Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Minderen/meerderen in welke naald?

Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2013 om 08:55
Jeetje, daar was ik ook niet opgekomen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2013 om 21:58
beste mensen, nieuw op het forum omdat ik zoveel tijd later met de zelfde vraag op google zocht en gelukkig hier terecht kom!

ik snap nog niks van het patroon na het lezen van de tips en zelf proberen.
zou een van de lezers mij een compacte, complete en duidelijke beschrijving kunnen geven van het patroon?

alvast bedankt!!
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2013 om 22:59
Ik ben net weer begonnen met dit vest. Heb het in het voorjaar laten liggen - tijd te kort en tijd nodig voor andere hobby's. Maar ik ben sinds vorige week weer bezig ermee. Ben nu ongeveer halverwege de voorpanden. 

Leuk dat je hetzelfde vest breit! Gebruik je ook de Butterfly-wol? Welke vraag/vragen heb je? Ik weet niet of ik je kan helpen, maar er zitten hier gelukkig allemaal heel ervaren breisters die graag meedenken! 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 10:29
DDorine, is het niet minder tijdrovend als je een eenvoudiger patroon gaat zoeken? Boekwinkels en bibliotheken hebben genoeg breiboeken en -bladen. Niet iedereen op het forum heeft jouw blad, ik in ieder geval niet, en het kan een hoop werk zijn om een moeilijk patroon te vertalen in beginnendebreistersjargon. In de tijd die dat vraagt kunen wij voor onszelf een heleboel toeren haken of breien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 10:40
Originally posted by lidy* lidy* wrote:

Leuk dat je hetzelfde vest breit! Gebruik je ook de Butterfly-wol? Welke vraag/vragen heb je? Ik weet niet of ik je kan helpen, maar er zitten hier gelukkig allemaal heel ervaren breisters die graag meedenken! 

ik gebruik ook de butterfly wol! maar wel andere kleur Smile

@Magtelt, ik dacht dat dit patroon eenvoudig was Big smileEmbarrassed.
ik snap dat je eerst moet minderen en dan weer moet meerderen.
ik begrijp alleen de uitleg niet. en ik geloof dat lidy daar toen dus ook problemen mee had en dat het bijna eenvoudiger opgeschreven had kunnen worden.
het gaat om het volgende:

voorpand: minder vanaf de onderkant 3x1 steek aan beide kanten in elke 8e en 10e naald.

achterpand: meerder en minder als bij rugpand. Minder vanaf 34 cm hoogte voor de V-hals afwisselend 4x1 steek in elke 2e naald en 7x1 steek in elke 4e naald.

Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 10:51
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 12:05
Ik heb bij het achterpand gemeten in welke naalden ik geminderd/gemeerderd heb (uitgaand van de maat waarin ik het vest brei). Moet nu eerst wat andere dingen doen, maar pak het er straks even bij en dan zet ik het hier neer. 
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 13:40
Dorine,

Hier komt het verhaal. 't Is een hele lap tekst geworden en ik hoop dat ik het nu allemaal goed heb overgenomen en (redelijk) duidelijk omschreven.

Rugpand: je zet het aantal steken op dat bij jouw maat hoort. In naald 8 minder je aan BEIDE kanten 1 steek, dat herhaal je in naald 18 en dan nog 1x in naald 26. Je hebt dan 6 steken geminderd.

Op een hoogte van 18 cm (bij mij was dat in naald 34) ga je meerderen, ook weer aan beide kanten 1 steek. Dat doe je elke 6e naald, in totaal 10x, dus bij mij in : naald 34, 40, 46, 52, 58, 64, 70, 76, 82, 88. Je hebt er dan weer 20 steken bij.  Ik begon met 70 steken – 6 = 64 + 20 = 84.

Bij de voorpanden doe je hetzelfde: minderingen in nld 8, 18 en 26, maar nu doe je dat alleen aan de zijkant, dus de naad die aan het rugpand bevestigd wordt (als je van de goede kant tegen het linkervoorpand aankijkt, zie je dat het pand iets naar binnen loopt aan de rechterkant – zie ook de tekening). Dan heb je dus per voorpand 3 steken geminderd. Op 18 cm begin je weer met meerderen, opnieuw alleen aan de rugkant. Zie hierboven in welke naalden je dat moet doen. 

Met die meerderingen aan de rugkant ga je gewoon door totdat je ze alle 10 gehad hebt.

Ik ben nog nét niet toe aan de minderingen aan de halskant. Daarmee moet je beginnen op een hoogte van 34 cm. Bij het rugpand zat ik op nld 64 op 34 cm. Op dat moment ben je dus nog niet klaar met de meerderingen aan de rugkant. Die blijf je gewoon maken, maar je begint dan OOK aan de halskant met minderen, in totaal 11x1. Volgens Scheepjeswol moet je dat minderen doen in de volgende naalden:

(4x1 in elke 2e naald en 7x1 in elke 4e naald), dus dat is VANAF 34 cm hoogte in naald 2, 6, 10, 12, 16, 20, 22, 26, 30 , 32, 36. In mijn geval zou dat dan worden in nld 66, 70, 74, 76, 80, 84, 86, 90, 94, 96, 100. Het rugpand heb ik afgekant op naald 108 (58 cm).

Ik kom dan uit op een stekenaantal per voorpand van: 
Begonnen met 34–3 = 31+10 = 41–11 = 30.

Ik ben trouwens nog steeds aan het twijfelen of ik die V-hals wel mooi vind. Op de foto is de hals niet echt te zien. Misschien doe ik ’t wel helemaal niet (die minderingen aan de halskant dus) en zet ik er gewoon een grote knoop op (of 2) of gebruik ik een sjaalspeld. Een sluiting vind ik toch altijd wel prettig. Ik kan er nog heel even over nadenken.

Is het zo duidelijker voor je? Anders roep je maar!

Succes!

Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 19:00
Lidy, bedankt voor je uitgebreide omschrijving! Ik ga het eens proberen en dan hoor je het wel Wink!

Ik weet nog niet of ik een hals maak. Eerst de afbeelding maar eens goed bekijken.
Denk dat het wel leuk is, maar ik hou ook wel van een vest die je lekker dicht kan doen!
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 19:29
Graag gedaan, Dorine. Ik lees een patroon eerst wel helemaal door, maar daarna moet je eigenlijk gewoon beginnen en 't doen, dan wordt 't meestal wel duidelijker (meestal, hè! Wink ).

Het gekke is dat het model op de foto het vest juist helemaal dichttrekt aan de bovenkant, alsof ze de kou buiten wil houden. Dan denk ik: had er dan een sluiting aan gemaakt en geen V-hals erin gemaakt. Wink Wat dat betreft, vind ik 't niet zo'n goeie productfoto. 
Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 19:43
Nee klopt. Had wel iets duidelijker foto mogen zijn.

Een vraagje, doe je de minderingen aan de uiteinden of ergens halverwege?
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 20:03
Ik minder na de kantsteek (de eerste steek). Er zijn vast meer manieren, maar dit werkt voor mij prima. 
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2013 om 20:03
Je mag ook een PB sturen als je vragen hebt, hoor.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns