Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Filethaken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
botiwo1984 View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Filethaken
    Posted: 26 Januari 2013 om 15:16
Hallo allemaal,
Daar ben ik weer met een vraagje , ik probeer mezelf filethaken aan te leren, de bedoeling is om uiteindelijk fijn haakwerk te doen. Nu ben ik bezig mezelf filethaken aan te leren, dus hokjes open en gesloten. Ik snap het principe goed, de open hokjes met een losse ertussen en de gesloten met 1 stokje ertussen ( ik doe dus hokjes van 3 niet 4) . Nu loop ik tegen iets aan, bij het opzetten van de lossen. Ik wil beginnen met een patroontje van in ttaal 13 hokjes, op Jessica Tromp staat dat ik voor 13 hokjes 13x2 plus 1 losse extra moet rekenen, echter als ik me precies houd aan die berekening kom ik 2 hokjes tekort. Ik heb een youtube video van haar gevonden waar ze het voordoet, zij maakt 12 lossen en begint met haken in de 5 losse ezien van de naald, dan haakt ze in totaal 4 of 5 hokjes en dan haakt ze 1 stokje in de laatste losse, aan het begin van iedere kant maakt zij een soort kantsteek van 2 stokjes. Moet ik deze erbij tellen als ik 13 hokjes wil haken? Dus 13x2=26 plus kantsteken? Misschien heeft iemand ervaring hiermee.
Groetjes,
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 15:18
Hier een link naar de video
http://m.youtube.com/#/watch?v=7YCnmsJig_k
En hier naar haar uitleg
http://www.jessica-tromp.nl/hakenfiletgordijnen.htm
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 16:37
Als je maar 1 stokje tussen twee haakt, wordt het wel een hogere dan een breed vierkantje( dus eigenlijk geen vierkantje)
Met 1 stokje ertussen moet je rekenen dat elk hokje, of hij nu gevuld is of niet, 2 steken telt, en daar hoort in totaal nog 1 stokje bij. Dat is het. Hoeveel kantstokjes je wilt, mag je zelf weten, maar die tellen NIET mee in je patroon.hoor wel als je er niet uitkomt! Succes.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 17:16
Hoi bedankt voor je antwoord. Ik begrijp 1 ding niet, dat is het begin hokje die ik maak, stel dat ik 12 hokjes wil dat dan x 2 of 3 plus 1, dan moet ik bijv. Volgens een uitleg 7 extra lossen haken, dan verbind ik dat met de 8e losse gezien van de naald, dan heb ik zeg maar een soort hokje, daar maak je de keerlosse bij elk einde. Maar wat ik me nu afvraag, reken ik dat eerste hokje wel of niet mee met tellen. Ik snap het principe van hokjes maken niet, maar dus niet hoeveel losse ik in totaal moet opzetten aangezien ik moet aanhaken en dan een eerste hokje heb, maar dus niet weet of dat allereerste hokje meetelt met het aantal hokjes in totaal of datdit hokje niet meetelt en je pas vanaf het 2e hokje begint met tellen. Ik bn net begonnen met dun katoen en het lukt aardig, maar ik kom weer hokjes tekort omdat ik niet weet of dat eerste hokje waar je steeds keerlosse boven maakt meetelt.
Groetjes
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 17:22
Je hebt helemaal geen keerlosse! Je moet 5 lossen maken aan het begin, dat is: ( 3 losse) stokje, twee losse.
Als je dus de eerste drie lossen als stokje rekent, is dat al het begin van je hokjes.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 17:37
Hoi bedankt voor je antwoord.
Als ik het nu goed begrijp zet ik de lossen op plus 5, haak ik hem in in de 8e losse, haak ik door tot de laatste steek haak ik weer 5 losse en dat zijn al mijn hokjes? Ik heb hem net geprobeerd en kwam tot precies 13 hokjes. Maar wel een beetje vreemd da ik dat nergens kon vinden...
Bedankt in ieder geval,
Groetjes
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 18:21
Waarom die vijf extra? Dat is een hokje extra! Aan het eind eindigen met een stokje, keren, toer weer beginnen met 5 lossen, stokje in de 6e steek, moet dus een stokje zijn!
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 18:43
Hoi nee ik denk dat wij het zelfde bedoelen, want ik maak geen extra hokje maar haak 5 lossen wat het eerste hokje vormt van de volgende toer, ik meerder dus niet. Maar dat was mijn vraag of dat eerste hokje van de volgende toer meetelt maar dat is dus zo. Dat egreep ik niet in eerste instantie, ik ben nu begonnen met wat dikkere wol, en er vormt zich inderdaad een patroon door de dichte hokjes. Morgen bij daglicht probeer ik het met dmc garen, want ik kan dat met het donker niet zien. Bedankt voor het meedenken en reageren ik snap het nu
Groetjes,
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 18:50
Jofel! Graag gedaan en succes!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2013 om 09:45
In twijfelgevallen of bij grote aantallen kun je een apart bolletje nemen voor de opzetlossen. Kom je dan tekort, haak je er wat bij. Heb je teveel, haal je ze uit. Je begint dan wel bij de eerste en niet bij de laatste.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2013 om 12:11
Hallo,
Wat bedoelt u precies met dat systeem van een apart bolletje zodat ik eventueel altijd lossen kan afhalen of bijmaken? Het klinkt heel handig, maar ik snap het niet helemaal...
Groetjes,
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2013 om 18:47
Nou, je haakt gewoonlijk met één bol. Maar nu zet je de lossen op met een andere bol of met een restje van dezelfde wol. Dan begin je met je "werkbol" te haken aan de kant waar je begonnen bent met lossen te maken en je haakt door tot je aan de kant komt waar de draad nog aan de lossen zit. Nu kijk je of je steken teveel hebt of tekort komt en dat pas je aan. Dan kun je die draad afknippen en wegwerken. Het gaat vooral om grote aantallen, bijvoorbeeld als er staat: "Zet 360 lossen op".
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2013 om 20:15
Hallo,
Bedankt voor de handige tip ik begrijp het nu , ik moet altijd eersteen paar keer lezen en het me voorstellen in gedachten dan heb ik meestal wel een helder moment, haha.
Groetjes,
Josien
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns