en ik ben er daarom voorgoed vanaf gestapt. Ik maak gewoon malletjes ter grootte van de stiklijn. Wanneer ik daaromheen afteken op de stof is het ietsje groter en dat is net het veschil van de dikte van de stof. Ik naai dan op de afgetekende lijn. Zo heb ik nog nooit een blok gehad dat is mislukt door maatverschil.

Mijn linealen gebruik ik vaak wel om de stof eerst te snijden en daarna de malletjes om af te tekenen. Die heb ik in verschillende maten en in inch en cm indeling. Ook snijmatten gebruik ik van verschillende maten en fabrikaten. Ik heb er uit de quiltwinkels en ook van de Action (lekker goedkoop en bevalt prima)

Zo ook de messen, ik heb er van Olfa, maar ook van de Gamma, Lidl en het Kruitvat. Ook daar kan ik allemaal prima mee werken.

Groetjes, Jannie

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2011 om 22:28
Bedankt voor jullie uitleg.  Na een weekje knutselen herken ik er al veel in. Vanmiddag ben ik begonnen aan de tweede helft van het huiswerk (Jacob's ladder) en nu blijkt dat ik het al veel nauwkeuriger voor elkaar heb. De mallen voor het werk van vanmiddag had ik gisteren bij daglicht gemaakt. De mallen van mijn vorige blok had ik 's avonds tijdens de eerste les geknipt. En handwerken bij kunstlicht is niet mijn sterktste kant ondanks een goeie bril. Vandaar dat ik de mallen van de Ohio-star maar eens opnieuw ga maken.

Misschien ben ik iets te ongerust na les 1. Komt vast goed!   
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.063 seconden.
Lang Yarns