Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Andere wol gebruiken voor patroon?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nicole1985 View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Andere wol gebruiken voor patroon?
    Posted: 02 September 2012 om 15:16
Dag allemaal,

Ik ga voor mijn ene zus deze poncho breien:

http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=140&d_id=46&lang=nl

Nou heeft drops prachtige wol, maar ook aardig aan de prijs.
Dus wil kijken voor een goedkoper alternatief

Als ik bij de specificaties van de wol op de garnstudio site kijk staat er dit:

Samenstelling: 100% wol
Garengroep: F (5 - 8 steken)
Gewicht/lengte: 100 gram = ca. 36 meter
Aanbevolen breinaalden: 15 mm
Stekenverhouding: 10 x 10 cm = 7 steken x 8 naalden
Wasvoorschrift: Handwas, max 30°C / Plat laten drogen

Ik moet dus op zoek gaan naar wol die ook 100 gram is en 36 meter voor naald 15?

Kan ik dan gewoon het patroon volgen zonder extra/minder steken?

Mocht iemand een goedkoper alternatief weten voor deze wol dan hoor ik het graag!

Back to Top
haribiwo View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer haribiwo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 15:22
Inderdaad, als je andere wol gebruikt is het belangrijk dat die ook per 100gr een looplengte heeft van 36 meter, dan hoef je het patroon niet aan te passen
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 15:27
En even een proeflapje breien voor de zekerheid.
Ik heb er zelf een hekel aan, wil altijd direct beginnen. Maar om 3x overnieuw te beginnen aan je werkstuk, is achteraf gezien nog veel erger !
Back to Top
ridder204 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ridder204 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 15:34
Die is leuk, ik heb net gister garen kado gekregen van zeeman, is heel leuk met een glinsterdraad erin. Advies war erop staat is naald 8, 28 pennEN EN 18 steken is 10cm, misschien met dubbelle draad te breien voor pen 12?.   zijn bollen van 100 gram, looplengte 280 meter en kosten €1.99
groetjes margriet
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 15:39
Bedankt voor de tip.

Maar zuslief is niet van de glimglim :( ze wil graag antraciet grijs :)
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 16:22
hoi,
zeeman heeft mooie grijze voor pennen 4-5.
100gram 241meter voor 0.99eurocent.
 kan  je dubbele draad breien, wel aantal steken aanpassen,
groetjes marian
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 16:52
Als je met ander garen gaat breien draad dubbel nemen of desnoods 3 draden nemen als je proeflapje maar klopt .

Met pen 15 moeten 7 steken en 8 pennen 10 cm zijn . Valt het groter uit een draad minder .Valt het kleiner uit een draad meer nemen .
Even uit proberen dus .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 17:59
In het patroon staat naald 12, dat maakt wel verschil.

Heb je de poncho gezien die opduikt als je op de homepage van de hobbydoos gaat staan? Die moet met pen 6,5, twee rechte lappen en een col.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 18:51
Zuslief wil geen kol helaas.

Ze is helemaal niet zinnig gelukkig....*kuch*

Ik wou haar eerst verrassen met een leuke poncho, maar als hij niet aan haar "eisen"voldoet gaat ze hem toch niet dragen en dat vind ik zonde.
Vandaar dat ik haar zelf een patroon heb laten uitkiezen, en ook de kleuren.

Wat betreft kleding liggen wij qua smaak enorm ver uit elkaar, bv. ben zelf helemaal van de fair of isle printen en zij vind dat vreselijk.....

Klopt inderdaad dat het een patroon is voor naald 12, maar de wol is voor maat 15.
Als ik dan voor wol maat 12 ga kom ik niet uit in patroon toch?

Hmm misschien toch maar eens gaan verdiepen hoe zo'n proeflapje breien nou werkt :)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 19:11
Voor een proeflapje geven ze precies de steken die hun eigen breier/breister nodig had voor 10 x 10 cm, dus je kunt beter minstens 2 steken meer opzetten en twee naalden meer breien.

Dan pak je een stuk karton en een lineaal of driehoek en maakt daar een vierkantje op van 10 x 10 cm en dat snijd je uit. Dat kun je eventueel nog plastificeren, want nu heb je voorgoed een metertje voor al je proeflapjes. Je drukt het op je lap en telt (met de punt van je naald) de steken en naalden aantallen binnen dat vierkantje.

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 19:14
Ik denk niet dat je zus het met me eens is, maar je kunt haar beter leren breien. Dan kan zij haar smaak volgen en jij kunt lekker je gang gaan met kleurtjes.

wat rozengeur.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nicole1985 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2012 om 19:37
Ze kan wel breien hoor! Maar ik wil dit graag doen :)

Ze is heel lief hoor, maar stelt wel eisen aan haar voorkomen. En dat mag ook, het is best een mooie meid.

En ik heb haar keuzes gegeven, en ze zoekt al jaren zo'n soort poncho en weet dus zeker dat ze er blij mee gaat zijn.

En ach het patroon is niet moeilijk, minder opletten dan met fair of isle.

Alleen nu nog de juiste naalden en wol.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.906 seconden.
Lang Yarns