Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

est Rosalinde model.nr. r-623‏

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Marie-José View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-José Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: est Rosalinde model.nr. r-623‏
    Posted: 27 Mei 2014 om 16:58
Ik heb een vraag over het afkanten van de steken bij de mouwkop. Nadat ik het midden van de mouw, de 10 steken heb afgekant, heb ik vervolgens 4x2 en 3x1 steek afgekant. In de beschrijving van het patroon staat dat je vervolgens 2 steken aan elke kant moet afkanten tot het werk ± 58 cm is. Hoeveel steken moet ik overhouden als ik in de laatste toer ga afkanten?  In eerste instantie had ik iedere naald 2 steken afgekant tot de gewenste hoogte en hield toen maar weinig steken over om af te kanten, maar een ervaren breister zei me dat dit niet goed was en ik maar 1 maal die 2 steken moest afkanten en vervolgens de mouw over 49 steken moest afbreien. Dit heb ik toen veranderd, maar als ik nu de mouw in het lijf wil naaien,  kan ik hem niet mooi rondom innaaien en houd ik ter hoogte van het afkanten zowel zowel links als rechts een "puntje"over dat ik niet netjes kan wegwerken. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2014 om 17:46
Eerlijk gezegd begrijp ik het niet helemaal. Je hebt in het midden voor de mouwkop 10 steken afgekant.
De mouwkop zit helemaal boven bij een mouw en zijn de allerlaatste steken die je afkant. Maar goed, misschien mij niet duidelijk en een ander wel.
Je mouw lijkt te groot voor het armsgat zo begrijp ik. Dat is vrij normaal, De ruimte die teveel is moet je gelijkmatig verdelen. Ik denk dat het het handigste is als het patroon van de mouw overtikt. Zo begrijp ik in ieder geval er weinig van. Misschien zijn er anderen die dit patroon kennen
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2014 om 18:07
est zal wel vest zijn, maar Rosalinde zegt me niets.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2014 om 19:08
 volgens mij is het dit vest. ( Wat goed van Magtelt, ik zou er niet op gekomen zijn. Maak je vaak cryptogrammen Magtelt?)
En dit is de mouwkop.
Kant bij een hoogte van 49-49-48-48-45-44 cm (minder cm voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders) 8-10-8-10-12-14 st af midden onder de mouw (dus kant A.1 af en kant 2-3-2-3-4-5 st af aan elke kant van A.1) en brei de mouw verder heen en weer op de nld. Kant dan af voor de mouwkop aan begin van elke nld aan elke kant als volgt: 3-4-3-4-4-4 keer 2 st en 3-3-2-2-7-10 keer 1 st, kant dan 2 st af aan elke kant tot het werk ongeveer 56-57-54-55-56-57 cm meet – pas zo aan dat het na 1 hele herhaling van A.6 in de hoogte is. Kant dan de ov ergebleven st af, het werk meet ongeveer 57-58-55-56-57-58 cm. Brei nog een mouw.

Ik heb ondertussen gezien dat je de mouw in de rondte hebt gebreid. Je moet na dat je de 10 steken onder de arm hebt afgekant nog een aantal minderingen doen. Aan elke kant om te beginnen 2 steken volgens wat je geschreven hebt.
Je breit dan heen en weer. Ik weet niet wat je moet afkanten omdat ik de maat niet weet die je breit. Maar in ieder geval een aantal keren 2 steken, een aantal keren 1 steek. Dan weer 2 steken tot je werk 58 cm is.
Als je dit allemaal zo gedaan hebt, heb je een mouwkop die min of meer rond loopt en het laatste gedeelt waarschijnlijk recht. Om de mouw er dan netjes in te zetten moet je de ruimte die je teveel hebt verdelen. Dat is heel normaal bij een mouw. maar dat had ik al geschreven bij mijn vorige antwoord. Bij de overgang van het schuine gedeelte naar het rechte moet je even iets aanpassen. Dus een beetje meer naad bij de mouw. Ik begrijp nu ineens het puntje waar je het over hebt. Bij naaiwerk kun je zo iets rond knippen, een beetje bezwaarlijk bij breiwerk. Succes.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-José Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2014 om 21:09
Wat goed van Magtelt dat ze het vest gevonden heeft. Zowel het lijf als de mouwen zijn naadloos gebreid, vandaar dus het afkanten van de middelste 10 steken bij de mouw. Ik heb dus nadat ik de middelste 10 steken afgekant heb, vervolgens 4x2 en 3x1 steek afgekant en vervolgens 1 maal 2 steken aan weerszijde van de mouw. Ik hield toen 45 steken van de 81 steken over. Deze 45 steken heb ik doorgebreid tot ik aan de hoogte van ±58 cm was en heb vervolgens alle 45 steken in een keer afgekant. Had ik nu iedere naald aan weerzijden 2 steken moeten afkanten tot een hoogte van 58 cm? Want dan krijg je meer het effect van een raglanmouw terwijl de armsgaten niet zo gebreid zijn.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2014 om 22:13
Volgens mij heeft Lida het patroon gevonden nadat Magtelt het woord 'vest' geraden had. Wink
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2014 om 23:15
Als ik de beschrijving zo lees, zou ik denken dat je aan beide zijden 2 steken moet afkanten totdat je op de hoogte van 58 cm bent. Op de schematekening is echter een platte mouwkop te zien. De mouwkop is ook maar 9 cm hoog, ik denk dat je de 2e maat hebt gebruikt. Zelf zou ik aan beide kanten 2 steken hebben afgekant tot de goede hoogte, lijkt mij mooier. Is ook onlogisch om maar een mindering te bedoelen als ze schrijven : kant dan 2 st af aan elke kant tot het werk ongeveer 56-57-54-55-56-57 cm meet .
Groetjes, Lida.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2014 om 10:15

Ik vind het altijd moeilijk om zo'n tekening te vertalen naar hoe een mouw eruitziet. En ik vind het altijd weer verrassend hoe goed het soms past.

Dit lijkt me eerst scherp afkanten, dat past altijd mooi in de afkanting die je in de panden gemaakt hebt. Daarna zou ik het patroon volgen.
Ik hou zelf meestal een stuk of 8/9 steken over (4/5 cm). De ervaren breister doelt op een ander type mouw, maar daar moet
het patroon van het lijfje ook rekening mee houden. Nu is het net zo'n vormenstoof dat je een vierkant blokje in een rond gaatje wilt duwen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2014 om 13:08
Ik had het vest niet gevonden, hoor. Ik maak wel doorlopers met en zonder cijfertjes en doorlopervarianten. Mijn moeder was de cryptogrammenheldin. Wij zeiden thuis altijd, dat je daar een beetje gek voor moest zijn, om dat te begrijpen. Maar bij mij valt ook vaak de eerste letter van een woord weg, ik moet mijn reacties en mails altijd goed nalezen. IK ging dus spelen met ...est, best, cest enz

wat rozengeur.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-José Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2014 om 14:04
Mag ik jullie allen bedanken voor het meedenken en het reageren op mijn vraag. Ik ga nu toch maar bij 1 mouw die 2 steken af te kanten tot een hoogte van ±58 cm en dan kijken hoe hij in het lijf past. De andere mouw zit er al in genaaid en zoals die er nu in zit vind ik dat niet mooi. Kijken welke mouw het beste eruit komt. Nogmaals dank. Hoe kan je makkelijk een patroon terugvinden op de site? Mijn  zus is nu model 136-6 aan het breien, maar ik kan dit niet terugvinden op de site.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2014 om 14:13
vestje met korte mouwtjes ???

Gewoon bij google dropspatroon 136-6 intypen even scrollen en je kunt klikken .

En ik ben een geweldige oen wat dat betreft maar dat lukt me .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2014 om 17:07
Nou mij lukt het nog steeds niet om Drops patronen te vinden. Maar ja, op facebook ben ik ook al slecht thuis.

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2014 om 19:08
Bij drops staat links in het midden (bij mij ongeveer in het midden), zoek direct een patroon. Daar kun je 136 en 6 typen en op zoek klikken
en dan vind je het. Het enige flauwe is dat ze die nummers soms ook gebruiken voor de babydrops Confused.
In dat geval kun je beter via google zoeken.
Ik wil nog even zeggen dat ik ook heel vaak 3 mouwen brei, de 1e is het niet (met droog proberen zie ik dat al). Dan maak ik een 2e, iets andere versie
en als die goed is haal ik de 1e mouw uit en brei daar #3 mee, daar maak ik me eigenlijk niet zo druk meer om.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-José Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2014 om 11:12
Goedemorgen dames,

wederom bedankt voor de tips. Ik heb het vest (van mijn zus) via Google gevonden. Ik ga het nog op de site zelf proberen.
Back to Top
winter61beer View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer winter61beer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2014 om 11:48
http://www.garnstudio.com/drops/mag/136/6/6-1.jpg staat op pagina 28 van de dames kleding,
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marie-José Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2014 om 17:13
Voor Magtelt,

ik kreeg een tip van mijn zus. Bij Google www.dropsdesign.nl intikken. Als je dan op de eerste site onder de balk gaat staan en je klikt deze pagina aan kom je op de homepage van Dropsdesign. Op de pagina die je dan vindt, kan je selecteren welk patroon je zoekt als je een nummer hebt. Of naar iets gaan zoeken wat je leuk vindt. Op deze bladzijde was ik nog nooit geweest. Ik zocht een keer op gratis patronen en kwam toen bij Hobbydoos.nl uit.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2014 om 09:09
Oke, dankjewel, dan moet het de volgende keer lukken. Ik tikte het nummer altijd bij de hobbydooswinkel in en dat werkte niet. Dan moest ik uit een paar duizend patronen het goede zoeken, en dat alleen maar om iemand te helpen. Zelf maak ik voornamelijk poppenkleren, die zijn lekker snel klaar.

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2014 om 08:39
Ik heb Drops in mijn favorietenbalk staan. Even aanklikken, patroonnummer invullen en klaar.
Groetjes, Lida.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns