Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

dwarsgebreid vestje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Oma Maria View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oma Maria Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: dwarsgebreid vestje
    Posted: 14 Februari 2013 om 16:29
Ik wil een vestje breien dat op twee naalden dwars gebreid wordt . Het begint met de boord van de mouw en verder met tricotsteek. In het patroon staat: meerder aan beide kanten in elke 6e nld 2x 1st; in elke 4e nld 1x 1st; in elke 2e naald 4x 1st, 1x 2st,1x 3 st, 1x 4 st 1x 16 st. Ik begrijp dat het een herhaling is van naalden breien: in de 6e nld meerderen en dan weer overnieuw tellen tot ik bij de 4e nld ben, enz.
Maar waar moet ik de meerderingen in het breiwerk maken? En het liefst zo onzichtbaar mogelijk?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

dag, oma Maria
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2013 om 16:40
In de zesde, in de twaalfde ( dat is 2 x in de 6e) dan tot vier tellen weer een meerdering, dan in elke tweede naald, weer tweede, weer tweede, weer tweede ( is 4x in elke tweede naald). Enz.   En meerderen doe je aan beide Kanten! Dus vanuit de eerste steek.
Back to Top
Oma Maria View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oma Maria Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2013 om 17:37
Bedankt voor je reactie pippie.
Ik moet dus in de 4e nld 1 steek erbij doen, maar waar moet die ene steek terecht komen?  Waar plaats ik al die meerderingen bij de laatste nld (in de 2e nld1x 16 steken meerderen? Vanaf beide kanten (begin en einde van de nld dus 2x8)  met steeds een gewone steek ertussen?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2013 om 18:10
Ik denk dat die 2 x 16 steken bedoeld zijn voor voor- en rugpand. Je breit het toch aan één stuk? Op een gegeven moment moet je dan voor het voorpand een aantal steken (ik denk 32) afkanten en het rugpand verder breien en dan na ??? cm of naalden weer 32 steken opzetten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2013 om 18:18
Ik weet niet wat je van plan bent, maar volgens mij snap je het nog niet! Nog een poging:
In de zesde toer aan weerszijden een steek meerderen , dan in de twaalfde toer aan weerszijden een steek meerderen, dan om de vier, dus de zestiende ( twaalf plus vier) aan weerszijden een steek meerderen en zo doortellen. Gebruik even een papiertje om op te schrijven welke meerdering je hebt gedaan..
En die zestien is niet 2x acht( dat staat er ook helemaal niet) maar aan beide kanten zestien ( dus 16, ) in totaal zestien links en zestien rechts er bij opzetten. Dat is een keer zestien voor voorpand en een keer zestien voor achterpand.voordat je aan het eind met de mouwen begint, moet je aan weerszijden die zestien er weer afhalen! Succes!
Back to Top
Oma Maria View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oma Maria Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2013 om 10:28
Ik snapte het inderdaad niet! Ik heb na twintig jaar het breien weer opgepakt.De kennis over het lezen van een patroon is weggezakt. Gisteravond ben ik begonnen, maar het breiseltje moet overnieuw vanaf de meerderingen omdat het uiteindelijke aantal steken wat ik moest hebben niet klopte. Ik kom precies het dubbele aantal steken tekort. Ik denk dat ik het nu wel begrijp. Dank voor de uitleg, ik ga weer vrolijk overnieuw beginnen. Big smile Luctor et emergo.
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2013 om 15:34
Ik meerder, door in de steek onder de naald te pakken en die breien. Onzichtbaar
Back to Top
Oma Maria View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oma Maria Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2013 om 19:32
Back to Top
Oma Maria View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oma Maria Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2013 om 19:34
Ja, zo doe het in dit geval ook, simonevv.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.625 seconden.
Lang Yarns